محمدرضا لطفی، کارگردان و منتقد سینما با اشاره به ۳۰۰ فیلم در صف اکران، اکران نشدن این فیلمها را بزرگترین فیلمسوزی تاریخ در سینما خواند.
به گزارش سینماسینما، کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع «سینمای ایران در ژانر وحشت از کرونا؛ فردا چه میشود؟»، شامگاه دوشنبه ۲۲ شهریور، با حضور گروهی از کارگردانان، تهیهکنندگان، سینماداران، کارشناسان و منتقدان برگزار شد.
محمدرضا لطفی منتقد و کارگردان سینما، یکی از مهمانان این جلسه بود که درباره وضعیت فعلی سینما گفت: «تعارف را کنار بگذاریم داریم درباره ویرانهای به نام سینما صحبت میکنیم. چیزی که با آن موجه هستیم شبحی از سینماست و امیدواریم که اوضاع بهتر شود، تازه اگر شرایط بهتری وجود داشته باشد. حرفهایی که درباره سینما میزنیم تصویری قبل از کروناست. در اسفند ۹۸ چیزی به وجود آمد به نام اکران آنلاین که قرار بود چرخه نمایش را ادامه دهد و به دنبال این بود که راه جدیدی را برای اکران فیلمها باز کند. که بتوان بار اکران را تقسیم کند. اما از آنجایی که در تاریخ سینما کشور ما همیشه نسبت به امکانات جدید گارد داشتیم، این کار عملی نشد.»
او درباره گارد اهالی سینما نسبت به پیشرفت تکنولوژی گفت: «زمانی که صنعت دیجیتال وارد کشور شد، همه یک گارد شدیدی نسبت به این موضوع داشتند، حتی خیلی از افراد آن را سینما نمیدانستند و آن را بخشی از ویدئو میدانستند اما از آنجایی که تکنولوژی هیچگاه از حرکت نمیایستد، به مرور زمان با این مسئله کنار آمدند. این موضوع درباره اکران آنلاین هم صدق میکند. اکران آنلاین سالهاست در تمام کشورها امتحان خود را پس داده و این دوره زمان خوبی بود که ما هم به آنها بپیوندیم اما چندان موفق عمل نکردیم.»
این منتقد درباره تعداد افراد علاقهمند به سینما گفت: «ما در میان یک جمعیت ۸۵ میلیون نفری فقط دو میلیون مخاطب سینمارو داریم که با کم رنگ شدن سینما در این دوران، این تعداد از مخاطب هم کنار گذاشته شدند. اتفاق ثبت اکران آنلاین این بود که مخاطب همچنان دستش را در جیبش میکرد و هزینهای را برای خرید بلیت سینما پرداخت میکرد. اما سینماداران یک گاردی نسبت به اکران آنلاین دارند و در نتیجه فیلم بلافاصله قاچاق میشود.»
این کارگردان درباره تعداد فیلمهای اکران نشده گفت: «نزدیک ۳۰۰ فیلم پشت اکران مانده و این بزرگترین فیلم سوزی تاریخ است. ما دیگر به قبل از سال ۹۸ باز نمیگردیم پس طبیعتا اگر با شیوه سابق جلو برویم به هیچ کجا نمیرسیم.»
او درباره اکران فیلم «دینامیت» در این شرایط گفت: «فیلم «دینامیت» خوشایند من نیست و من به هیچ عنوان در دایره مخاطبان این فیلم قرار نمیگیرم. حتی اگر در شرایط عادی اکران میشد نسبت به آن گارد میگرفتم اما در این شرایط، اکران این فیلم کمدی لازم بود و معتقدم پنج فیلم کمدی دیگر هم باید اکران شوند تا سینما به یک وضعیت نسبتا خوبی برسد.»
لطفی درباره توانایی «زخم کاری» برای پهن کردن فرش قرمز و آوردن مخاطب به سینما گفت: «همین که سریال«زخم کاری» توانسته مخاطب را به سینما بیاورد حرکت بزرگی انجام داده و معتقدم اگر باز هم کار با کیفیت ساخته شود مخاطب به سینما میآید. حتی فکر میکنم اینکه «دینامیت» در شرایط فعلی ۱۰ میلیارد تومان فروخته، بسیار ایدهآل است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





