سینماسینما، محمد تاجیک: مرثیه گمشده از ساخته های مهم خسرو سینایی است که به خاطر ساخت این فیلم نشان شوالیه را از رییس جمهور لهستان دریافت کرد.
به گزارش سینماسینما، مرثیه گمشده (The Lost Elegy) عنوان فیلمی مستند ساخته خسرو سینایی محصول سال ۱۳۶۲ است. این فیلم درباره مهاجرت لهستانیها به ایران در طی سالهای جنگ جهانی دوم در سالهای ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است. بنا بر برخی اسناد، تعداد مهاجران حدود ۳۰۰ هزار نفر بوده است.خود سینایی در گفت وگویی با سایت تاریخ ایرانی درباره رقم سیصد هزار نفر گفته است :این اطلاعات متاسفانه و به خصوص اخیرا به مردم غلط منتقل میشود. عدد ۳۰۰ هزار، یک مقدار اغراق شده است. طبق اسناد رسمی این عده در حدود ۱۵۰-۱۲۰ هزار نفر بودند.
تحقیق از سال ۴۹ آغاز شد
خود سینایی در پاسخ به سوالی که آقای سینایی چطور شد که سراغ ساخت این فیلم رفته است ؟گفته است :این مساله را در فیلم «مرثیه گمشده» به تفصیل شرح دادم. این داستان از سال ۱۳۴۹ شروع شده و من تا امروز هم در تعقیبش هستم. در زندگی اتفاقات زیادی میافتد. وقتی به قبرستان مسیحیان در منطقه دولاب تهران رفتم، تعداد زیادی سنگ قبرهای مشابه را دیدم که روی آنها اسامی افراد سالخورده و کودک به چشم میخورد. کنجکاو شدم و این تحقیق از همان موقع یعنی سال ۱۳۴۹ شروع شد.
فیلمی درباره انسان دوستی ایرانی ها
به گفته سینایی ،برای فیلم “مرثیه گمشده” ۱۳ سال زحمت می کشد فیلمی که تنها سند تاریخی از آوردن سیصد هزار لهستانی به ایران است و کسانی که در زلاندنو و انگلستان بودند از انسان دوستی ایرانیها صحبت میکنند. او سوال میکند چرا این فیلم نباید نمایش داده شود.وقتی کاتولوگ این فیلم را به کنگره مستندسازان در لوس آنجلس فرستادند از تمامی کاتالوگ فقط همین یک فیلم انتخاب شد ولی فرستاده نشد.
۱۲ سال صرف وقت برای جمع آوری اسناد
به نوشته سایت تاریخ ایرانی ،حضور هزاران لهستانی در بحبوحه جنگ جهانی دوم، بخشی از تاریخ معاصر ایران است که در آثار ادبی و هنری ما مغفول مانده است. خسرو سینایی ۳۰ سال پیش فیلمی مستند با عنوان «مرثیه گمشده» را به تهیهکنندگی سیمای جمهوری اسلامی ساخت. او برای ساخت این فیلم و جمعآوری اسناد مورد نیاز ۱۲ سال وقت صرف کرد. سینایی در ساخت این فیلم، عکسهای باقیمانده از جنگ جهانی دوم را به کار برده و همچنین با افرادی که آن دوره را به یاد دارند، گفتوگو کرده است. «مرثیه گمشده» سالها از اکران محروم بود تا اینکه در سال ۱۳۸۶ اکران شد. این فیلم در ۱۳ اکتبر ۲۰۰۷ برای نخستین بار در دانشگاه علوم انسانی لهستان به نمایش درآمد و از سینایی تجلیل شد. یک سال پس از آن در ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۸، در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم لهستان در گدنیا، صلیب لیاقت جمهوری لهستان از سوی لخ کاچینسکی، رئیسجمهور این کشور به سینایی اهدا شد. این نشان افتخار به خاطر تلاش فراوان سینایی برای معرفی تاریخ ملت لهستان به وی اعطا شد.
مدال شوالیه برای سینایی به خاطر مرثیه گمشده
خسرو سینایی در سال ۹۰ در گفت وگویی با شرق می گوید :برای فیلم «مرثیه گم شده» هیچ کس به من کمک نکرد اما بعد از ۲۵ سال در لهستان به این فیلم مدال شوالیه دادند. من آن فیلم را یک تنه ساختم. بعد هم رفت در آرشیو تلویزیون و دلم سوخت وقتی که فیلم را به لهستان بردم و مدال را به من دادند که چرا هم وطنان خودم آن را به دست فراموشی سپردند. همین امسال بعد از ۲۷ سال آمدند جایزه بهترین کارگردانی را به فیلم «هیولای درون» دادند. این فیلم را ۲۷ سال پیش تکه تکه کردید و در سینما نمایش دادید.
فیلمی که استاد باستانی پاریزی به عنوان یک سند به آن اشاره کرد
خسرو سینایی در مصاحبه دیگری با الهام نداف و شاهین امین در خبرگزاری مهر می گوید :من از سال ۱۳۴۹ شروع به تحقیق در مورد لهستانی هایی که بعد از جنگ جهانی دوم به ایران آمدند، کردم برای فیلم “مرثیه گمشده”. تا سال ۱۳۵۴ هیچ امکانی پیدا نکردم کارم را به ثمر برسانم. اما سال ۵۴ توانستیم به زلاند نو برویم و آنچه را که باقی مانده بود ثبت کردیم. بعد از گذشت یک دوران که به انقلاب خوردیم کسی متوجه کار من نبود. بالاخره نگاتیوها را پیدا کردم و این فیلم سال ۱۳۶۲ ساخته شد. این فیلم رفت ته آرشیو و هیچ اثری از آن نبود. مطبوعات سینمایی سکوت کردند و هیچ کس اشاره ای به این فیلم نکرد. زمانی که فیلم تمام شد در کلیسایی در خیابان نوفل لوشاتو مراسمی برای نمایش آن گذاشتیم و من عده ای از دانشگاهیان را جمع کردم. استاد باستانی پاریزی هم آنجا بود. بعدها یک روز کتابی به نام “شاهنامه آخرش خوش است” را خریدم. کتاب برای استاد پاریزی بود و در پاورقی یکی از صفحاتش نوشته بود اگر کسی می خواهد در مورد مهاجرت لهستانی ها به ایران بداند این مستند را ببیند. ممستندی که تا سه سال پیش خفه شده بود.تحقیق برای مرثیه گمشده سال ۱۳۴۹ آغاز شد .فیلم ۱۳۶۲ به پایان رسید .استاد باستانی پاریزی به عنوان یک سند به آن اشاره کرده است.اما تا سه سال پیش که فیلم به لهستان رفت خفه شده بود.
بغض رییس دانشگاه لهستان پس از تماشای مرثیه گمشده
سینایی در ادامه همین مصاحبه گفته : مرثیه گمشده توسط یک لهستانی به لهستان رفت.رییس یکی از دانشگاه های علوم انسانی لهستان درسخنرانی اش بعد از نمایش این فیلم گفت ما باید از ملت ایران تشکر کنیم که فردی از این ملت بخش گمشده ای از تاریخمان را برایمان حفظ کرد. او این جمله را در حالی می گفت که بغض گلویش را گرفته بود.این فیلم بخشی از تاریخ خود ما هم هست اما ما توجهی به آن نشان ندادیم. شما باور می کنید که از اطراف دنیا ایمیل برای من آمده درخواست دیدن این فیلم را کرده اند اما کسی به آنه پاسخگو نیست. فیلم هم متعلق به صدا و سیما است.من مشکلی با مخاطب و سلیقه او ندارم اما چرا ما نمی توانیم مردم را عادت به این مساله بدهیم که وقتی فیلم می بینند تنها دنبال قهرمان نباشند وچرا نمی توانیم آنها را با سینمای مستند آشنا کنیم؟
درخواست دانشگاه تگزاس برای بهره برداری از فیلم مرثیه گمشده سینایی
در فروردین ۸۸ خبری منتشر شد که دانشگاه تگزاس آمریکا از خسرو سینایی کار گردان فیلم مرثیه گمشده خواسته است تا از این فیلم برای بهره برداری دانشجویان این دانشگاه استفاده کند .به گزارش سایت سرو در آن زمان ،چند فیلم دیگر از خسرو سینایی نیز قرار بود در اختیار این دانشگاه قرار گیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- آهوان گم شدند در شبِ دشت…*/به یاد خسرو سینایی در دومین زادروز بیحضورش
- گرامیداشت یاد کارگردان فقید «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ سینایی، اصیلترین فیلمسازی که میشناسیم
- نسخه مرمت شده «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- حقایقی درباره جزیره رنگین خسرو سینایی به بهانه نمایش آن از شبکه چهار
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- عکسی که فرح اصولی از فیلم «زنده باد…» منتشر کرد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش چهارم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- گفتوگو با فرح اصولی/ سینایی در فیلمسازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت