شماره بیستوهشتم(مرداد ۹۵) ماهنامه هنروتجربه به سردبیری کیوان کثیریان منتشر شد.
این شماره در ۱۵۹ صفحه، به نقد فیلمهای اکران شده در گروه هنروتجربه، گزارشهای مختلفی از جلسات نقد و بررسی، آیین دیدار با عوامل فیلمها و مسائل مربوط به این گروه سینمایی میپردازد.
به گزارش سینماسینما به نقل از عصر ایران، این شماره از ماهنامه هنروتجربه بعد از درگذشت عباس کیارستمی منتشر شده است. فیلمسازی که نمادی برای سینمای هنری ایران در دهههای گذشته بود و تاثیری که او بر سینمای ایران گذاشت غیرقابل چشمپوشی است. شماره بیست و هشتم ماهنامه با تصویری از عباس کیارستمی روی جلد منتشر شده است و منتقدانی درباره وجوه مختلف آثار کیارستمی نوشتهاند. امیر پوریا به بررسی رابطه زن و مرد در فیلمها و دنیای کیارستمی پرداخته است. احمد طالبینژاد به داستانگویی در آثار او توجه کرده و محسن آزرم روی مفهوم عشق در فیلمهای کیارستمی متمرکز شده است. خسرو دهقان برخورد نقد فیلم و منتقدان ایرانی با آثار او را بررسی کرده است و پیروز کلانتری از زاویه استفاده از نابازیگر در آثار داستانی عباس کیارستمی نوشته است.
در ادامه این پرونده، مهرزاد دانش درباره حذف موقعیتهای نمایشی در آثار کیارستمی، آنتونیا شرکا درباره جادهها و عزیزالله حاجیمشهدی درباره مفهوم مرگ و زندگی در سینمای کیارستمی نوشتهاند و در هفت صفحه مجموعه عکسهایی از مراسم تشییع و یادبودهایی که برای عباس کیارستمی برگزار شد به نمایش گذاشته است. محسن هویدایی نیز گزارشی از چهار روز نمایش آثار کیارستمی در خانه هنرمندان تهیه کرده است. نمایش همه فیلمهای کیارستمی در فاصله ۲۳ تا ۲۶ تیر با استقبال بیسابقه علاقمندان آثار او روبهرو شد. این پرونده کوششی است برای یک وداع با فیلمساز جریانساز سینمای کشورمان، اما با تلاش برای شناخت آثار او و درک بهتری از آنچه کیارستمی را در دنیا تبدیل به نامی پرآوازه کرد.
این شماره از مجله پر از نقدهای مختلف است. در این شماره از ماهنامه هنروتجربه ۲۸ نقد درباره ۱۲ فیلم به چاپ رسیده است. نقدهای مهرزاد دانش، عزیزالله حاجی مشهدی، آیدا مرادی آهنی و محمدرضا مقدسیان درباره فیلم «ایستاده در غبار» سیدرضا صائمی بر فیلم «ممیرو» و خسرو دهقان و یزدان سلحشور درباره «ایران سرای من است»، سیدرضا صائمی بر مستند «دره ستارگان»، مینو خانی روی فیلم «پشت در خبری نیست»، نقدهای شادی حاجیمشهدی و فریبا اشوئی درباره فیلم «دونده زمین»، ایلیا محمدینیا و مینو خانی بر «پات»، نقدهایی از آیدا مرادی آهنی و زهرا مشتاق و محمدرضا مقدسیان و علی اصغر کشانی به ترتیب درباره فیلمهای «بدون مرز»، «خواب است پروانه»، «ساکن طبقه وسط» و «شاعران مشروطه» در این شماره به چاپ رسیدهاند. همچنین پیروز کلانتری نقدی روی مستند «رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی نوشته است که قرار بود در گروه هنر و تجربه اکران شود اما کارگردان از اکران آن به خاطر سوژههایش منصرف شد.
همچنین در این شماره گفتوگوهایی با کارگردانانی که فیلمهایشان در هنر و تجربه به نمایش درآمده انجام شده است. سحر عصرآزاد با هادی محقق کارگردان «ممیرو» و شبنم عرفینژاد کارگردان «پشت در خبری نیست» گفتگو کرده است. علیاصغر کشانی با امیر تودهروستا کارگردان فیلم «پات» مصاحبه کرده و یک مصاحبه خواندنی هم سمیه قاضیزاده با شهرداد روحانی درباره مستندی که از زندگی او ساخته شده، انجام داده است. شهرداد روحانی در این مصاحبه از کیفیت مستند «دره ستارگان» اظهار نارضایتی کرده است.
بخش معرفی کتاب را نیوشا صدر به کتابی اختصاص داده که به تازگی به بازار کتاب آمدهاست. «فیلم به مثابه فلسفه» مقالاتی در باب سینما پیش از ویتگنشتاین و کاول کتابی است که به سرپرستی مهرداد پارسا ترجمه شده است و از منظری فلسفی به سینما نگاه میاندازد. یک گفتوگوی مفصل هم الهه گودرزی و آرزو قربانپور با مایکل پیلز رییس خانه هنرمندان وین انجام دادهاند که در دو نسخه فارسی و انگلیسی پایانبخش این شماره از ماهنامه هنروتجربه است.
این ماهنامه به صورت رایگان در سینماهای هنر و تجربه توزیع میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «سنگراه»؛ فانتزی رویایی اپراگونه
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





