تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۱۸:۳۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 114063

محمد تاجیک- محمد مهدی  عسگرپور کارگردان و تهیه کننده سینما و مدیر عامل سابق خانه سینما ،در گفت وگویی اختصاصی با سایتسینماسینما از عملکرد دولت در حوزه فرهنگ انتقاد کرده و به اظهار نظر درباره فیلمهای نرگس آبیار و کمال تبریزی پرداخته و همچنین تحلیل جالبی درباره برگزاری هفته فیلم اروپایی عنوان کرده است .

به گزارش سینماسینما ،متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است :

 

+آقای عسگر پور ،الان کار جدیدی که برای تولید ندارید ؟

_در حال نوشتن هستم …

+سینمایی یا سریال ؟

_یک فیلمنامه سینمایی داشتم مربوط به ۶- ۷سال پیش که آن را دارم بازنوبسی می کنم ..یک طرج سینمایی دیگری دارم که روی آن هم در حال کار کردن هستم .دو طرح سریال هم دارم که باید یکی از آنها را انتخاب کرده و برروی آن متمرکز شوم .

+خودتان بیشتر تمایل دارید در سینما فعالیت کنید یا در تلویزیون ؟

_واقعیت این است که من جزو آن دسته از آدمهایی نیستم که تعصب خاصی در زمینه کار کردن در سینما و یا تلویزیون داشته باشم . البته باید به فاصله زمانی بین کارهایم هم  توجه بکنم با توجه به اینکه از آخرین فیلمی که در سینما ساخته ام چیزی حدود ۶ سال می گذرد .

+اوضاع سینما را چگونه می بینید ؟

-در سینما هم اکنون شاهد روز مرگی هستیم .ما ممکن است در یک دوره ای با فیلمهایی مواجه شویم که خیلی خوب هستند و در دوره دیگر فیلمهایی ببینیم که ضعیف هستند .مثلا الان فیلمها خوب هستند ولی در دوره ای دیگر شاهد فیلمهای ضعیفی بودیم .البته همچنان به بخش قابل توجهی از مسایل سینما توجهی نمی شود و ما داریم یک مدلی از رها شدگی را  می بینیم .دولت در این سالها  با طرح این موضوع که بخش خصوصی باید خودش فعال باشد به  بخشی از وظایف خودش عمل نکرده است  …یعنی در جاهایی که فعالیتی نمی کند آن را  به عهده اینکه بخش خصوصی انداخته ،با این منطق که بخش خصوصی باید  خودش فعال باشد . این در حالبست که ما باید زیر ساختهای قانونی داشته باشیم و اینکه  همبنطوری ادعا کنیم که بخش خصوصی باید فعال باشد امکان پذیر نیست .چون بخش خصوصی قدرتش را از منابع دولتی می گیرد .

اتفاقی که در چند سال گذشته و از زمان دولت روحانی روی داد .این بود که مسئله مدیریت دولتی سینما روز به روز دارد اهمیت خودش را از دست می دهد،اگر چه ابن موضوع ظاهر متمدنانه ای داشت ولی باطن آن برای فرهنگ مفید نبود . .یک زمانی خیلی مهم بود که چه گروهی به عنوان مدیران سینمایی منصوب می شوند .الان شاید این اهمیت را نداشته باشد .این موضوع شاید ظاهر جالبی داشته باشد و اینکه دولت نقشش دارد تغییر می کند واهمیتش دیگر آنقدر زیاد نیست که مهم باشد چه کسی رییس می شود ؟این موضوع  به یکسری از رها شدنها در عرصه سینما ،دامن زده است .

+به نظر می رسد فرهنگ جزو اولویتهای دولت نیست

_مهم نیست که رییس جمهور و مسولان فرهنگی در صحبتهابشان مرتب از فرهنگ بگویند .مهم این است که فرهنگ جزو ۵ اولویت اول دولت نیست .ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با دولتی مواجهیم که فرهنگ اولویت اصلی‌اش نیست. اینکه در ایام انتخابات جزو اولویتهای اصلی دولت می شود موضوعی است که همه به آن عادت کرده‌ایم .بی علاقه بودن دولت فعلی به فرهنگ، بیشتر از دولتهای قبلی است. البته جای شکرش باقی است که ما در این دولت، به نسبت دوره های قبل ،مسئول فرهنگی که نچسب باشد و یا آزار و اذیتش زیاد باشد نداریم!

 

+از فیلمهای اکران عید فطر کدامیک از فیلمها را دیدید ؟

_من قبل  از آماده سازی و مونتاژنهایی فیلم کمال تبریزی را دیدم و متاسفانه هنوز فیلم سرخپوست را ندیده ام.از فیلم خانم آبیار خیلی خوشم آمد و به نظرم قدم بزرگی برداشته. فیلم ساختار منسجم و خیلی خوبی داشت واز کارگردانی و بازی های خوبی برخوردار بود…فیلم جذابی بود و برای آن زحمت زیادی کشیده شده بود .مجموعا فیلم قابل توجهی بود .

 

+فیلم کمال تبریزی چطور بود ؟ فکر کنم دوست نداشتید ؟

* فیلم کمال تبریزی را دوست داشتم و  از نظر ساختاری حرکت جدیدی برای او محسوب می شودو این به نظرم خیلی خوب است .این فلم را ممکن است در زانر طنز محسوب کنند ولی به نظرم این فیلمی فیلمی است که نگرش دارد و این خیلی مهم است.این فیلم فیلمی است که نگرش و گفتمان دارد.این فیلم پر از سمبل و نشانه است  جای چنین فیلمی واقعا خالی بود و خوشبختانه اتفاقات خوبی یرای فیلم در اکران عمومی رخ داده است .

+البته گویا یکسری حمله می کنند و یکسری خوششان آمده است

_این ذات خیلی از فیلمهاست این فیلم به نوعی یک فیلم تجربی محسوب می شود و مدلی است که طرفداران و مخالفان خود را دارد و چنین فیلمهایی واقعا برای سینما لازم است و برای  کسانی که می خواهند دراین مسیر قدم بردارند چنین فیلمهایی خوب است .

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها