مدیر فستیوال «یونیورسال» آمریکا به ایران آمد تا با برگزاری ورک شاپ درباره اقتضائات جشنوارههای خارجی و حضور در آنها برای فیلمسازان ایرانی توضیح دهد.
به گزارش سینماسینما، عباس رافعی کارگردان و مدیرعامل موسسه فیلم نگاران، درباره سفر «بن بهمنی» مدیر فستیوال «یونیورسال» آمریکا به ایران و برگزاری کارگاه آموزشی اینگونه گفت: بن بهمنی مدیر فستیوال «یونیورسال» آمریکا قرار است یک ورکشاپ در تاریخ ۱۶ آذر در ساعت ۱۴ بعدازظهر در موسسه فیلمنگاران برگزار کند.
او افزود: موضوع این ورکشاپ درباره تفاوت جشنواره های آمریکایی با جشنواره های اروپایی است. برای مثال جشنوارههای اروپایی به دنبال فیلمهای سیاه انتقادی یا زیرزمینی هستند اما جشنوارههای آمریکایی به دنبال فیلمهای کلاسیک داستانگو و به تعبیری فیلمهایی که سینما در آن جریان دارند، هستند.
این کارگردان سینما بیان کرد: بن بهمنی قرار است توضیحاتی در مورد شکل و نحوه فیلمسازی در آمریکا و تفاوت جشنوارههای آنها با فیلمهای اروپایی بدهد و بگوید که این جشنوارهها چه مشخصاتی دارند و ورود به آنها، چرخه پخش و اکران چه در سینما و چه در تلویزیونهای آمریکا به چه صورت است. برای مثال یک فیلم باید برای حضور در آنها چند دقیقه باشد.
رافعی ادامه داد: بن بهمنی در این ورک شاپ توضیح میدهد فیلمها از لحاظ فنی و ساختاری باید چه مشخصههایی داشته باشد و تجربیات خود را به فیلمسازان جوان منتقل میکند.
کارگردان «فصل فراموشی فریبا» عنوان کرد: پس از برجام و بهتر شدن روابط ما با آمریکا به نظرم میتوانیم بازارهای سینمایی آمریکا را با حضور افراد مؤثر آن به دست بیاوریم و فیلمسازان خود را با آنها آشنا کنیم.
او گفت: بن بهمنی به دعوت مؤسسه فیلمنگاران ۸ آذرماه به ایران آمده است البته پیش از این هم لوئیچی کامپونیلی مدیر فستیوال سینمایی «سالنتو» ایتالیا به دعوت همین مؤسسه به ایران آمده بود. درواقع ما در تلاش هستیم بستری را فراهم کنیم که فیلمسازان بتوانند به صورت حضوری با مدیران فستیوالهای معتبر گفتگو کنند. من معتقدم نگاه فستیوالهای سیاسی و رویکرد آنها نسبت به فیلمهای ایرانی تغییر کرده است به همین دلیل فیلمسازانی که فکر میکنند باید فیلم سیاه بسازند، اشتباه میکنند زیرا در وهله اول باید به معنای واقعی کلمه فیلم بسازند و بعد فیلمهای آنها مضامین انتقادی داشته باشد.
این کارگردان ادامه داد: فیلمسازان ما ابتدا باید بیاموزند که فیلمهایشان تکنیک داشته باشد این در حالی است که برخی از کارگردانها فکر میکنند با یک موبایل هم میتوانند فیلم بسازند و به جشنوارههای دنیا بفرستند.
رافعی در پایان خاطرنشان کرد: حضور فیلمسازان کوتاه و بلند در این ورکشاپ آزاد است ضمن اینکه آنها میتوانند فیلمهای خود را برای بررسی به این ورکشاپ بیاورند. این را هم باید بگویم که یک ساعت از این ورکشاپ به سخنرانی بن بهمنی و ۲ ساعت آن به پرسش و پاسخ با فیلمسازان اختصاص دارد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غیبتِ موجّه»؛ در انتهای کوچهی بُنبست!
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتقاد رافعی از شوراهای پروانه ساخت و نمایش/ بحث خودی و غیرخودی در سینما به راه افتاده است
- «غیبت موجه» در مرحله صداگذاری ساخت موسیقی
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با عباس رافعی
- تینا آخوندتبار در «بیفروغ» بازی میکند
- گلایه عباس رافعی از تجمع فیلمها در صف اکران/ هر زمان فرصت شد «بهت» را اکران میکنیم
- نمایش «بهت» در جشنوارههای خارجی/ اکران بعد از جام جهانی
- صدور مجوز نمایش برای سه فیلم
- «بهت» با بازی مهتاب کرامتی در راه جشنواره فیلم فجر
- روایت مدرن از «گاو» مهرجویی/ مش حسن را چه کسی بازی میکند؟ + تصویر
- چرا در اربعین برنامههای تکراری پخش میشود؟
- اکران خصوصی اینجا کسی نمی میرد در سینما فرهنگ/ تقدیم فیلم به سربازان میهن
- جایزه جشنواره «سالنتو» برای «فصل فراموشی فریبا»
- عباس رافعی: نباید همه جشنوارههای بینالمللی را با یک چوب راند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





