شماره بیستوهشتم(مرداد ۹۵) ماهنامه هنروتجربه به سردبیری کیوان کثیریان منتشر شد.
این شماره در ۱۵۹ صفحه، به نقد فیلمهای اکران شده در گروه هنروتجربه، گزارشهای مختلفی از جلسات نقد و بررسی، آیین دیدار با عوامل فیلمها و مسائل مربوط به این گروه سینمایی میپردازد.
به گزارش سینماسینما به نقل از عصر ایران، این شماره از ماهنامه هنروتجربه بعد از درگذشت عباس کیارستمی منتشر شده است. فیلمسازی که نمادی برای سینمای هنری ایران در دهههای گذشته بود و تاثیری که او بر سینمای ایران گذاشت غیرقابل چشمپوشی است. شماره بیست و هشتم ماهنامه با تصویری از عباس کیارستمی روی جلد منتشر شده است و منتقدانی درباره وجوه مختلف آثار کیارستمی نوشتهاند. امیر پوریا به بررسی رابطه زن و مرد در فیلمها و دنیای کیارستمی پرداخته است. احمد طالبینژاد به داستانگویی در آثار او توجه کرده و محسن آزرم روی مفهوم عشق در فیلمهای کیارستمی متمرکز شده است. خسرو دهقان برخورد نقد فیلم و منتقدان ایرانی با آثار او را بررسی کرده است و پیروز کلانتری از زاویه استفاده از نابازیگر در آثار داستانی عباس کیارستمی نوشته است.
در ادامه این پرونده، مهرزاد دانش درباره حذف موقعیتهای نمایشی در آثار کیارستمی، آنتونیا شرکا درباره جادهها و عزیزالله حاجیمشهدی درباره مفهوم مرگ و زندگی در سینمای کیارستمی نوشتهاند و در هفت صفحه مجموعه عکسهایی از مراسم تشییع و یادبودهایی که برای عباس کیارستمی برگزار شد به نمایش گذاشته است. محسن هویدایی نیز گزارشی از چهار روز نمایش آثار کیارستمی در خانه هنرمندان تهیه کرده است. نمایش همه فیلمهای کیارستمی در فاصله ۲۳ تا ۲۶ تیر با استقبال بیسابقه علاقمندان آثار او روبهرو شد. این پرونده کوششی است برای یک وداع با فیلمساز جریانساز سینمای کشورمان، اما با تلاش برای شناخت آثار او و درک بهتری از آنچه کیارستمی را در دنیا تبدیل به نامی پرآوازه کرد.
این شماره از مجله پر از نقدهای مختلف است. در این شماره از ماهنامه هنروتجربه ۲۸ نقد درباره ۱۲ فیلم به چاپ رسیده است. نقدهای مهرزاد دانش، عزیزالله حاجی مشهدی، آیدا مرادی آهنی و محمدرضا مقدسیان درباره فیلم «ایستاده در غبار» سیدرضا صائمی بر فیلم «ممیرو» و خسرو دهقان و یزدان سلحشور درباره «ایران سرای من است»، سیدرضا صائمی بر مستند «دره ستارگان»، مینو خانی روی فیلم «پشت در خبری نیست»، نقدهای شادی حاجیمشهدی و فریبا اشوئی درباره فیلم «دونده زمین»، ایلیا محمدینیا و مینو خانی بر «پات»، نقدهایی از آیدا مرادی آهنی و زهرا مشتاق و محمدرضا مقدسیان و علی اصغر کشانی به ترتیب درباره فیلمهای «بدون مرز»، «خواب است پروانه»، «ساکن طبقه وسط» و «شاعران مشروطه» در این شماره به چاپ رسیدهاند. همچنین پیروز کلانتری نقدی روی مستند «رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی نوشته است که قرار بود در گروه هنر و تجربه اکران شود اما کارگردان از اکران آن به خاطر سوژههایش منصرف شد.
همچنین در این شماره گفتوگوهایی با کارگردانانی که فیلمهایشان در هنر و تجربه به نمایش درآمده انجام شده است. سحر عصرآزاد با هادی محقق کارگردان «ممیرو» و شبنم عرفینژاد کارگردان «پشت در خبری نیست» گفتگو کرده است. علیاصغر کشانی با امیر تودهروستا کارگردان فیلم «پات» مصاحبه کرده و یک مصاحبه خواندنی هم سمیه قاضیزاده با شهرداد روحانی درباره مستندی که از زندگی او ساخته شده، انجام داده است. شهرداد روحانی در این مصاحبه از کیفیت مستند «دره ستارگان» اظهار نارضایتی کرده است.
بخش معرفی کتاب را نیوشا صدر به کتابی اختصاص داده که به تازگی به بازار کتاب آمدهاست. «فیلم به مثابه فلسفه» مقالاتی در باب سینما پیش از ویتگنشتاین و کاول کتابی است که به سرپرستی مهرداد پارسا ترجمه شده است و از منظری فلسفی به سینما نگاه میاندازد. یک گفتوگوی مفصل هم الهه گودرزی و آرزو قربانپور با مایکل پیلز رییس خانه هنرمندان وین انجام دادهاند که در دو نسخه فارسی و انگلیسی پایانبخش این شماره از ماهنامه هنروتجربه است.
این ماهنامه به صورت رایگان در سینماهای هنر و تجربه توزیع میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «سنگراه»؛ فانتزی رویایی اپراگونه
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





