سینماسینما، علی پاکزاد – بیژن میرباقری کارگردان فیلم «ربوده شده» معتقد است حذف بخش فیلمهای اول از جشنواره فیلم فجر، شرایط نابرابری را برای فیلمسازان به وجود میآورد.
به گزارش سینماسینما، آییننامه سیوپنجمین جشنوار فیلم فجر نسبت به دورههای اخیر تغییر کرده است. یکی از جدیترین تغییرات حذف بخش رقابتی فیلمهای اول با عنوان «نگاه نو» و قرار گرفتن آثار منتخب این بخش کنار فیلمهای فیلمسازان با تجربه است.
بعد از اعمال این تغییرات فیلمسازان دیدگاههای مختلفی در این زمینه مطرح کردند. برخی بر این باورند که در این وضعیت داوری در مورد تمامی بخشهای فیلمهای اول (علاوه بر جوایز معمول این بخش شامل فیلم، کارگردانی و فیلمنامه) صورت میگیرد و همین امتیازی قابل توجه است و گروهی رقابت تازهکاران با فیلمسازان باسابقه را چندان عادلانه نمیدانند.
بیژن میرباقری زمانی که با اولین فیلم سینمایی خود «ما همه خوبیم» در جشنواره فیلم فجر حاضر شد، توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند ساختهاش در هشت رشته نامزد دریافت جایزه شد. او بر این باور است که تغییرات جدید شرایط یکسانی را برای کارگردانان به وجود نمیآورد و به گونهای بیعدالتی در حال شکلگیری است.
میرباقری در گفتوگو با سینماسینما، درباره تغییر و تحولات در آییننامه جشنواره فجر گفت: «من و چند تن از کارگردانان دیگر درباره این موضوع صحبتهایی را بادبیر جشنواره داشتیم. برخی ممکن است تصور کنند اظهارنظر فعلی ما موضعگیری علیه تصمیمات دبیر جشنواره است، اما واقعا این گونه نیست. ما نظراتمان را گفتهایم، توضیح دادهایم و عقیده داریم این تغییر تصمیم خوبی نمیتواند باشد.»
او ادامه داد: «از آن جایی که دوستان فیلم اولی برای ساخت و تولید فیلمها در طی سالهای گذشته از افراد حرفهای و مجرب در حوزه فنی و پشت صحنه استفاده کردهاند، این عوامل متصور هستند که هیچگاه حقوق حرفهای آنها در جشنوارها دیده نشده است. یعنی کلید این تغییرات از سوی عوامل حرفهای که در فیلمهای اول فعالیت داشتند، خورد. این شزایط باعث میشود فیلم اولیها در برابر فیلمسازان نام آشنا حقوق کمتری داشته باشند و کمی ناعدالتی را اینجا مشاهده خواهیم کرد.»
میرباقری اضافه کرد: «من به این تصمیم کاملا تخصصی و سینمایی نگاه میکنم. عقیده دارم گروهی از دوستان فنی و سینمایی با گفتوگو و تعامل توانستهاند مسئولان جشنواره را متقاعد کنند، چنین تغییراتی را اعمال کند، اما مشکلی که این میان وجود دارد این است که حقوق فیلمساز در شرایط نابرابری نسبت به بقیه دوستان قرار میگیرد.»
او سخنان خود را چنین پایان داد: «امیدوارم که بهترین تصمیم اتخاذ شود و تمام دوستان فیلم ساز از ساخت فیلم و ارائه آن لذت ببرند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





