محمدرضا لطفی، کارگردان و منتقد سینما با اشاره به ۳۰۰ فیلم در صف اکران، اکران نشدن این فیلمها را بزرگترین فیلمسوزی تاریخ در سینما خواند.
به گزارش سینماسینما، کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع «سینمای ایران در ژانر وحشت از کرونا؛ فردا چه میشود؟»، شامگاه دوشنبه ۲۲ شهریور، با حضور گروهی از کارگردانان، تهیهکنندگان، سینماداران، کارشناسان و منتقدان برگزار شد.
محمدرضا لطفی منتقد و کارگردان سینما، یکی از مهمانان این جلسه بود که درباره وضعیت فعلی سینما گفت: «تعارف را کنار بگذاریم داریم درباره ویرانهای به نام سینما صحبت میکنیم. چیزی که با آن موجه هستیم شبحی از سینماست و امیدواریم که اوضاع بهتر شود، تازه اگر شرایط بهتری وجود داشته باشد. حرفهایی که درباره سینما میزنیم تصویری قبل از کروناست. در اسفند ۹۸ چیزی به وجود آمد به نام اکران آنلاین که قرار بود چرخه نمایش را ادامه دهد و به دنبال این بود که راه جدیدی را برای اکران فیلمها باز کند. که بتوان بار اکران را تقسیم کند. اما از آنجایی که در تاریخ سینما کشور ما همیشه نسبت به امکانات جدید گارد داشتیم، این کار عملی نشد.»
او درباره گارد اهالی سینما نسبت به پیشرفت تکنولوژی گفت: «زمانی که صنعت دیجیتال وارد کشور شد، همه یک گارد شدیدی نسبت به این موضوع داشتند، حتی خیلی از افراد آن را سینما نمیدانستند و آن را بخشی از ویدئو میدانستند اما از آنجایی که تکنولوژی هیچگاه از حرکت نمیایستد، به مرور زمان با این مسئله کنار آمدند. این موضوع درباره اکران آنلاین هم صدق میکند. اکران آنلاین سالهاست در تمام کشورها امتحان خود را پس داده و این دوره زمان خوبی بود که ما هم به آنها بپیوندیم اما چندان موفق عمل نکردیم.»
این منتقد درباره تعداد افراد علاقهمند به سینما گفت: «ما در میان یک جمعیت ۸۵ میلیون نفری فقط دو میلیون مخاطب سینمارو داریم که با کم رنگ شدن سینما در این دوران، این تعداد از مخاطب هم کنار گذاشته شدند. اتفاق ثبت اکران آنلاین این بود که مخاطب همچنان دستش را در جیبش میکرد و هزینهای را برای خرید بلیت سینما پرداخت میکرد. اما سینماداران یک گاردی نسبت به اکران آنلاین دارند و در نتیجه فیلم بلافاصله قاچاق میشود.»
این کارگردان درباره تعداد فیلمهای اکران نشده گفت: «نزدیک ۳۰۰ فیلم پشت اکران مانده و این بزرگترین فیلم سوزی تاریخ است. ما دیگر به قبل از سال ۹۸ باز نمیگردیم پس طبیعتا اگر با شیوه سابق جلو برویم به هیچ کجا نمیرسیم.»
او درباره اکران فیلم «دینامیت» در این شرایط گفت: «فیلم «دینامیت» خوشایند من نیست و من به هیچ عنوان در دایره مخاطبان این فیلم قرار نمیگیرم. حتی اگر در شرایط عادی اکران میشد نسبت به آن گارد میگرفتم اما در این شرایط، اکران این فیلم کمدی لازم بود و معتقدم پنج فیلم کمدی دیگر هم باید اکران شوند تا سینما به یک وضعیت نسبتا خوبی برسد.»
لطفی درباره توانایی «زخم کاری» برای پهن کردن فرش قرمز و آوردن مخاطب به سینما گفت: «همین که سریال«زخم کاری» توانسته مخاطب را به سینما بیاورد حرکت بزرگی انجام داده و معتقدم اگر باز هم کار با کیفیت ساخته شود مخاطب به سینما میآید. حتی فکر میکنم اینکه «دینامیت» در شرایط فعلی ۱۰ میلیارد تومان فروخته، بسیار ایدهآل است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد