محمدرضا لطفی، کارگردان و منتقد سینما با اشاره به ۳۰۰ فیلم در صف اکران، اکران نشدن این فیلمها را بزرگترین فیلمسوزی تاریخ در سینما خواند.
به گزارش سینماسینما، کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع «سینمای ایران در ژانر وحشت از کرونا؛ فردا چه میشود؟»، شامگاه دوشنبه ۲۲ شهریور، با حضور گروهی از کارگردانان، تهیهکنندگان، سینماداران، کارشناسان و منتقدان برگزار شد.
محمدرضا لطفی منتقد و کارگردان سینما، یکی از مهمانان این جلسه بود که درباره وضعیت فعلی سینما گفت: «تعارف را کنار بگذاریم داریم درباره ویرانهای به نام سینما صحبت میکنیم. چیزی که با آن موجه هستیم شبحی از سینماست و امیدواریم که اوضاع بهتر شود، تازه اگر شرایط بهتری وجود داشته باشد. حرفهایی که درباره سینما میزنیم تصویری قبل از کروناست. در اسفند ۹۸ چیزی به وجود آمد به نام اکران آنلاین که قرار بود چرخه نمایش را ادامه دهد و به دنبال این بود که راه جدیدی را برای اکران فیلمها باز کند. که بتوان بار اکران را تقسیم کند. اما از آنجایی که در تاریخ سینما کشور ما همیشه نسبت به امکانات جدید گارد داشتیم، این کار عملی نشد.»
او درباره گارد اهالی سینما نسبت به پیشرفت تکنولوژی گفت: «زمانی که صنعت دیجیتال وارد کشور شد، همه یک گارد شدیدی نسبت به این موضوع داشتند، حتی خیلی از افراد آن را سینما نمیدانستند و آن را بخشی از ویدئو میدانستند اما از آنجایی که تکنولوژی هیچگاه از حرکت نمیایستد، به مرور زمان با این مسئله کنار آمدند. این موضوع درباره اکران آنلاین هم صدق میکند. اکران آنلاین سالهاست در تمام کشورها امتحان خود را پس داده و این دوره زمان خوبی بود که ما هم به آنها بپیوندیم اما چندان موفق عمل نکردیم.»
این منتقد درباره تعداد افراد علاقهمند به سینما گفت: «ما در میان یک جمعیت ۸۵ میلیون نفری فقط دو میلیون مخاطب سینمارو داریم که با کم رنگ شدن سینما در این دوران، این تعداد از مخاطب هم کنار گذاشته شدند. اتفاق ثبت اکران آنلاین این بود که مخاطب همچنان دستش را در جیبش میکرد و هزینهای را برای خرید بلیت سینما پرداخت میکرد. اما سینماداران یک گاردی نسبت به اکران آنلاین دارند و در نتیجه فیلم بلافاصله قاچاق میشود.»
این کارگردان درباره تعداد فیلمهای اکران نشده گفت: «نزدیک ۳۰۰ فیلم پشت اکران مانده و این بزرگترین فیلم سوزی تاریخ است. ما دیگر به قبل از سال ۹۸ باز نمیگردیم پس طبیعتا اگر با شیوه سابق جلو برویم به هیچ کجا نمیرسیم.»
او درباره اکران فیلم «دینامیت» در این شرایط گفت: «فیلم «دینامیت» خوشایند من نیست و من به هیچ عنوان در دایره مخاطبان این فیلم قرار نمیگیرم. حتی اگر در شرایط عادی اکران میشد نسبت به آن گارد میگرفتم اما در این شرایط، اکران این فیلم کمدی لازم بود و معتقدم پنج فیلم کمدی دیگر هم باید اکران شوند تا سینما به یک وضعیت نسبتا خوبی برسد.»
لطفی درباره توانایی «زخم کاری» برای پهن کردن فرش قرمز و آوردن مخاطب به سینما گفت: «همین که سریال«زخم کاری» توانسته مخاطب را به سینما بیاورد حرکت بزرگی انجام داده و معتقدم اگر باز هم کار با کیفیت ساخته شود مخاطب به سینما میآید. حتی فکر میکنم اینکه «دینامیت» در شرایط فعلی ۱۰ میلیارد تومان فروخته، بسیار ایدهآل است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما





