متقاضیان بالقوه انحلال عمدتا سینماهای تعطیل و متروک هستند و فهرست و آمار منتشرشده به عنوان متقاضیان انحلال سینماها به هیچ وجه صحیح نیست.
به گزارش سینماسینما به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان امور سینمایی، قادر آشنا درباره دستورالعمل انحلال سالنهای نمایش بدون کاربرد، گفت: موضوع انحلال سینماهایی که به دلایل موجه قادر به ادامه فعالیت نیستند در آیین نامه جدید سالنهای نمایش فیلم در نظر گرفته شده است. این مصوب اسفند ۱۳۹۹ در هیئت وزیران پیشبینی شده و به موجب آن دستورالعملی توسط سازمان سینمایی وقت تنظیم و سپس با تایید و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به اجرا گذاشته شده است.
وی ادامه داد: به موجب این دستورالعمل صرفا مالکان سینماهایی که حداقل مشمول یکی از سه شرط پیش بینی شده در دستورالعمل هستند، درخواست کتبی خود را به سازمان سینمایی ارائه میدهند.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: درخواستهای ارائه شده در سازمان سینمایی و سایر دستگاههای مسئول بررسی و کارشناسی میشود. این درخواست در شورایی طرح و در صورت تطبیق تقاضا با نظر کارشناسان موضوع انحلال مورد موافقت قرار میگیرد و به منظور انجام سایر مراحل به مالک ابلاغ میشود.
آشنا گفت: تایید این شورا به معنی تغییر کاربری آن فضا نیست و برای تغییر کاربری مراحل قانونی باید خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی شود. در بسیاری موارد، املاک مربوط به سینماها شرایط این تغییرات را ندارند و پس از انحلال سینما صرفا میتوانند پس از اخذ مجوز لازم در سایر کاربریهای فرهنگی ادامه فعالیت دهند.
وی اظهار داشت: سینماهای متعلق به بخش دولتی یا عمومی و یا مجموعههایی که زمین آنها توسط منابع دولتی یا عمومی تامین شده قابلیت انحلال ندارند و صرفا قابل تبدیل و توسعه به سینمای با ظرفیت یکسان یا بیشتر هستند.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در خصوص مطالب نقل شده از جانب اعضای یک تشکل متعلق به سینماداران، توضیح داد: در شورای تشکیل شده در نیمه سال ۱۴۰۰ به موجب دستورالعمل ابلاغی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نماینده تشکل مورد اشاره بهعنوان نماینده صنف سینماداران جهت حضور و مشارکت در بررسی تقاضاها دعوت شد. لیکن به رغم محتوای مصاحبه مورد اشاره، هیچ تشکل صنفی در جایگاه دریافت تقاضا و موافقت یا مخالفت با آنها قرار ندارد و کلیه درخواستها مستقیما توسط سازمان سینمایی و سمعی بصری دریافت میشود.
آشنا تاکید کرد: فهرست منتشرشده به عنوان متقاضیان انحلال به هیچ وجه صحیح نیست و متقاضیان بالقوه انحلال عمدتا سینماهای تعطیل و متروک هستند که اغلب به دلیل مشکلات مربوط به انحصار وراثت و ابهام در مالکیت یا عدم دسترسی به کلیه شرکای ملک، تا کنون موفق به ثبت درخواست در سازمان سینمایی نشدهاند.
وی اظهار کرد: تقاضای قانونی سینمادارانی که کلیه شرایط مورد نظر را لحاظ و مدارک خود را ارائه کردهاند پس از تکمیل مراحل کارشناسی بررسی شده، نتیجه در صورت موافقت شورا اطلاعرسانی عمومی خواهد شد.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: تاکنون شورا فقط با انحلال و خاتمه فعالیت سه سینمای اروپا (واقع در خیابان جمهوری)، استیل (واقع در جوادیه) و عصر جدید (واقع در خیابان طالقانی) موافقت کرده که قبلا نیز در زمان تصویب پس از ابلاغ به مالکین اطلاعرسانی عمومی شده و خبر جدیدی نیست. هر سه سینمای مورد اشاره متعلق به بخش خصوصی بوده و شرایط مندرج در ضوابط مصوب را داشتهاند.
آشنا گفت: مقررات مربوط به انحلال سینماها با هدف احترام به حقوق مالکانه صاحبان سینماها و تاکید بر امنیت سرمایهگذاری در حوزه ساخت سالنهای نمایش فیلم است. در بسیاری از موارد و تقاضاهای ثبت شده نیز انحلال بخشی از فرآیند توسعه و اصلاح سالنهای نمایش است. به عنوان مثال در یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی، با همکاری کلیه دستگاههای مسئول در شهر، استان و سازمان سینمایی با انحلال دو سینمای متروکه تک سالن غیر قابل استفاده، مجموعهای روزآمد با ۹ سالن نمایش و امکانات جانبی بسیار مناسب جهت تامین نیازهای شهری فاقد سینمای فعال در حال انجام است.
وی تشریح کرد: تعداد پروژههای ساخت و توسعه سالنهای نمایش فیلم در کشور به بیش از ۱۰۰ مورد رسیده است و بیش از ۲۰۰ مورد با احتساب طرحهای در حال مطالعه در حال پیگیری است که در مقایسه با تعداد سینماهای فعال (حدود ۳۶۰ مجموعه در کل کشور) نرخ رشد قابل ملاحظهای است.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: تعداد تک رقمی درخواستهای انحلال هم با توجه به عمر بالای برخی سالنهای سینما و تغییر بافت شهری در برخی مناطق و تغییر انتخاب و ذائقه مخاطبان سینما کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
آشنا گفت: البته سازمان سینمایی در خصوص مجموعههایی که به نحوی مورد تعلق خاطر مردم و اهالی سینما هستند یا جایگاه فرهنگی ویژهای دارند بیتفاوت نخواهد بود اما در خصوص سالنهای خصوصی در نهایت مالکان آنها هستند که باید به تصمیم برسند و این سازمان به موجب قانون حقوق آنها را محترم خواهد شمرد.
وی تاکید کرد: از عموم فعالان حوزه اکران دعوت میشود از طرح موضوع انحلال سینماها به عنوان ابزار تبلیغاتی و جلب توجه به مشکلات سینماها خودداری کنند.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی بیان کرد: تاثیر دوره همهگیری کرونا بر کلیه مشاغل و اصناف قابل مشاهده است و سینماها نیز مانند بسیاری دیگر از کسب و کارها متحمل خسارات و زیانهای عمده شدهاند، اما برای عموم روشن است که تبدیل یک سینما به کاربری صنفی دیگر به معنای خروج آن از مشکلات ناشی از کرونا نیست و چه بسا هزینههای بیشتری هم به مالک تحمیل کند.
آشنا در پایان اظهار کرد: تشکلهای صنفی نیز میتوانند با هم افزایی و تعامل، راههای کاهش خسارات و بازگشت سینماها به شرایط رونق در دوران پس از همهگیری را هموار کنند و انتشار مطالب نادرست و فضاسازی خلاف واقع با واقعیات حاکی از رشد چشمگیر در سرمایهگذاری و ساخت سالنهای نمایش فیلم سازگاری ندارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- برگزاری سومین جشن «مهر سینمای ایران» ۲۱ شهریور تا ۱۲ مهر
- آیا سینماها از شنبه باز میشوند؟
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- ارسال ۱۲۵ اثر به دبیرخانه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران/ وظیفه ما تولید علم است
- جزییات تعطیلی سینماها در روز تشییع پیکر داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- برگزاری «دومین جشن مهر سینمای ایران» در کشور
- تعطیلی پردیس سینمایی ملت به دلیل پرداخت نکردن قبض آب
- قادر آشنا دبیر جایزه پژوهش سال سینمای ایران شد
- هشدار برای یک فرونشست سینمایی
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- معاون فناوری و مطالعات سازمان سینمایی خبر داد؛ سینماها رتبه بندی میشوند/ مأموریت ما تولید محتواست، نه فیلم
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ جیمز باند سابق به دنیای نارنیا میرود
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد