سینماسینما، علی پاکزاد – بیژن میرباقری کارگردان فیلم «ربوده شده» معتقد است حذف بخش فیلمهای اول از جشنواره فیلم فجر، شرایط نابرابری را برای فیلمسازان به وجود میآورد.
به گزارش سینماسینما، آییننامه سیوپنجمین جشنوار فیلم فجر نسبت به دورههای اخیر تغییر کرده است. یکی از جدیترین تغییرات حذف بخش رقابتی فیلمهای اول با عنوان «نگاه نو» و قرار گرفتن آثار منتخب این بخش کنار فیلمهای فیلمسازان با تجربه است.
بعد از اعمال این تغییرات فیلمسازان دیدگاههای مختلفی در این زمینه مطرح کردند. برخی بر این باورند که در این وضعیت داوری در مورد تمامی بخشهای فیلمهای اول (علاوه بر جوایز معمول این بخش شامل فیلم، کارگردانی و فیلمنامه) صورت میگیرد و همین امتیازی قابل توجه است و گروهی رقابت تازهکاران با فیلمسازان باسابقه را چندان عادلانه نمیدانند.
بیژن میرباقری زمانی که با اولین فیلم سینمایی خود «ما همه خوبیم» در جشنواره فیلم فجر حاضر شد، توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند ساختهاش در هشت رشته نامزد دریافت جایزه شد. او بر این باور است که تغییرات جدید شرایط یکسانی را برای کارگردانان به وجود نمیآورد و به گونهای بیعدالتی در حال شکلگیری است.
میرباقری در گفتوگو با سینماسینما، درباره تغییر و تحولات در آییننامه جشنواره فجر گفت: «من و چند تن از کارگردانان دیگر درباره این موضوع صحبتهایی را بادبیر جشنواره داشتیم. برخی ممکن است تصور کنند اظهارنظر فعلی ما موضعگیری علیه تصمیمات دبیر جشنواره است، اما واقعا این گونه نیست. ما نظراتمان را گفتهایم، توضیح دادهایم و عقیده داریم این تغییر تصمیم خوبی نمیتواند باشد.»
او ادامه داد: «از آن جایی که دوستان فیلم اولی برای ساخت و تولید فیلمها در طی سالهای گذشته از افراد حرفهای و مجرب در حوزه فنی و پشت صحنه استفاده کردهاند، این عوامل متصور هستند که هیچگاه حقوق حرفهای آنها در جشنوارها دیده نشده است. یعنی کلید این تغییرات از سوی عوامل حرفهای که در فیلمهای اول فعالیت داشتند، خورد. این شزایط باعث میشود فیلم اولیها در برابر فیلمسازان نام آشنا حقوق کمتری داشته باشند و کمی ناعدالتی را اینجا مشاهده خواهیم کرد.»
میرباقری اضافه کرد: «من به این تصمیم کاملا تخصصی و سینمایی نگاه میکنم. عقیده دارم گروهی از دوستان فنی و سینمایی با گفتوگو و تعامل توانستهاند مسئولان جشنواره را متقاعد کنند، چنین تغییراتی را اعمال کند، اما مشکلی که این میان وجود دارد این است که حقوق فیلمساز در شرایط نابرابری نسبت به بقیه دوستان قرار میگیرد.»
او سخنان خود را چنین پایان داد: «امیدوارم که بهترین تصمیم اتخاذ شود و تمام دوستان فیلم ساز از ساخت فیلم و ارائه آن لذت ببرند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





