مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: برخلاف برخی بیمهریها در داخل و برخی مانعتراشیها در خارج از کشور، سینمای ایران همچنان توانسته است جایگاه جهانی خود را در بزرگترین رویدادهای بینالمللی حفظ کند.
علیرضا تابش که این روزها همزمان با برگزاری شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن در این شهر فرانسه به سر میبرد، در پاسخ به ایسنا درباره حال و هوای جشنواره کن و فضایی که درباره سینمای ایران در این دوره از جشنواره وجود دارد، بیان کرد: به گمانم، همه چیز حاکی از این است که برخلاف برخی بیمهریها در داخل و برخی مانع تراشیها در خارج کشور، سینمای ایران همچنان توانسته است جایگاه جهانی خود را در بزرگترین رویدادهای بینالمللی حفظ کند و به همت فیلمسازان در نسلهای متوالی، حضوری چشمگیر را در عرصههای فرهنگی و تجاری رقم بزند؛ به همین دلیل، گذشته از جشنواره، رونقی کم نظیر در غرفه سینمای ایران در بازار فیلم کن نیز مشهود است و خریداران و مسؤولان رویدادهای خارجی به شکلی مستمر با پخشکنندگان سینمای ایران مذاکراتی پیگیر دارند.
او در توضیح دیدگاه خود درباره زمینهای که شرایط توجه به سینمای ایران در جشنواره کن و همچنین حضور یک داور ایرانی در این جشنواره و نمایش دو فیلم از ایران در بخشهای اصلی به وجود میآورد، گفت: سینمای ایران بیش از هر چیز مرهون حضور کارگردانانی خوشفکر در نسلهای مختلف است که همین موضوع مسببی بوده تا روند موفقیت در هیچ زمانی منقطع نشود. در کنار این کارگردانان، بنیاد سینمایی فارابی هم از بدو تاسیس، در حد مقدورات، بسترهای لازم را جهت حمایت از تولید و توزیع فیلمهای ایرانی فراهم کرده است. همانطور که چتر سینمای ایران مکانی است برای معرفی کلیت سینمای ایران؛ البته جای خوشحالی است که در جمع داوران، خانم کتایون شهابی به عنوان یکی از پخشکنندگان مطرح فیلمهای ایرانی در مجامع بینالمللی حضور دارد. فکر میکنم این تصمیم بار دیگر بر اهمیت موضوع پخش بینالمللی در رونق جهانی سینمای ما صحه می گذارد.
تابش درباره نمایش «وارونگی» در جشنواره کن که با دریافت وام از بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است، هم اظهار کرد: فیلم سینمایی «وارونگی» در جریان تولید از حمایتهای بنیاد (دریافت وام) برخوردار بود و به محض تکمیل، پخش بینالملل آن توسط رسانه بینالمللی شهرزاد، به مدیریت خانم شهابی مورد استقبال قرار گرفت و بنا به سیاستهایی که سازمان سینمایی و بنیاد در راستای حمایت از بخش خصوصی پیگیری میکنند، حقوق پخش بینالملل فیلم بلافاصله به آن شرکت واگذار شد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره وضعیتی که محصولات سینمای ایران در بازار کن دارند، نیز گفت: همکارانم در معاونت بینالملل بنیاد بارها اشاره کردهاند که حضور در بازار، آغاز سلسله مذاکرات و مباحثاتی است که در نهایت به عرضه تجاری و یا فرهنگی فیلمهای ایرانی منجر میشود. در کن، فرآیند معرفی آغاز شده است، اما اخباری درباره نتیجه قطعی برخی از مذاکرات قبلی در بازار فیلم برلین در راه است که به زودی در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.
او در نگاهی کلی تصویری را که امسال از سینمای ایران در جشنواره کن دیده میشود، اینچنین مطرح کرد: سینمای ایران از اواخر دهه هشتاد میلادی، همیشه در بالاترین سطح در رویدادهای جهانی حضور داشته و اگر در دورهای با بیمهری مسؤولان برخی از جشنوارهها روبهرو شده، باز هم با استفاده از فرصتهای موجود در عرصههایی مهم خوش درخشیده است. نفس این حضور پررنگ سینمای ایران در جشنواره و بازار فیلم کن، نمودی از اعتبار و موفقیتی است که با اتکاء به آن و البته با پشتوانه قدرت فیلمسازان توانمند ایرانی در سه دهه گذشته، همواره سینما را در عرصه دیپلماسی عمومی، به عنوان بهترین سفیر کشورمان در مجامع جهانی مطرح کرده است.
«وارونگی» به کارگردانی بهنام بهزادی یکی از نمایندگان سینمای ایران در جشنواره کن روی پرده رفته و «فروشنده»، ساخته اصغر فرهادی روز شنبه اول خرداد ماه در این جشنواره نمایش داده خواهد شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- حضور فیلم کوتاه «یک آغوش کوتاه» در بازار فیلم جشنواره کن
- مستند «کیارستمی مشغول کار است» به کن میرود
- «درون پوست» به جشنواره فیلم کن راه یافت
- رئیس داوران جشنواره فیلم کن معرفی شد
- سعید روستایی: چرا «برادران لیلا» در کمیته اسکار نیست؟
- مراسم پایانی جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- آغاز هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- سهم سینماگران ایرانی در داوری جشنواره کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است