فیلمنامهنویس فیلمهای تحسین شدهای چون «گاو خشمگین» و «خیابانهای پایین شهر» در ۸۲ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، ماردیک مارتین فیلمنامهنویس فیلمهای «گاو خشمگین»، «خیابانهای پایین شهر» و «نیویورک نیویورک» مارتین اسکورسیزی در ۸۲ سالگی درگذشت.
این فیلمنامهنویس دیروز در لسآنجلس درگذشت.
وی از خانوادهای آمریکایی در ایران متولد شده و در عراق بزرگ شده بود و همانجا وقتی یک نوجوان بود به عنوان توزیعکننده فیلم کار کرده بود. وی بعد راهی آمریکا شد و در رشته اقتصاد در دانشگاه نیویورک تحصیل کرد و بعد جذب سینما شد و سال ۱۹۶۱ با ملاقات با اسکورسیزی به این مسیر وارد شد. سپس در یکی از فیلمهای اولیه اسکورسیزی که فیلم کوتاهی با عنوان «چه کسی به در من میزند؟» و مستند «آمریکاییهای ایتالیایی» همکاری کرد.
مارتین سال ۱۹۷۳ در همکاری با اسکورسیزی فیلمنامه «خیابانهای پایین شهر» را نوشت و بعد با همکاری یکدیگر «نیویورک، نیویورک» را نوشتند. پس از نقل مکان به هالیوود وی با چارتوف وینکلر همکاری کرد و فیلمنامه «والنتینو» را برای کن راسل نوشت.
گرچه فیلم «آخرین والس» اسکورسیزی در سال ۱۹۷۸ یک فیلم مستند درباره آخرین کنسرت یک گروه موسیقی بود، اما مارتین در نوشتن فیلمنامه آن با اسکورسیزی همکاری کرد و همین کار را برای مستند «پسر آمریکایی: پرونده استیون پرنس» نیز انجام داد.
برای فیلم «گاو خشمگین» در سال ۱۹۸۰، مارتین یک سال و نیم را صرف تحقیق درباره زندگی بوکسور جیک لاموتا کرد و فیلمنامه را با پل شرایدر نوشت و برای آن نامزدی گلدن گلوب را کسب کرد. وی سال ۲۰۰۷ در مصاحبهای گفته بود دنیرو دوست داشت فیلم ساخته شود اما مارتی (اسکورسیزی) دوست نداشت زیرا از بوکس متنفر بود.
آخرین فیلمنامهای که او نوشت برای فاتح آکین در سال ۲۰۱۴ برای فیلم «برش» بود.
مستندی درباره زندگی وی با عنوان «ماردیک: بغداد تا هالیوود» سال ۲۰۰۸ ساخته شد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- کوین اسپیسی: آرزو دارم اسکورسیزی برای یک فیلم با من تماس بگیرد
- کسی برای شهرت، تره هم خُرد نمیکند/ جورج کلونی از بزرگ کردن فرزندانش در هالیوود صرفنظر کرد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- آثار مهم تاریخ سینمای ایران در فهرست ترمیم/ دوپینگ سینمای ایران با مارتین اسکورسیزی
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





