محمدحسین لطیفی با اشاره به نفوذ صهیونیستها در مدیریت جشنوارههای سینمایی جهان، از لزوم حمایت از فیلمهای دفاع مقدس ایرانی در محافل جهانی گفت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت، محمدحسین لطیفی کارگردان و تهیهکننده سینما و تلویزیون گفت: استفاده از واژه مقاومت در نامگذاری جشنواره فیلم «مقاومت» بار مسئولیت سنگینی را بر دوش جامعه سینمای ایران میاندازد چراکه معتقدم مقاومت واژه زیبا و پرمعنایی است که در شرایط حمله و فشار، کاربردی عملی پیدا میکند. این در حالی است که ملت ما مقاومتی ۸ ساله را در جنگ تحمیلی تجربه کردهاند تا آرامش و امنیت امروز کشور تامین شود.
وی افزود: حفظ آرامش و ارتقای روحیه صلحطلبی علاوهبر عرصههای سیاسی، به مرزهای فرهنگی یک کشور وابسته است و باید برای حفظ امنیت فرهنگ یک کشور همانند فعالیتهای امنیتی، هزینه شود. در شرایطی که فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، از سختترین و پر هزینهترین فعالیتها محسوب می شود، کمبود بودجه و نبود حمایت از فیلمسازان این بخش، تولیدات ارزشی را با مشکل روبرو کرده است.
این کارگردان سینما و تلویزیون جایگاه سینمای ایران در تولید فیلم دفاع مقدس و مقاومتی را ضعیف معرفی و اظهار کرد: یک اثر ارزشی نیاز به درام و داستانی جذاب دارد که متاسفانه بی توجهی به این اصل و ضعف در روایت آثار ساخته شده، تولید فیلم مقاومتی در کشور را کاهش و سطح پیشرفت سینمای دفاع مقدس را از ۱۰۰ درصد به ۴ درصد رسانده است.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنیبر حضور فیلمهای مقاومت در جشنوارههای فیلم سایر کشورها، علت موفق نبودن اکران فیلمهای مقاومت ایران در جشنوارههای بینالمللی خارجی را نبود حمایت مالی از تولید و اکران آثار دفاع مقدس در خارج از مرزها دانست و خاطرنشان کرد: جشنوارههای بینالمللی فیلم نظیر کن و برلین توسط صهیونیستها مدیریت میشوند، بنابراین مسیر برای حضور آثار ایرانی در این جشنوارهها تقریبا غیرممکن است. با این وجود حضور فیلمهای مقاومتی در سطح سینمای کشورهای دیگر دور از ذهن نیست و همت مسئولان سینمای ایران برای سرمایهگذاری در سایر کشورها را میطلبد.
لطیفی ادامه داد: سینمای ایران به سرمایهگذاری در زمینه ایجاد جشنواره فیلم در کشورهای دیگر نیاز دارد تا آثار ارزشی تولید شده و در قبال آن فرهنگ مقاومت با قدرت بیشتری به جهان معرفی شود.
وی علت گرایش و تمایل نسل جدید کشور به فیلمهای هالیوودی و غربی را توجه به روحیه تنوع طلبی جوانان دانست و اذعان کرد: تکرار درام و محدودیت در سوژه فیلمهای دفاع مقدس جذابیت فیلم را کاهش میدهد در حالیکه آثار غربی با توجه به روحیه تنوع طلبی مخاطب و استفاده از سوژههای متفاوت جهان، سهم بالایی از نیاز مخاطب را به خود اختصاص داده است. بنابراین در انتخاب قصه یک فیلمنامه باید تفکر خشک و یکنواخت را کنار گذاشته و با آگاهی بخشی ذهنیت نسل جدید را نسبت به حقیقت مقاومت پرورش داد.
لطیفی اختصاص بخش «روایت نو» به فیلم اولیها در جشنواره فیلم مقاومت را اقدامی خوب در پرورش افراد باتجربه دانست و تاکید کرد: ایجاد فضای بروز استعدادها و تواناییهای افراد نوپا در عرصه فیلمسازی، بررسی و آگاهی از ضعفهای موجود در فیلمسازی را به دنبال خواهد داشت اما این اقدام برای تربیت افراد ماهر کافی نیست و باید از علم استادان و افراد باتجربه سینما برای رفع ضعف فیلمسازان آینده کمک گرفته شود.
پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمانها و مراکز مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور به دبیری محمد خزاعی از ۵ تا ۹ آذر ماه سالجاری در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- نگاهی به فیلم «مرد نقرهای» به کارگردانی محمدحسین لطیفی /بازگشت قهرمان به سینمای کودک و نوجوان
- سری جدید سریال «دودکش» کلید خورد
- در زادروز رسول ملاقلیپور/ پوستر «نشان رسول» رونمایی شد
- تابناک: هفت عامل زمین خوردن «هفت»؛ این گروه محدود!
- واکنش محسن امیریوسفی به اظهارات محمدحسین لطیفی درخصوص خانه پدری
- مهدی سلطانی بازیگر فیلم جدید محمدحسین لطیفی شد
- بررسی کارنامه «اوج» از نگاه سه کارگردان/ موعد بازنگری و آسیبشناسی است
- کارنامه خالقان سریالهای نوروز ۹۸/ چه کسی خاطرهساز میشود؟
- نام سریال نوروزی شبکه سه تغییر کرد
- «مُر قانون»، حکایت مدیری که نمیخواهد بازنشسته شود
- لطیفی: «هفت»اسپانسر گردنکلفت برای دستمزدمیلیاردی ندارد/ لیست منتقد بدهید
- مذاکرات داغ برای ویترین فجر در سیما/ جیرانی و فراستی بازمیگردند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش