احمد طالبی نژاد در اعتماد نوشت :
سینمای ایتالیا در دهه های ۶۰ و تا حدودی ۷۰ در اوج قدرت و تاثیرگذاری بود. علاوه بر فیلمسازان بزرگی مانند فلینی، آنتونیونی، دسیکا و ویسکونتی چند ستاره بزرگ در سینمای ایتالیا متولد شدند که در دوره خود و پس از آن در سطح جهانی ابرستاره بودند: جینالو لو برجیدا با جذابیت های ظاهری و سوفیا لورن و مارچلو ماسترویانی به خاطر جذابیت های ظاهری و بازی های هنرمندانه شان.
نام مارچلو ماسترویانی و سوفیا لورن در هم تنیده شده است، آنها در فیلم های زیادی همبازی بودند که درخشان ترین شان «گل آفتابگردان» و «دیروز، امروز، فردا» به کارگردانی ویتوریو دسیکا، «یک روز به خصوص» به کارگردانی «اتوره اسکولا» بود. این فیلم یک ملودرام عاشقانه در زمان جنگ جهانی دوم است و داستان تلخ جنگ و تبعات آن را نشان می دهد.
مارچلو ماستریانی نشانه ای از مردانگی در سینمای ایتالیا و جهان است. او از چنان شهرتی در زمان خود برخوردار شد که ستاره های امریکا هم در کارهای خود از او متاثر و مارلون براندو بارها در وصف او سخن گفته بود.
این بازیگر ایتالیایی در فیلم ها به شیوه مرسوم بازی نمی کرد و تکنیک بازیگری او به گونه ای بود که نشانه ای از بازیگری به مفهوم متعارف را نداشت. اصطلاح بازی زیرپوستی که بعدها در سینما متداول شد درباره ماسترویانی مصداق دارد: چون او نماینده این گونه بازیگری در سینما بود. در چهره و رفتار چنان خونسرد بود که مخاطب گمان می برد با یک انسان واقعی طرف است، نه یک بازیگر و ستاره. ماسترویانی در هر نقشی که داشت چنان در آن فرو می رفت که نقش را از آن خود می کرد. فراموش نکنیم بازی درخشان او را در فیلم «هشت و نیم» فلینی که عده ای آن را اوج بازیگری مارچلو و بهترین اثر سازنده اش می دانند. فیلم های درخشان دیگری نیز از او دیده ایم از جمله «زندگی شیرین» فلینی، «طلاق به سبک ایتالیایی» پیترو گِرمی «شب» اثر آنتونیونی، «مکانی برای عشاق» ویتوریو دسیکا، «پرورش دهنده زنبور عسل» و «گام معلق لک لک» اثر تئو آنجلوپلوس، «جینگر و فرد» فلینی و انبوهی فیلم دیگر که هرگز از یاد عشاق قدیمی سینما نمی رود.
ماسترویانی بازیگر بزرگ و ارزشمندی بود و گمان نمی کنم هنرمندی به اندازه و قدرت او و سوفیا لورن در سینمای ایتالیا داشته باشیم: لورن و ماسترویانی علاوه بر ستاره، هنرپیشه و هنرمند بزرگی هم بودند.
از میان فیلم های زیادی که ماسترویانی بازی کرده است، شخصا «هشت و نیم»، «گل آفتابگردان» و «یک روز به خصوص» را بیشتر دوست دارم. «یک روز به خصوص» به کارگردانی «اتوره اسکولا » در مقایسه با گل آفتابگردان وجه هنری بیشتری دارد، او از نسل کارگردان پس از نئورئالیسم و ادامه دهنده راه فلینی، دسیکا و ویسکونتی بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- وقتی قاتل یک زن است / نگاهی به فیلم “مهین”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟