احسان_محمدی در عصر ایران نوشت :
۱️⃣ جایی از #بهاالدین_خرمشاهی قرآن پژوه و ادیب محترم می خواندم که گفته بود من دوستانی دارم که اگر آنها را به قرن چهارم هجری ببرید بدون هیچ مشکلی زندگی می کنند!
این نکته را فراموش نکنید که احتمالاً «دوستان» مورد نظر آقای خرمشاهی از تصمیم گیران و تصمیم سازان این کشور هستند.
۲️⃣ حکومت در ایران خود را آنقدر در قبال شهروندان مسئول می داند که پستان های گُرگ را سانسور می کند تا یک وقت مردم #تحریک نشوند. اما وقتی قرار است آب و نان و رفاه مردم تامین شود بازی کی بود؟ کی بود؟ من نبودم راه می اندازند و هر کس، دیگری را مسئول می داند و در نهایت ماییم و شکم های گرسنه و ناامیدی و بیکاری و …
احتمالاً گاهی در خلوت خودشان آرزو می کنند که کاش می توانستند شکم ها و سایر اندام های لذت جوی دنیوی مان را هم سانسور کنند! از اساس.
۳️⃣ بنری در میدان ولیعصر تهران در حمایت از تیم ملی نصب کردند که در آن هیچ زنی وجود نداشت. انگار طراحان و اتاق فکر این بنر از این که یک #زن آنها را به دنیا آورده آزرده خاطرند.
جریان اجتماعی پرشوری شکل گرفت، بنر را بدون توضیح و عذرخواهی عوض کردند و حالا مشخص شده که برخلاف عکس اصلی، به جای #مسعود_شجاعی، عکس #مهدی_طارمی را نشانده اند!
یک سانسور جدید. چرا؟ چون از شجاعی و مواضع اجتماعی اش خوششان نمی آید، حتی اگر کاپیتان تیم ملی باشد! سانسور می کنند، چرا؟ چون قدرت دارند و می توانند!
۴️⃣ بخش هایی از سریال #پایتخت سانسور می شود، مسابقه فوتبال سانسور می شود، فیلم های سینمایی سانسور می شود، کتاب سانسور می شود، موی زنان از عکس ها سانسور می شود، لغتنامه #دهخدا سانسور می شود، روزنامه سانسور می شود …
سانسورهای غیرضروری و هزینه زا. انگار عمدی برای خشمگین کردن مردم وجود دارد.
۵️⃣ کاری کرده اید که ما هم در رفتارمان دست به خودسانسوری می زنیم. حقیقت را از ترس نمی گوییم، بخش بزرگی از جامعه دست به ریاکاری می زند که خود سانسوری عظیم است و اندک اندک خو گرفته ایم به #زیست_چندگانه.
بچه های ما یاد می گیرند در خانه، در مدرسه، در خیابان و … برای بقا در این سرزمین، برای نمره انضباط، برای تایید مافوق قدرتمند؛ دست به سانسور اندیشه، باور و اعتقاداتشان بزنند و خودشان نباشند.
۶️⃣ می دانم برایتان مهم نیست. اگر اهمیتی داشت که دست به این همه سانسور نمی زدید ولی جامعه ای که در سطح دست به سانسور می زند اندک اندک شهروندان را به سمت #زیست_پنهان در اعماق و پشت دیوارها هل می دهد. در دراز مدت آنچنان آنها را نخواهید شناخت که غافلگیرتان می کنند و قادر به پیش بینی رفتارشان نخواهید بود.
✍️ من هم در این نوشتار دست به #سانسور زده ام. وقتی حرف حق را سانسور کنیم، دروغ جایش را می گیرد. دروغ، سانسور حقیقت است. خداوندا! این کشور را از دشمن، از خشکسالی و از دروغ در امان بدار!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سانسور عجیب در سریال زخم کاری که خبرساز شد
- اعتراض شش صنف سینمائی به سانسور در نمایش خانگی
- مژگان خالقی، کارگردان «خنده در تاریکی» در گفتگو با سینماسینما/ میل زیادی به ابتذال در تئاتر ما وجود دارد
- سانسور فوتبالی صداوسیما جهانی شد
- سانسور و ناامنی بازار دو مشکل تاریخی سینمای ایران/ یادداشتی از علیرضا داود نژاد
- نگاهی کوتاه به تاریخچه ممیزی های صداوسیما / آباژورهای همه کاره وخیاط های چیره دست
- روش تازه حوزه هنرى براى سانسور/ نمایش «چهار انگشت» در سینماها با بوق
- نیروی انتظامی، مانع اکران «متری شیش و نیم» سعید روستایی یا اصلاح نور و رنگ؟ / «آنجا، همان ساعت» سیروس الوند جایگزین احتمالی
- کیهان بهجای صداوسیما پاسخ مخالفان سانسور را داد/ وقتی دستمزد کلان میگرفتید چرا ساکت بودید؟
- حل مشکل گاومیش ها با سانسور صداوسیما!/طنز بی قانون
- واکنش نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به کمپین من و سانسورچی
- افشاگری جالب میترا حجار:به گوش بازیگران چسب می زنند تا دیده نشود
- سانسور دوباره چهره بازیگران زن در مشهد + عکس
- افشاگری ژوله درباره سانسورهای تلویزیون در مورد بازیگران زن
- کاهانی :حتی اگر تا پایان عمر فیلم نسازم، دیگر به سانسور و مجوزهای ندادهی وزارت ارشاد فکر نمیکنم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش