محمود گبرلو منتقد و کارشناس سینما معتقد است: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد و یکی از برنامههای درازمدت این است که سینما را مخاطب محور درنظر بگیرند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، محمود گبرلو گفت: شناخت دقیق از سینمای ایران و نوع مخاطب نکته بسیار مهمی است که تا به امروز کمتر به آن توجه شده است و دلیل اصلی این است که مسیر تولید فیلمهای سینمایی مسیری مخاطب محور نیست درحالیکه اگر فیلمها را بر اساس نیاز مخاطب تولید کنیم، موفق تر هستیم.
وی با بیان اینکه تماشاگر، سینما را بیشتر سرگرمی میداند، ادامه داد: متاسفانه در سینمای امروز سوژه و ایده برای مخاطبان آنقدر جذاب نیست که بخواهند برای آن هزینه کنند.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه از ضرورتهای مدیریتی سینما ایجاد سالنهای متعدد است، خاطرنشان کرد: معتقدم سالنهای کوچک در شهرهای کوچک مناسب است و مردم از آنها استقبال میکنند. یکی از دلایل اینکه مردم در این شهرها کمتر به سینما میروند ، هزینه زیاد آن است. قطعا اگر دسترسی آسان به سالنهای سینما وجود داشته باشد و تغییری نیز در نگاه فیلمسازان ایجاد شود، مخاطب بیشتری جذب سینما میشود.
وی ادامه داد: تا به امروز رابطهای بین اقتصاد سینما، مخاطب سینما و هزینههای سینمایی ایجاد نکردیم و باید برای آن برنامه ریزی جدی صورت گیرد. نگاهی که درحال حاضر در سینمای ایران حاکم است نمی تواند نیاز مخاطبین سینمای ایران را برآورده کند. سوژهها و ایدهها باید متفاوت باشد و فیلمسازان دغدغه ارتباط با مخاطب را داشته باشند.
گبرلو ادامه داد: متاسفانه طبق آمار ارائه شده سالهاست بین ۳ تا ۴ میلیون نفر از جمعیت ایران برای دیدن فیلمها به سینما میروند یعنی هر مدیر و مسئولی که آمده، نتوانسته به تعداد تماشاگر سینمای ایران اضافه کند.
این منتقد سینما همچنین گفت: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد و یکی از برنامههای درازمدت این است که سینما را مخاطب محور درنظر بگیرند و باید توجه داشته باشیم که این امر دلیلی نیست که به سمت ابتذال حرکت کنیم.
گبرلو همچنین گفت: نکته مهم این است که باید نگاه جدیدی به شیوههای نظارت، مدیریت و تصمیم داشته باشیم زیرا نگاههای قدیمی پاسخگو نیست بنابراین نیاز به یک تحول عظیم دارد تا کسانیکه در عرصه حاکمیت هستند بپذیرند که سینما ابزاری قدرتمند است که باید به شکل صحیحی از آن استفاده کرد و نباید نسبت به آن گارد گرفت و مخالفتهای جدی کرد؛ مخالفت کردن آسان است اما اینکه بتوانیم از سینما بهره ببریم مهم است.
وی یادآور شد: متاسفانه افراد زیادی در جامعه هستند که تصور میکنند سینما نمیتواند بستر مناسبی برای انتقال مفاهیم باشد و به شکلهای متعدد به مخالفت با سینما میپردارند که بیشتر آن مخالفتهای جناحی و شخصی است.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- محمود گبرلو: اعتراض تهیه کننده «فسیل» بهجا نیست
- انتقاد شدید محمود گبرلو از برخورد تلویزیون با اصغر فرهادی
- واکنش اینستاگرامی محمود گبرلو به موفقیت زهرا امیر ابراهیمی در جشنواره کن
- گبرلو: ای کاش روحانیون محترم با اطلاعات دقیق درباره جشنواره سخن می گفتند/ به والله این ضد تبلیغ است
- واکنش محمود گبرلو به بازتاب انتقاد او از جشنواره فجر در بی بی سی فارسی
- دفاع محمود گبرلو از ترکیب جدید هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی
- گبرلو : برخی فکر می کنند خبرنگاران برده آنها هستند
- تحلیل محمود گبرلو از مناظره انتخاباتی دیروز
- گبرلو : تلویزیون در سال ۹۹ شاهکار کرد/سریال جلال از نظر محتوا و تکنیک عالی بود اما در انتخابها نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





