رویکرد تلویزیون به سینمای ایران مدتهاست که روال ثابتی دارد. مدیران تلویزیون سالهاست که نباید از سینما حمایت کنند. حالا زمانی با تحریم فیلمهای سینمایی و پخشنکردن تیزر آنها این کار را انجام میدهند یا زمانی با تولید و ساخت برنامههایی که در ظاهر به سینما میپردازند و در باطن اهداف ضد آن را دنبال میکنند، کار خود را پیش میبرند. یکی از این برنامهها که در این سالها بالا و پایینهای زیادی را تجربه کرده برنامه «هفت» بوده است. در زمانی که اجرای این برنامه بهعهده فریدون جیرانی بود، او با پرداختن به زندگی شخصی افرادی مانند ابوالفضل پورعرب و فریماه فرجامی، انتقاد بسیاری از اهالی سینما را برانگیخت و افرادی مانند رسول صدرعاملی، رخشان بنیاعتماد و… بهشدت به این برنامه انتقاد کردند. برای فصل دوم درنهایت کار به دست محمود گبرلو رسید. او کاراکتری محافظهکار دارد و از او برنمیآمد که مانند جیرانی بتواند این برنامه را پیش ببرد. درواقع، مدیران هم از او چنین انتظاری نداشتند و حضور رخشان بنیاعتماد با ظاهر و حرفهایی که مطابق میل مدیران تلویزیون نبود، کار را برای گبرلو سخت کرد. مدیران سیما که فهمیده بودند اهدافشان با اجرای فردی محافظهکار تامین نمیشود، به دنبال گزینهای رفتند که در عین داشتن صراحت، جسارت لازم برای تاختن به سینما را هم داشته باشد و در مواقع لزوم بیمحابا و بدون ترس بتواند به هرکس و هر فیلمی بتازد. آنها در میان جستوجو برای انتخاب چنین فردی به بهروز افخمی رسیدند که هم برای تلویزیون سریال ساخته بود و مدتهاست که موفقیت سینمایی ویژهای را تجربه نکرده است. افخمی هم که سالهاست با مسعود فراستی دوستی و رفاقت دارد و او را یکی از منتقدان برجسته سینما میداند، برای منتقد برنامه گزینه بهتری نداشت.
این دو از ابتدا چنان رویکرد انتقادی به سینمای ایران داشتند که افخمی از همان قسمتهای اول کار سینمای ایران را تمامشده دانست و بهصراحت اعلام کرد مرگ سینمای ایران نزدیک است. کمتر فیلمی از زیر دست افخمی و فراستی به سلامت عبور میکرد و رویکرد انتقادی برنامه بهاندازهای رسید که بسیاری از فیلمسازان عطای حضور به این برنامه را به لقایش میبخشیدند. بزرگان سینما مانند کیمیایی هم از نیش و کنایه فراستی در امان نماندند تا جایی که سیل انتقاد اهالی سینما به این برنامه شدت گرفت و جالب اینجا بود که نه افخمی و نه فراستی از این انتقادات ناراحت نمیَشدند، بلکه آن را برگ برنده خود میدانستند و اعتقاد راسخ داشتند که کارشان درست است و به هدف خود رسیدند. درواقع، همان هدفی که مدیران سیما هم در پی آن بوده و اصلا از ابتدا آن را از آنها طلب کرده بودند. سال گذشته، افخمی و فراستی چنان به فیلمهای جشنواره فجر میتاختند که علیرضا داوودنژاد، کارگردان فیلم «فراری»، در هنگام دریافت جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره مقابل چشم هزار تماشاگر مراسم اختتامیه در برج میلاد بهشدت به برنامه «هفت» انتقاد کرد و گفت: «چرا رسانه ملی بهجای اینکه برای جوانان شور و شعف ایجاد و تشویقشان کند مدام سعی در ایجاد حاشیه دارد. جواب سوال مشخص است وقتی صداوسیما مدام فیلمهای هالیوودی تبلیغ و پخش میکند، معلوم است که برنامهای برای سینما میگذارد که مدام درحال تخریب سینماست و به توهین و حاشیهسازی میپردازد. امیدوارم تدبیری اندیشیده شود و دیگر شاهد اینگونه برنامهها نباشیم.»
آش تا جایی شور شد که با تغییر رئیس سازمان سیما، مدیران جدید این برنامه و حملات آن به سینمای ایران را برنمیتابیدند. مدیران تازهای پا به میدان گذاشته بودند که قرار بود رفتار ملاطفتآمیزی با سینمای ایران داشته باشند. قرار بود از بسیاری از هنرمندانی که از تلویزیون قهر کرده بودند و به سینما رفته بودند، دلجویی شود و آنها را به تلویزیون بازگردانند که یکی از آنها مهران مدیری بود. در این راستا، مذاکرات اهالی سینما با مدیران سیما هم بعد از چند سال نتیجه داد و تیزر فیلمهای سینمایی با کمترین دخل و تصرف مدیران تلویزیون از بسیاری از شبکهها روی آنتن رفت. حالا وضعیت کمی تغییر کرده بود؛ بههمین دلیل، دیگر جایی برای افخمی و فراستی باقی نمانده و مدیران تصمیم گرفتند، «هفت» را تعطیل کنند.
حالا در آستانه جشنواره فیلم فجر، مدیران سیما که میدانند «هفت» تنها برنامهای است که میتواند توجه مخاطب را در این ۱۰روز به تلویزیون جلب کند به دنبال شروع جدید این برنامه هستند. قضاوت درباره تغییر رویکرد مدیران سیما نسبتبه سینما را باید به زمان پخش برنامه سپرد، اما حالا که مهران مدیری بهعنوان مجری برنامه انتخاب شده میتوان پیشبینی کرد اینبار برنامه «هفت» کمی مهربانتر با سینمای ایران خواهد بود؛ چراکه مدیری بعد از ساخت فیلم اولش، پیشتولید فیلم دوم خود را آغاز کرده و قرار نیست به این زودیها زیر پای خود را خالی کند، اما از سوی دیگر، او در برنامه «دورهمی» نشان داده زبان نقد تند و تیزی دارد. با پنبه سرها میبرد و انتقادهای جستهوگریختهاش به دولت آنقدر نافذ، برنده و همهگیر است که تا مدتها دهان به دهان و از طریق دنیای مجازی دستبهدست میشود. احتمالا او همین رویه را در برنامه «هفت» هم پی خواهد گرفت؛ یعنی دقیقا همان چیزی که مدیران تلویزیون هم در پی آن هستند. آنها میخواهند انتقاداتشان به دولت و مدیران زیرمجموعه آن با زبانی گفته شود که مورد پذیرش خاص و عام قرار گیرد و بهخوبی شنیده شود و انعکاس آن در جامعه بهاندازهای باشد که تا مدتها تاثیرش از یاد کسی نرود و مهران مدیری در چنین شرایطی بهترین گزینه اجرای برنامه «هفت» است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- از ۶ صبح تا ۵ عصر خبری نبود!
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- تدارک مهران مدیری برای اکران فیلم جدیدش از چهارشنبه
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- فیلم مهران مدیری به تدوین رسید
- مصادره ابنسینا توسط ترکیه با ساخت یک سریال
- واکنش مهران مدیری به شایعهها/ از خودم خستهام!
- مهران مدیری، دُبی، علی کریمی و باقی ماجرا
- شبکه نسیم فعلا کنداکتورش را بدون «دورهمی» بست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه