کارگردان مستند «مثل یک زن» با اعلام توقیف نمایش این اثر در سینماهای «هنر و تجربه» گفت: در حکم توقیف نمایش این اثر آمده است که تا اطلاع ثانوی به دلیل مفتوح بودن پرونده قضائی فائزه هاشمی هرگونه اکران این اثر توقیف شده است. این در حالی است که اکران شهرستانها از چند روز پیش و تمام اکرانهای تهران از صبح امروز ۲۲ دی ماه توقیف شد.
به گزارش سینماسینما، مژگان ایلانلو که پرترهای درباره زندگی فائزه هاشمی است و از ۱۵ دی ماه اکران آن در سینماهای «هنروتجربه» آغاز شده بود ، با تایید این خبر که هرگونه اکران و نمایش این اثر در سینماها توقیف شده است، بیان کرد: امروز آقای حسین پارسایی از طرف وزارت ارشاد به من نامهای را نشان دادند که بر اساس آن متاسفانه هرگونه اکران این اثر توقیف شده است. این در حالی است که اکران شهرستانها از چند روز پیش توقیف شده بود و از امروز صبح هم اکرانهای تهران توقیف شده است.
او ادامه داد: حتی پروانه تک نمایشهایی که برای این مستند وجود داشت را هم از ما گرفتند و هرگونه اکران و نمایشی را توقیف کردند. ما تا کنون تنها دو اکران داشتیم که خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شد. یکی از نمایشها در خانه هنرمندان و دیگری در سینما فرهنگ بود که هر دو سالن هم پر از جمعیت بودند و حتی بلیت به تعدادی از مراجعهکنندگان نرسید.
این مستندساز در پاسخ به این سوال که آیا باید مجددا تغییراتی در این اثر انجام دهد تا اجازه نمایشش صادر شود، گفت: من تغییرات لازم را در فیلم داده بودم، بنابراین با کلیت موضوع فیلم و شخصیتی که این مستند به آن پرداخته شده است مشکل داشتند و در متن نامه اشاره شده که به دلیل مفتوح بودن پرونده فائزه هاشمی این توقیف صورت گرفته است.
ایلانلو افزود: وزارت ارشاد و شخص وزیر همکاری لازم را در رابطه با اکران این مستند با من داشتهاند. بنابراین، این حکم از خارج از اداره ارشاد صادر شده است. با این حال در آن نامه اعلام شده که تا اطلاع ثانوی این اثر توقیف خواهد بود و امیدوارم این اطلاع ثانوی زیاد طول نکشد، تفاهمات برطرف شود و تماشای مجددش روی پرده به عمر من کفاف دهد.
او همچنین اظهار کرد: من به عنوان یک مستندساز حق دارم درباره سوژههایی که در این کشور وجود دارد و افرادی که در این کشور زندگی میکنند فیلم بسازم. یعنی فیلمی بسازم، از وزارت ارشاد با تمام چارچوبها و قوانین سفت و سختی که تعیین کرده است، مجوز بگیرم اما با همه این حرفها وقتی در همان چارچوب کار کنی ولی نیروهای فرامتنی وارد شوند و جلوی کار شما را بگیرند شرایط ناامید کننده میشود. با این حال امید، بذر هویت ماست!
مژگان ایلانلو در پایان با تاکید بر اینکه “من از توقیف این فیلم سودی نمیبرم” گفت: اگر صدها بار در ایران فیلم بسازم و توقیف شوند باز هم در همین مملکت و با همین شرایط و درباره همین سوژههای سیاسی فیلم خواهم ساخت و برای اکران آن جا نمیزنم.
منبع:ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





