فیلم «ستارخان»، یکی از آثار ماندگار و حاشیهدار زندهیاد علی حاتمی، توسط فیلمخانه ملی ایران، مرمت و بازسازی شد.
به گزارش سینماسینما، در ادامه بازسازی و بهسازی فیلمهایی چون «اون شب که بارون اومد»، «گاو»، «باد صبا»، «برای آزادی»، «خانه خدا»، «ناخدا خورشید» و … فیلم «ستارخان»، اثر حاشیهساز علی حاتمی هم مرمت شد.
فیلمخانه ملی ایران به بهانه فرارسیدن روز ملی سینما، از نسخه بازسازی شده فیلم «ستارخان» که زندهیاد عزتالله انتظامی، علی نصیریان، عنایت بخشی، پرویز صیاد، جلال پیشواییان و محمدعلی کشاورز در آن بازی کردهاند، رونمایی کرد.
«ستارخان» در تابستان و پاییز سال ۱۳۵۱ ساخته و در زمستان همان سال در چند سینمای تهران اکران عمومی شد. اما این فیلم پس از نمایش عمومی دچار حاشیههایی شد که پیش و پس از آن، هیچ کدام از آثار علی حاتمی سرنوشت این فیلم را پیدا نکردند.
«ستارخان» از ۱۳ اسفند ۱۳۵۱ در ۱۰ سینمای مرکز و شمال تهران اکران شد که در روز دوم نمایش، مورد حمله مخالفان، مطبوعات و نمایندگان مجلس قرار گرفت. در جلسه غیر علنی مجلس شورای ملی در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۵۱ بیانیهای از سوی عدهای از نمایندگان قرائت و امضا شد که در آن، فیلم را کاملا مردود و تحریف علنی تاریخ معاصر به شمار آورده بودند. مفاد این بیانیه به سندیکای هنرمندان نیز کشیده شد و این سندیکا، علی حاتمی را به خاطر تحریف تاریخ مورد عتاب و نکوهش قرار داد و این کارگردان به خاطر همین برخورد غیرمنصفانه، برای همیشه سندیکای هنرمندان را ترک کرد.
سرانجام بر اثر جنجالهای فراوان، کمیته امور سینمایی وزارت فرهنگ و هنر آن زمان، در صبح روز ۱۷ اسفند، طی بخشنامهای، پروانه نمایش فیلم را لغو و در ۱۹ اسفند، فیلم را توقیف و از اکران پایین کشید.
علی حاتمی در این فیلم، دست به شخصیتسازیهای واقعی از افراد موثر در جنبش مشروطه زده بود که با روایت رسمی آن زمان، همخوانی نداشت. سالها بعد، علاوه بر تایید فنی و هنری این فیلم توسط منتقدان، بسیاری از تاریخنگاران، انتقاد مخالفان به این فیلم را وارد ندانستند.

منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- ۱۹ هنرمند زن بر اساس جمله علی حاتمی ایران را تصویر کردند
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- حسن فتحی ، علی حاتمی و تحریف تاریخ
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- مصطفی جلالی فخر : فیلم های علی حاتمی می تواند باعث جذب گردشگر به ایران شود
- علی حاتمی و ایرانِ آرمانی
- علی حاتمی اعتقاد داشت جلال مقدم،اکبر عبدی و فرامرز صدیقی صداهای قابل توجهی ندارند
- علی حاتمی از کسی تقلید نکرد
- روایت و نقد «ستارخان» در بیست و هفتمین قسمت پادکست «سینما، خاطره»
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- خانه ایرانی، خانواده ایرانی، مادر ایرانی در «مادر» علی حاتمی
- انتشار گفتگویی منتشرنشده از محمدعلی کشاورز/ هر فیلمی که بازی میکنم خودم را محاکمه میکنم که آیا کاری که کردم درست بوده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





