
احمد طالبی نژاد در اعتماد نوشت :
سینمای ایتالیا در دهه های ۶۰ و تا حدودی ۷۰ در اوج قدرت و تاثیرگذاری بود. علاوه بر فیلمسازان بزرگی مانند فلینی، آنتونیونی، دسیکا و ویسکونتی چند ستاره بزرگ در سینمای ایتالیا متولد شدند که در دوره خود و پس از آن در سطح جهانی ابرستاره بودند: جینالو لو برجیدا با جذابیت های ظاهری و سوفیا لورن و مارچلو ماسترویانی به خاطر جذابیت های ظاهری و بازی های هنرمندانه شان.
نام مارچلو ماسترویانی و سوفیا لورن در هم تنیده شده است، آنها در فیلم های زیادی همبازی بودند که درخشان ترین شان «گل آفتابگردان» و «دیروز، امروز، فردا» به کارگردانی ویتوریو دسیکا، «یک روز به خصوص» به کارگردانی «اتوره اسکولا» بود. این فیلم یک ملودرام عاشقانه در زمان جنگ جهانی دوم است و داستان تلخ جنگ و تبعات آن را نشان می دهد.
مارچلو ماستریانی نشانه ای از مردانگی در سینمای ایتالیا و جهان است. او از چنان شهرتی در زمان خود برخوردار شد که ستاره های امریکا هم در کارهای خود از او متاثر و مارلون براندو بارها در وصف او سخن گفته بود.
این بازیگر ایتالیایی در فیلم ها به شیوه مرسوم بازی نمی کرد و تکنیک بازیگری او به گونه ای بود که نشانه ای از بازیگری به مفهوم متعارف را نداشت. اصطلاح بازی زیرپوستی که بعدها در سینما متداول شد درباره ماسترویانی مصداق دارد: چون او نماینده این گونه بازیگری در سینما بود. در چهره و رفتار چنان خونسرد بود که مخاطب گمان می برد با یک انسان واقعی طرف است، نه یک بازیگر و ستاره. ماسترویانی در هر نقشی که داشت چنان در آن فرو می رفت که نقش را از آن خود می کرد. فراموش نکنیم بازی درخشان او را در فیلم «هشت و نیم» فلینی که عده ای آن را اوج بازیگری مارچلو و بهترین اثر سازنده اش می دانند. فیلم های درخشان دیگری نیز از او دیده ایم از جمله «زندگی شیرین» فلینی، «طلاق به سبک ایتالیایی» پیترو گِرمی «شب» اثر آنتونیونی، «مکانی برای عشاق» ویتوریو دسیکا، «پرورش دهنده زنبور عسل» و «گام معلق لک لک» اثر تئو آنجلوپلوس، «جینگر و فرد» فلینی و انبوهی فیلم دیگر که هرگز از یاد عشاق قدیمی سینما نمی رود.
ماسترویانی بازیگر بزرگ و ارزشمندی بود و گمان نمی کنم هنرمندی به اندازه و قدرت او و سوفیا لورن در سینمای ایتالیا داشته باشیم: لورن و ماسترویانی علاوه بر ستاره، هنرپیشه و هنرمند بزرگی هم بودند.
از میان فیلم های زیادی که ماسترویانی بازی کرده است، شخصا «هشت و نیم»، «گل آفتابگردان» و «یک روز به خصوص» را بیشتر دوست دارم. «یک روز به خصوص» به کارگردانی «اتوره اسکولا » در مقایسه با گل آفتابگردان وجه هنری بیشتری دارد، او از نسل کارگردان پس از نئورئالیسم و ادامه دهنده راه فلینی، دسیکا و ویسکونتی بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- وقتی قاتل یک زن است / نگاهی به فیلم “مهین”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





