محمدحسین لطیفی با اشاره به نفوذ صهیونیستها در مدیریت جشنوارههای سینمایی جهان، از لزوم حمایت از فیلمهای دفاع مقدس ایرانی در محافل جهانی گفت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت، محمدحسین لطیفی کارگردان و تهیهکننده سینما و تلویزیون گفت: استفاده از واژه مقاومت در نامگذاری جشنواره فیلم «مقاومت» بار مسئولیت سنگینی را بر دوش جامعه سینمای ایران میاندازد چراکه معتقدم مقاومت واژه زیبا و پرمعنایی است که در شرایط حمله و فشار، کاربردی عملی پیدا میکند. این در حالی است که ملت ما مقاومتی ۸ ساله را در جنگ تحمیلی تجربه کردهاند تا آرامش و امنیت امروز کشور تامین شود.
وی افزود: حفظ آرامش و ارتقای روحیه صلحطلبی علاوهبر عرصههای سیاسی، به مرزهای فرهنگی یک کشور وابسته است و باید برای حفظ امنیت فرهنگ یک کشور همانند فعالیتهای امنیتی، هزینه شود. در شرایطی که فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، از سختترین و پر هزینهترین فعالیتها محسوب می شود، کمبود بودجه و نبود حمایت از فیلمسازان این بخش، تولیدات ارزشی را با مشکل روبرو کرده است.
این کارگردان سینما و تلویزیون جایگاه سینمای ایران در تولید فیلم دفاع مقدس و مقاومتی را ضعیف معرفی و اظهار کرد: یک اثر ارزشی نیاز به درام و داستانی جذاب دارد که متاسفانه بی توجهی به این اصل و ضعف در روایت آثار ساخته شده، تولید فیلم مقاومتی در کشور را کاهش و سطح پیشرفت سینمای دفاع مقدس را از ۱۰۰ درصد به ۴ درصد رسانده است.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنیبر حضور فیلمهای مقاومت در جشنوارههای فیلم سایر کشورها، علت موفق نبودن اکران فیلمهای مقاومت ایران در جشنوارههای بینالمللی خارجی را نبود حمایت مالی از تولید و اکران آثار دفاع مقدس در خارج از مرزها دانست و خاطرنشان کرد: جشنوارههای بینالمللی فیلم نظیر کن و برلین توسط صهیونیستها مدیریت میشوند، بنابراین مسیر برای حضور آثار ایرانی در این جشنوارهها تقریبا غیرممکن است. با این وجود حضور فیلمهای مقاومتی در سطح سینمای کشورهای دیگر دور از ذهن نیست و همت مسئولان سینمای ایران برای سرمایهگذاری در سایر کشورها را میطلبد.
لطیفی ادامه داد: سینمای ایران به سرمایهگذاری در زمینه ایجاد جشنواره فیلم در کشورهای دیگر نیاز دارد تا آثار ارزشی تولید شده و در قبال آن فرهنگ مقاومت با قدرت بیشتری به جهان معرفی شود.
وی علت گرایش و تمایل نسل جدید کشور به فیلمهای هالیوودی و غربی را توجه به روحیه تنوع طلبی جوانان دانست و اذعان کرد: تکرار درام و محدودیت در سوژه فیلمهای دفاع مقدس جذابیت فیلم را کاهش میدهد در حالیکه آثار غربی با توجه به روحیه تنوع طلبی مخاطب و استفاده از سوژههای متفاوت جهان، سهم بالایی از نیاز مخاطب را به خود اختصاص داده است. بنابراین در انتخاب قصه یک فیلمنامه باید تفکر خشک و یکنواخت را کنار گذاشته و با آگاهی بخشی ذهنیت نسل جدید را نسبت به حقیقت مقاومت پرورش داد.
لطیفی اختصاص بخش «روایت نو» به فیلم اولیها در جشنواره فیلم مقاومت را اقدامی خوب در پرورش افراد باتجربه دانست و تاکید کرد: ایجاد فضای بروز استعدادها و تواناییهای افراد نوپا در عرصه فیلمسازی، بررسی و آگاهی از ضعفهای موجود در فیلمسازی را به دنبال خواهد داشت اما این اقدام برای تربیت افراد ماهر کافی نیست و باید از علم استادان و افراد باتجربه سینما برای رفع ضعف فیلمسازان آینده کمک گرفته شود.
پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمانها و مراکز مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور به دبیری محمد خزاعی از ۵ تا ۹ آذر ماه سالجاری در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- نگاهی به فیلم «مرد نقرهای» به کارگردانی محمدحسین لطیفی /بازگشت قهرمان به سینمای کودک و نوجوان
- سری جدید سریال «دودکش» کلید خورد
- در زادروز رسول ملاقلیپور/ پوستر «نشان رسول» رونمایی شد
- تابناک: هفت عامل زمین خوردن «هفت»؛ این گروه محدود!
- واکنش محسن امیریوسفی به اظهارات محمدحسین لطیفی درخصوص خانه پدری
- مهدی سلطانی بازیگر فیلم جدید محمدحسین لطیفی شد
- بررسی کارنامه «اوج» از نگاه سه کارگردان/ موعد بازنگری و آسیبشناسی است
- کارنامه خالقان سریالهای نوروز ۹۸/ چه کسی خاطرهساز میشود؟
- نام سریال نوروزی شبکه سه تغییر کرد
- «مُر قانون»، حکایت مدیری که نمیخواهد بازنشسته شود
- لطیفی: «هفت»اسپانسر گردنکلفت برای دستمزدمیلیاردی ندارد/ لیست منتقد بدهید
- مذاکرات داغ برای ویترین فجر در سیما/ جیرانی و فراستی بازمیگردند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





