همزمانی روز زن و مادر بهانهای برای یاد کردن از مادران درگذشته سینما و تلویزیون ایران است.
به گزارش سینماسینما، مادر برای همه ما واژه آشنایی است که دلبستگی عمیقی به آن داریم. همه ما برای مادرانمان از جانودل خواهیم گذشت. از مادر گفتن و برای او نوشتن کار آسانی نیست. در طی این سالها نیز بازیگران زن بسیار قدرتمندی از مادران گفتند و برای مادران بازی کردند، مادرانی که در قاب سینمای ایران ماندگار شدند. همزمانی روز جهانی زن و روز مادر، فرصتی ایجاد کرد تا از مادران درگذشته سینما و تلویزیون ایران یاد کنیم.
زندهیاد رقیه چهره آزاد در فیلم سینمایی “مادر” به کارگردانی زندهیاد علی حاتمی، شاید نمونه کاملی از شخصیت یک مادر ایرانی باشد که تاکنون در سینمای ایران به تصویر کشیده شده است، مادری که در واپسین روزهای عمرش تمامی فرزندانش را که مدتی است از یکدیگر دورافتادهاند در حریم امن خانه و خانواده دور یکدیگر جمع میکند و به آنها خصلتهای نیک زندگی را میآموزد. مادر این فیلم شخصیتی مانند یک فرشته دارد که با آرامشی که در رفتار و حرکاتش دیده میشود از زمینیها جداشده و درنهایت به آسمانیها میپیوندند…زندهیاد رقیه چهره آزاد در این فیلم نقشی را بازی کرد که از خاطر کسی پاک نخواهد شد. مادر فیلم علی حاتمی شخصیتی است که بههیچوجه از خاطرهها محو نخواهد شد، این بازیگر با آن صورت مهربان گزینه مناسبی برای این نقش بوده و مسلماً اولین کسی است که در اذهان هر عاشق سینمایی بهعنوان مادر تداعی میشود.
زندهیاد حمیده خیرآبادی در صدها فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی در نقش مادران مهربان، اصیل و فداکار ایفای نقش کرد و هرچند همواره نقشهایش شبیه هم بودند هیچگاه مخاطب را از خود خسته و آزردهخاطر نساختند، چرا که بازی دلنشین وی قطعاً احساس نوستالژیک را در تمامی مخاطبان آثار این بانوی هنرمند پدید میآورد و باعث میشد رنگی از کلیشه در بازیهایش دیده نشود. صورت مهربان و لبخندهای مادرانهاش از او سیمایی ساخته که تصویر ذهنی همه ما از مادر ایرانی را کامل میکند، مادری احساساتی، زودرنج و مهربان که سعی میکند اختلافهای فرزندانش را حل کند. انتخاب یک اثر سینمایی از میان صدها فیلمی که زندهیاد خیرآبادی در آنها ایفای نقش کرده است کار آسانی نیست، اما “اجارهنشینها” به کارگردانی داریوش مهرجویی یکی از فیلمهای این بانوی هنرمند است که در آن بهخوبی هرچهتمامتر در نقش یک مادر مهربان، فداکار و اصیل ایرانی ایفای نقش کرده است، مادری که مانند همه مادران ایرانی در پی آن است که همه را با یکدیگر آشتی دهد و با کدبانوگریاش تمامی همسایگانش را مانند یک فرزند زیر پروبال خود بگیرد.
زندهیاد پروین دخت یزدانیان نیز یکی دیگر از مادران آشنای سینمای ایران است. نقشی که پروین دخت یزدانیان در نقش “بیبی” در سریال “قصههای مجید” به کارگردانی کیومرث پوراحمد ایفا کرد از خاطر بچههایی که در دهه شصت به دنیا آمدند و در دهه هفتاد کودکی شأن را سپری کردند پاک نشده است و هنوز این نقش در ذهن دهه شصتیها جاودانه است. این بازیگر توانا جدا از این اثر ماندگار تلویزیونی در بسیاری از فیلمهای سینمایی ازجمله: “مهریه بیبی”، “خواهران غریب”، “شرم” و “صبح روز بعد” نیز در نقش مادران مهربان، اصیل و فداکار ایرانی ایفای نقش کرده است که قطعاً هیچیک از آنها تا ابد از اذهان مخاطبان جدی سینما پاک نخواهند شد؛ اما در این میان بازی این بازیگر توانا در فیلم “صبح روز بعد” به کارگردانی کیومرث پوراحمد تصویری دلنشینتر از سایر آثارش است تا آنجا که وی برای بازی در این فیلم سینمایی برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش دوم زن از یازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر نیز شد.
زندهیاد جمیله شیخی در فیلم سینمایی “مسافران” به کارگردانی بهرام بیضایی نقشی را ایفاء کرد که به خاطر ویژگیهای آن، کاراکتر مادر در انحصار مرحومه جمیله شیخی قرار گرفت. بازی بینظیر و دلنشین این بانوی هنرمند قطعاً تا سالیان دراز در یاد عاشقان سینمای ایران باقی خواهد ماند. شیخی در تلویزیون نیز آثار درخشانی را از خود به یادگار گذاشت او همواره نقش مادرانی باابهت و پرجذبه را ایفا کرد و چهره مهربانش را در پس بازیهای جاندار و پر ابهتش پنهان کرد. شا او در سریال ” تولدی دیگر ” نقش مادران پر سلطه را به نمایش گذاشت.
زندهیاد ملیحه نیکجومند در دهه ۶۰ در بسیاری از فیلمهای تلویزیونی در نقش مادر مهربان ظاهر مشد و چند سال قبل در فیلم سینمایی “گهوارهای برای مادر” به کارگردانی پناهبرخدا رضایی نقشی ماندگار از خود به یاد گذاشت، اما این بار این مادر نه بهتنهایی که با کمک بازی دخترش یعنی الهام حمیدی دست به خلق یک احساس مادرانه میزند. “گهوارهای برای مادر” صحنههای احساسی خوبی دارد که میتواند ضمن برانگیختن حس خوشایند برای مخاطب، در تاریخ سینمای مادر ایران ثبت شود.
زندهیاد پروین سلیمانی از دیگر زنان سینمای ایران است که بازیهایش در نقشهای مختلف همچنان در اذهان مخاطبان باقیمانده است. او را بیشتر بهواسطه حضور در آثار تلویزیونی شهرت داشت، بخصوص بازی در نقش “طاهره خانوم” در سریال “تعطیلات تابستانی” که او را تبدیل به یکی از کاراکترهای زن ماندگار در قاب جادو کرد. سلیمانی در مدت ۵۰ سال حضور در سینما و تلویزیون در بیش از ۱۰۰ اثر به ایفای نقش پرداخت.
زندهیاد مهری ودادیان نیز ازجمله مادران مهربان سینما و تلویزیون ایران است که چهره مهربان و دوستداشتنیاش را نمیتوان از خاطرهها پاک کرد. او در اغلب آثار مادری مهربان، یگانه و بیهمتا را به تصویر کشید، مادری که دردهایش برای خودش است و شادیهایش را با دیگران به اشتراک میگذارد.”رعنا “،”کمیته مجازات “،”متهم “،”افسانه آه ” ازجمله آثاری است که ودادیان به زیبایی در آنها به ایفای نقش پرداخت.
زندهیاد مهین شهابی با ایفای نقش در سریال “آینه ” میان مردم محبوبیت فراوانی یافت و پسازآن در سالهای پسازانقلاب اغلب در نقش مادران به ایفای نقش پرداخت. شهابی با فیلم “گاو ” داریوش مهرجویی وارد سینما شد اما شهابی را بیش از آنکه بتوان بازیگر سینما دانست بازیگر تلویزیون باید خطاب کرد. او در بیش از ۵۰ اثر تلویزیونی حضور یافت و پس از سریال “ترانه مادری ” در آخرین حضورش “وضعیت سفید ” به دیار باقی شتافت و آخرین کارش را به سرانجام نرساند. شهابی نیز از جمله مادرانی است که در سینما و تلویزیون یادش همواره گرامی است.
زندهیاد نیکو خردمند با آن صدای دلنشینش را نمیتوان بهراحتی از یاد برد. او در سال ۶۹ با بازی در فیلم “پرده آخر ” وارد عرصه بازیگری سینما شد و نقش تاجالملوک بازماندهای از یک خانواده اشرافی روبهزوال را به زیبایی بازی کرد. بازیهای درخشان خردمند را در فیلمهای “خانه خلوت”، “مسافران” و “زینت” و همچنین سریالهای “آوای فاخته ” و “دزدان مادربزرگ ” فراموششدنی نیست.
منبع: هنرآنلاین/ سمیرا افتخاری
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- به مناسبت سومین سالگرد تاسیس سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «پرده آخر» با صدای مهتاب نصیرپور منتشر میشود
- «مریم و میتیل»؛ پیوند رویا و زندگی/ سینمای کودکان و نوجوانان ایران
- گفتگویی که موزه سینما برای زادروز زنده یاد نیکو خردمند منتشر کرد/ در خانواده ما سینما اهمیت زیادی داشت
- تصویربرداری سریال «حکم رشد» ادامه دارد/ تدوین همزمان
- خانه ایرانی، خانواده ایرانی، مادر ایرانی در «مادر» علی حاتمی
- «حبس مجرد» با بازی ثریا قاسمی کلید خورد
- خبرهایی از فیلم «حرف آخر»/ معرفی بازیگران
- گفتوگو با آتیلا پسیانی/ کودکی خود را از دست ندادهام
- رونمایی از «بانو» با حضور ثریا قاسمی
- نگاهی به فیلم «پرده آخر» به بهانه نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر/ وقایع یک توطئه از پیش اعلام شده
- ثریا قاسمی چگونه از کسب جایزه آسیاپاسفیک مطلع شد؟
- نقشآفرینی ثریا قاسمی با گریمی متفاوت در یک فیلم سینمایی + عکس
- تصاویر/ از عمو پورنگ تا محسن کیایی؛ پست اینستاگرامی هنرمندان برای روز مادر
- پست اینستاگرامی پرویز پرستویی برای روز مادر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه