سینماسینما، آزاده کفاشی
آیا این اشیا هستند که در برابر هم دیگر قد علم می کنند و نه آدم ها؟ بورخس در داستان کوتاه خود به اشیا قدرت می دهد. آن ها می توانند بیشتر از آدم ها عمر کنند و از قرنی به قرن دیگر بروند. در داستان چنین است که اشیا روح دارند و حتی می توانند بر زندگی ها تاثیر بگذارند و سرنوشت آدم ها را دگرگون کنند. گاهی حتی به نظر می آید که می توانند قطعیت آنچه را که اتفاق افتاده، زیر سوال ببرند و همین عدم قطعیت است که داستان را پیچیده می کند.
فیلم «مواجهه» از داستانی از بورخس با همین نام اقتباس شده است. در داستان بورخس راوی نوجوان بعد از گذشت ۲۰ سال در برخورد با شخص دیگری و شنیدن روایت او، توجهش به دو دشنه ای جلب می شود که آدم ها را در دوره های مختلف آلت دست خود ساخته اند. نوع روایت، این تصویر را می سازد که انگار این چاقوها بوده اند که در طول سالیان با هم می جنگیده اند و نه آدم ها. انگار که روح دشنه ها در لحظه ای بیدار می شود و در دو طرف مبارزه حلول می کند. در داستان «مواجهه» قدرتی که بورخس به اشیا بخشیده، با توصیفاتی که از آن ها می کند، باورپذیر می شود. راوی بعد از گذشت ۲۰ سال به خوبی به یاد می آورد که یکی از چاقوها بلندتر بوده و دیگری دسته ای چوبین داشته با نقشی از درختی کوچک روی تیغه اش. در فیلم تلاش شده است که این ایده کلیدی از چاقو ها به اشیای دیگر هم گسترش یابد.
از همان ابتدای فیلم تمرکز بر اشیای خاصی توجهمان را به خود جلب می کند. خورشیدی که در صندوق عقب ماشین احمدرضا می بینیم و دوربین از نقطه نظر نیما بر آن مکث می کند. البته این تاکید بر اشیای مختلف از گلدان بلوری روی میز خانه رعنا گرفته تا انارهای کف جاده، تا گویی که نیما به رعنا می دهد و خیلی چیزهای دیگر بیشتر به بازی با اشیا می ماند و در پیشبرد معنایی فیلم کارکردی نمی یابند. مشکل شاید اینجا باشد که این اشیا به صورت طبیعی به داستان راه پیدا نکرده اند و جزئی از روایت آن نبوده اند. بلکه به اجبار به عنوان المان هایی برای ثابت کردن نقش اشیا در زندگی و سرنوشت آدم ها وارد ساختار فیلمنامه شده اند.
در کنار تمرکز بر برخی از اشیا، تکرار نیز عامل دیگری است که کارگردان به کار برده تا شاید سرنوشت محتومی را که در انتظار آنیم، پررنگ تر از آنچه هست، نشان دهد. تکرار مواجهه ها که در رویاهای تودرتو رخ می دهد؛ که البته نه نسبتی با هزارتوهای بورخس دارد و نه روایت را پیچیده می کند. «مواجهه» احمدرضا و نیما، رعنا و نیما، دکتر و کاسب، حسام و لوطی اسفندیار، خدمتکار و نیما همه و همه پشت سر هم ردیف می شوند تا کینه و دلخوری را که بین شخصیت ها وجود دارد، به تصویر بکشد. ولی وقتی ماجرای نیما به پایان می رسد، در رویای دیگری شاهد رویارویی مینا و نرگس هستیم و دوباره تمام آن اتفاقات جزء به جزء تکرار می شود. مینا با دخترعمویش رو به رو می شود که او هم مثل احمدرضا تلخ و دلخور است. دست آخر هم که با باز شدن چشمان مهماندار هواپیما، همه شخصیت های داستان را نشسته بر روی صندلی هواپیما می بینیم که یکی یکی پیاده می شوند. انگار هر کسی از آن هواپیما پیاده شود، مواجهه ای پیش رو دارد؛ مواجهه ای که از آن گریزی نیست.
منبع: ماهنامه هنرو تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش نیوشا ضیغمی به خبر مهاجرت مهناز افشار
- قصه خواب های گذرا/ نگاهی به فیلم«مواجهه»
- مواجهه بی پایان/ نگاهی به فیلم مواجهه
- خشم و هیاهو برای بورخس/ نگاهی به فیلم «مواجهه»
- گفت وگو با سعید ابراهیمی فر/ «مواجهه» داستان دو دشنه است!
- سفر اشیا در گردونه زمان!/ نگاهی به فیلم «مواجهه» ساخته سعید ابراهیمی فر
- بازیگرانی که برای نقشهای سینمایی تغییر جنسیت دادند + عکس
- گفت وگو با سعید ابراهیمی فر :آخر چقدر فیلم کمدی؟
- ظاهر متفاوت بهاره رهنما و نیوشا ضیغمی در یک فیلم + عکس
- نیوشا ضیغمى در نقش پیرمرد!+عکس
- کمدى «هشتگ» به سینما مى آید + تصویر جدید از فیلم
- “مواجهه” بعد از ۱۴ سال اکران میشود
- نیوشا ضیغمی مهمان امشب مهران مدیری در «دورهمی»
- انتقاد تند نیوشا ضیغمی از صدف طاهریان/ خودمان آدمهای بیمغز را بزرگ میکنیم
- اختصاصی سینماسینما/ GEM که سرابی بود و بس!/ هنرمندانی که بازگشت به ایران را ترجیح دادند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری