قاچاق فیلم های سینمایی در ایران وارد فاز جدیدی شد. قاچاق در بازار فرهنگ و هنر به چالشی جدی بدل شده است و آثار پر مخاطب کتاب، فیلم و موسیقی به صورت غیر مجاز تکثیر و در بازار عرضه می شود و امکان زیست طبیعی آنها در بازار را از بین می برد.
به گزارش سینماسینما ،در تازه ترین اتفاق نسخه های قاچاق دو فیلم پرمخاطب «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی و «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی عرضه شده و این در حالی است که «متری شیش و نیم» هنوز روی پرده سینماها است و رایت این فیلم به تازگی در حاشیه جشنواره کن به کمپانی «وایلد بانچ / Wild Bunch» فروخته شده و «رحمان ۱۴۰۰» که به دلیل عدم اعمال اصلاحات در نسخه به نمایش درآمده در چند سالن سینما توقیف موقت شده نیز در بلاتکلیفی به سر می برد. عوامل این فیلم همزمان با این قاچاق در نامه ای به رئیس قوه قضائیه خواستار اقدام این نهاد برای رفع توقیف از اثرشان شدند. در تاریخ سازمان سینمایی موارد انگشت شماری از فیلم های سینمایی با ضبط از روی پرده سینما یا با عبارت «نسخه بازبینی» لو رفته که «مارمولک»، «مکس»، «سنتوری» و «یک خانواده محترم» از آن جمله هستند؛ اما از سال ۱۳۹۶، خبرهایی درباره قاچاق نسخه های بازبینی «یک دزدی عاشقانه»، «عصبانی نیستم»، «فروشنده»، «ابد و یک روز»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «گشت ۲» و «نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا» منتشر شد و هریک از این فیلم ها در مراحلی از اکران تا پیش از ورود به شبکه نمایش خانگی قربانی قاچاق شدند و برخی از آنها آسیب های جدی از این ناحیه متحمل شدند.
موج تازه قاچاق فیلم های سینمایی با این دو فیلم پرفروش سینمای ایران به راه افتاده و در روزهای اخیر تصاویری از فروش نسخه قاچاق فیلم های «متری شیش و نیم» و «رحمان ۱۴۰۰» در فضای مجازی منتشر شده است. سعید روستایی کارگردان فیلم متری شیش و نیم در واکنش به این تصاویر در حساب کاربری اش در اینستاگرام نوشت: «به نظرتون توی اون دی وی دی چیه؟ آیا دی وی دی خامه؟ آیا دی وی دی سوختست؟ آیا یه فیلم قدیمیه؟ اگه اینا نیست چیه؟ امیدوارم هرچی هست متری شیش و نیم نباشه. پ ن: به حرف های فروشنده گوش کنید لطفا حتما». این اتفاق در حالی رخ داده که هنوز واکنشی رسمی به این اتفاق نشان داده نشده است.در همین رابطه اما سایت تابناک نوشته است دو سناریوی عمده وجود دارد؛ نخست اینکه باز هم نسخه بازبینی این فیلم ها از یکی از نهادها به بیرون درز کرده و به دست قاچاقچیان رسیده و دوم اینکه فیلم ها از روی پرده یکی از سالن های سینما توسط دوربین به صورت مخفیانه ضبط شده و نسخه پرده ای به بازار آمده است؛ گزاره هایی که باید توسط سازمان سینمایی بررسی شود و در نهایت محل درز این نسخه های قاچاق تعیین شده و با عوامل آن برخورد شود.
منبع: دنیای اقتصاد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «پیر پسر» قاچاق شد/ پرداخت خسارت سنگین در انتظار منتشرکننده فیلم
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- تهیهکننده «شب، داخلی، دیوار» درخواستی برای پروانه نمایش نداشته است
- بیانیه برادران جلیلوند در پی انتشار نسخه قاچاق «شب، داخلی، دیوار»
- انتشار غیرقانونی «شب داخلی دیوار»
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- درخواست تهیهکننده پس از قاچاق فیلم؛ اجازه پخش «برادران لیلا» را در سینماها و پلتفرمها بدهید
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: موضوع قاچاق فیلم مایه ناراحتی است/ باید این قضیه را جمع کنیم
- برپایی جلسه فوقالعاده مقابله با قاچاق فیلم
- واکنش یک مدیر به قاچاق فیلمهای روی پرده؛ سینماداران و انجمن سینماداران جوابگو باشند
- زنگ خطر قاچاق فیلمهای روی پرده به صدا درآمد/ دو فیلم اکران نوروزی در حال دست به دست شدن در کانالهای تلگرامی
- یادداشت مریم مقدم و بهتاش صناعیها؛ قاچاق تیر خلاصی است بر پیکر فیلمی که ۹ سال عمرمان را صرفش کردیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





