منوچهر محمدی با تاکید براینکه تشکیل یک شعبه قضایی برای جرایم مربوط به آثار سمعی و بصری اتفاقی خوب است، گفت: تنظیم سند مالکیت برای آثار سینمایی امری ضروری است که میتواند برخی ناامنیهای این حوزه را از بین ببرد.
این تهیهکننده سینما درباره تصمیم به تشکیل شعبهای خاص برای رسیدگی به جرایم متخلفان آثار سمعی و بصری در گفتوگویی با ایسنا بیان کرد: تشکیل یک شعبه قضایی برای تخلفات و جرایم مربوط به سرقت آثار سمعی و بصری از اتفاقات خوب و بایستهای است که توسط سازمان سینمایی و قوه قضاییه انجام میشود، چرا که تمرکز بر مسائل مربوط به این جرایم میتواند تا حد زیادی به رفع مشکلات و مسائل جدیای که دامنگیر عرصه سینما و دیگر عرصههای هنری است، کمک شایانی کند.
محمدی افزود: با این حال به نظرم در کنار این اتفاق، باید چند نکته را هم سازمان سینمایی و هم قوه قضاییه در نظر داشته باشند. ابتدا اینکه قُضاتی که برای رسیدگی به این موضوع تعیین میشوند باید آموزشهای لازم را ببیند تا با جزئیات و ظرایف مربوط به جرایم آثار سمعی و بصری بیشتر آشنا شده و قوانین بینالمللی را هم بشناسند، تا اگر ما نقصی در قوانین داریم از طریق طرح و لایحه کامل شود و قُضات خلأ قانونی نداشته باشند.
تهیهکننده فیلمهای «بازمانده»،«ارتفاع پست» و «مارمولک» ادامه داد: نکته دیگری که باید مورد توجه باشد این است که با سرعت عجیب و غریب تکنولوژی، دامنه جرایم اشکال مختلفی به خود گرفته، پس قوانین باید به گونهای باشند که شمولیت گستردهای داشته باشند. همچنین نکته مهم دیگر مسئله کپیرایت است که متأسفانه در کشور ما هنوز متکی بر قانون قدیمی مربوط به ۴۰ سال پیش است و با وجود اینکه مُتممهایی به این قانون وارد شده است اما کماکان با وضع زمانه و فناوریهای روز تطبیق نمیکند، بنابراین تکمیل قوانین مربوط در این زمینه کمک زیادی میتواند بکند تا دست کم دامنه جرایم کاهش پیدا کند.
وی در ادامه اظهار کرد: نکته بسیار حائز اهمیت دیگر این است که متأسفانه آثار سمعی و بصری توسط نهادهای دولتی هم زیرپا گذاشته میشوند و خوب است که سازمان سینمایی توسط هیأت دولت مصوبهای داشته باشد تا نهادهای دولتی، شبه دولتی و عمومی بدون خرید حقوق آثار و کپیرایت نتوانند به استفاده بخش یا تمام آثار سمعی و بصری اقدام کنند.
در حال حاضر شاهدیم صداوسیما از موسیقی فیلمها استفاده میکند یا رادیو بخشهایی از فیلمها را به صورت صوتی پخش میکند آن هم بدون اینکه هیچ مجوزی از مالکان اثر گرفته شود. به نظرم در حیطه وظایف سازمان سینمایی است که حداقل دامنه تخلفات در این حوزه را کاهش بدهد، چرا که علاوه بر اینها نهادهای دیگری مثل هواپیمایی، راهآهن و حتی در مکانهایی مثل بیمارستانها و هتلها هم فیلمهای سینمایی بدون اجازه پخش میشوند.
محمدی گفت: تشکیل یک شورای قضایی میتواند برای کاسته شدن مشکلات این حوزه و جرایم کمک کند، اما تمام اینها برمیگردد به اینکه قانون کپیرایت به درستی اجرا شود تا بخشی از درآمد مالکان اثر هم حفظ و حراست شود و به این ترتیب اقتصاد نحیف سینما از این طریق وضعیت امیدوارکنندهای پیدا کند، چرا که در حال حاضر شرایط ناامنی برای سرمایهگذاران وجود دارد و آنها تمایل کمی برای حضور در سینما دارند.
تهیهکننده فیلمهای «بوسیدن روی ماه» و «حوض نقاشی» در پایان اظهار کرد: یک توصیه جدی هم دارم؛ سالهاست بر این پافشاری میکنم که آثار سینمایی باید دارای سند مالکیت باشند. چطور یک آپارتمان ۱۰۰ متری که ممکن است دو میلیارد تومان قیمت داشته باشد سند مالکیت دارد اما یک فیلم سینمایی که با چند برابر قیمت ساخته شده نمیتواند سند مالکیت داشته باشد؟ یک آپارتمان با سندی که در اختیار دارد از تعرض و تصرف میتواند حفظ شود، اما آثار سینمایی چگونه باید حفظ شوند؟
منوچهر محمدی گفت: البته یک پروانه مالکیت در وزارت ارشاد داریم که امری داخلی است. گرچه به شکل عُرفی این پروانه مالکیت به رسمیت شناخته شده نیست و جنبه قانونی ندارد، به همین دلیل رسیدن به سند مالکیت یک امر ضروری است. این مسئله حتی برای مالک اثر و وراث او اهمیت دارد چرا که اگر مالک یک فیلم از دنیا برود، ورثه او دستشان به هیچ جا بند نخواهد بود و این همان ناامنی است که در حوزه فرهنگ و هنر بر آن تأکید میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- علی لاریجانی و شورای پروانهی نمایش/ این آسیاب به نوبت است
- مهر خبر داد: اکران فیلمها منوط به تأیید کمیته سه نفره/ پروانه نمایش کافی نیست؟
- واکنش منوچهر محمدی به منتفی شدن اکران «چپ، راست» و تاکید ارشاد بر اعمال اصلاحیهها
- همایون اسعدیان: «بوسیدن روی ماه» سختترین فیلمی است که من ساختم
- کاشان میزبان «قبله عالم» شد
- گفتوگو با منوچهر محمدی: وظیفه فیلمسازان است که به جنگ خطوط قرمزی که هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارند، بروند
- نشست بررسی مدیریت سامانه نمایش درخواستی برگزار شد/ بخش دوم
- نشست بررسی مدیریت سامانه نمایش درخواستی برگزار شد
- منوچهر محمدی: تخیل مهمترین راه برای برون رفت از دایره بسته فیلمهای تکراری و تلخ است
- پایان فیلمبرداری «خورشید آن ماه»، اولین ساخته ستاره اسکندری + عکس
- انصراف اسعدیان از کارگردانی «ناجورها»
- پیشنهاد منوچهر محمدی برای رفع مشکلات سینماها/ کمیته بحران تشکیل شود
- ویدئویی از صحبتهای منوچهر محمدی در گفتوگو با جیرانی درباره توقف صدور مجوز ساخت سریال شبکه نمایش خانگی
- پایان تدوین «چپ، راست»/ صداگذاری و موسیقی به نیمه رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟