سینماسینما، علی پاکزاد – بیژن میرباقری کارگردان فیلم «ربوده شده» معتقد است حذف بخش فیلمهای اول از جشنواره فیلم فجر، شرایط نابرابری را برای فیلمسازان به وجود میآورد.
به گزارش سینماسینما، آییننامه سیوپنجمین جشنوار فیلم فجر نسبت به دورههای اخیر تغییر کرده است. یکی از جدیترین تغییرات حذف بخش رقابتی فیلمهای اول با عنوان «نگاه نو» و قرار گرفتن آثار منتخب این بخش کنار فیلمهای فیلمسازان با تجربه است.
بعد از اعمال این تغییرات فیلمسازان دیدگاههای مختلفی در این زمینه مطرح کردند. برخی بر این باورند که در این وضعیت داوری در مورد تمامی بخشهای فیلمهای اول (علاوه بر جوایز معمول این بخش شامل فیلم، کارگردانی و فیلمنامه) صورت میگیرد و همین امتیازی قابل توجه است و گروهی رقابت تازهکاران با فیلمسازان باسابقه را چندان عادلانه نمیدانند.
بیژن میرباقری زمانی که با اولین فیلم سینمایی خود «ما همه خوبیم» در جشنواره فیلم فجر حاضر شد، توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند ساختهاش در هشت رشته نامزد دریافت جایزه شد. او بر این باور است که تغییرات جدید شرایط یکسانی را برای کارگردانان به وجود نمیآورد و به گونهای بیعدالتی در حال شکلگیری است.
میرباقری در گفتوگو با سینماسینما، درباره تغییر و تحولات در آییننامه جشنواره فجر گفت: «من و چند تن از کارگردانان دیگر درباره این موضوع صحبتهایی را بادبیر جشنواره داشتیم. برخی ممکن است تصور کنند اظهارنظر فعلی ما موضعگیری علیه تصمیمات دبیر جشنواره است، اما واقعا این گونه نیست. ما نظراتمان را گفتهایم، توضیح دادهایم و عقیده داریم این تغییر تصمیم خوبی نمیتواند باشد.»
او ادامه داد: «از آن جایی که دوستان فیلم اولی برای ساخت و تولید فیلمها در طی سالهای گذشته از افراد حرفهای و مجرب در حوزه فنی و پشت صحنه استفاده کردهاند، این عوامل متصور هستند که هیچگاه حقوق حرفهای آنها در جشنوارها دیده نشده است. یعنی کلید این تغییرات از سوی عوامل حرفهای که در فیلمهای اول فعالیت داشتند، خورد. این شزایط باعث میشود فیلم اولیها در برابر فیلمسازان نام آشنا حقوق کمتری داشته باشند و کمی ناعدالتی را اینجا مشاهده خواهیم کرد.»
میرباقری اضافه کرد: «من به این تصمیم کاملا تخصصی و سینمایی نگاه میکنم. عقیده دارم گروهی از دوستان فنی و سینمایی با گفتوگو و تعامل توانستهاند مسئولان جشنواره را متقاعد کنند، چنین تغییراتی را اعمال کند، اما مشکلی که این میان وجود دارد این است که حقوق فیلمساز در شرایط نابرابری نسبت به بقیه دوستان قرار میگیرد.»
او سخنان خود را چنین پایان داد: «امیدوارم که بهترین تصمیم اتخاذ شود و تمام دوستان فیلم ساز از ساخت فیلم و ارائه آن لذت ببرند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





