نشست پرسش و پاسخ فیلم «نفس» با انتقادات شدید منتقد جلسه نسبت به بینظمیها در «برج میلاد» آغاز شد و در پایان جلسه نیز مسوول ستاد خبری جشنواره، پاسخهایی به انتقادات مطرح شده، ارایه داد.به گزارش سینماسینما، این نشست با ۳۰ دقیقه تاخیر به عنوان اولین نشست صبح روز جمعه ۱۶ بهمنماه برگزار شد که طی آن اعلام شد این تاخیر به این دلیل بوده که عوامل فیلم «نفس» را به داخل سالن راه ندادهاند.
نیما حسنینسب که به عنوان منتقد در این جلسه حضور داشت، با انتقاد فراوان از شرایط برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره خطاب به دبیر سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: آقای حیدری وضعیت جشنواره امسال شرمآور است. ساعت ۴ صبح از اینجا رفتهایم و امروز ساعت ۱۰ نشست پرسش و پاسخ گذاشتهاید.
وی با تقدیر از خبرنگاران و عکاسانی که در این نشست حضور داشتند، افزود: درود به شرف این بچهها که این ساعت اینجا هستند.
او سپس افزود: دم در برج میلاد عوامل فیلم «نفس» را راه ندادند و از آنها کارت خواستند در حالی که دیشب ۵ هزار نفر در کاخ جشنواره بودهاند که تعداد زیادی از آنها کارت نداشتهاند.
این منتقد خطاب به حیدری گفت: شنیده میشود ۷ هزار کارت چاپ کردهاید اما برای عکاس آتلیه بولتن، کارتی صادر نشده است. در حال حاضر ۴ هزار نفر در برج میلاد حضور دارند. پیش از این دیده بودیم بچهها به این مکان میآورند اما امسال بچهها را با پرستارهایشان در کاخ میبینیم.
وی با یادآوری اعتراضات خبرنگاران همزمان با اعلام جدول نمایش فیلمها در برج میلاد خاطرنشان کرد: آن زمان که بچههای مطبوعات در کامنتهای تلگرامی از جدول جشنواره ابراز نگرانی میکردند، آقای حیدری هرازگاهی میآمد خسته نباشید میگفت و اعلام میکرد رسیدگی میکنیم، اما هیچ اتفاقی نیفتاد.
این منتقد ادامه داد: یک هفته قبل با ما تماس گرفتند و گفتند شما منتقد جلسه فیلم «نفس» هستید و من خواهش کردم که در طول این یک هفته بار دیگر یادآوری کنند، اما جالب است که ساعت ۹:۴۷ صبح امروز با من تماس گرفتهاند و میگویند جلسه ساعت ۱۰ صبح برگزار میشود!
به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، عوامل فیلم «نفس» نکاتی را درباره فیلمشان مطرح کردند.
ابتدا منتقد جلسه با اشاره به موفقیت فیلم قبلی نرگس آبیار با عنوان «شیار ۱۴۳» گفت: معمولا بعد از موفقیت اولیه فیلمساز دچار وسواس و نگرانی میشود اما خوشبختانه خانم آبیار دچار این نگرانیها نشد و به فاصله یک سال بعد فیلم بعدیاش را ساخت. فیلمی که بر موج موفقیتهای فیلم قبلی ایشان ساخته نشده بلکه اثر کاملا مستقلی است.
در ادامه نرگس آبیار نویسنده و کارگردان فیلم «نفس» درباره احتمال ساخت یک سریال از این اثر توضیح داد: نسخه اصلی این فیلم طولانیتر است اما برای نسخه جشنواره آن را کوتاه کردیم و از بسیاری سکانسهای خوب چشمپوشی کردیم چون تماشاگر ایرانی کم حوصله است. به خصوص وقتی در کاخ جشنواره فیش شام میدهند، ترجیح میدهد فیشش را بگیرد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره دشواری بازی گرفتن از کودکان توضیح داد: کار کردن با بچهها خیلی سخت است به خصوص اینکه ما ۴ تا بچه شیطان داشتیم که مدام با یکدیگر دعوا میکردند.
بعد از این سخن، بازیگر کودک فیلم سیده ساره موسوی به شدت خندید و نسبت به سخن این کارگردان، واکنش نشان داد.
آبیار با بیان اینکه در این فیلم هیچ تصویری آرشیوی نداشته است، متذکر شد: برای ضبط صحنههای عاشورا فقط یک بنر در یزد زدیم و عنوان کردیم که کارگردان «شیار ۱۴۳ »به هنرور نیاز دارد و این جمعیتی که در فیلم میبینید به کمک ما آمدند و فقط هم یک ناهار از ما گرفتند. ما هیچ سیاهی لشگری نداشتیم.
در ادامه جلسه محمدحسین قاسمی تهیه کننده این فیلم با اشاره به اینکه در طول جنگ نزدیک به سه هزار کودک شهید شدهاند، افزود: ما هرگز به این کودکان شهید نپرداختهایم. تمام هدف ما نشان دادن رویاها و زندگیهای این کودکان بود که در جنگ از بین رفتهاند. نمیخواهیم از این فیلم در مجامع بینالمللی استفاده کنیم و تنها هدفمان نشان دادن این کودکان بود.
در ادامه جلسه، شبنم مقدمی، پانتهآ بهرامیها و گلاره عباسی و مهران احمدی بازیگران فیلم توضیحات کوتاهی درباره همکاری خود با ساخت این فیلم ارائه و از حضور در این پروژه ابراز خوشحالی کردند.
سپس ساعد نیکزاد فیلمبردار این فیلم با انتقاد از وضعیت نمایش فیلم در سالنهای سینما افزود: ۳۴ سال است که مدیران فرهنگی ما نتوانستهاند یک سالن مناسب و استاندارد درست کنند. ۳۴ سال است که هنوز کاخ جشنواره نداریم آن هم در کشوری که ادعای انقلاب فرهنگی دارد، باید به چشم مردم و فرهنگ آنها احترام بگذارید و بیهوده شعار ندهید.
در پایان این جلسه، مسوول ستاد خبری این دوره از جشنواره فیلم فجر توضیحاتی را درباره انتقادات منتقد جلسه ارائه کرد.
رنجبران گفت: برای تمام عوامل فیلم «نفس» کارت صادر شده است. اگر دوستانی برای تردد مشکل داشتهاند، حتما فراموش کردهاند کارتشان را بیاورند و کسانی که دم در مسوول هستند، کارشان را باید انجام بدهند.
او اضافه کرد: اصلا اینطور نیست که ۷ هزار کارت صادر شده باشد. حتی نصف این تعداد هم کارت صادر نکردهایم. اگر دیشب برای فیلم «لانتوری» درها را باز کردند، به خاطر حجم جمعیتی بود که نگران بودند اتفاق دیگری نیفتد.
او همچنین در پاسخ به انتقاد حضور کودکان در برج میلاد مطرح کرد: حضور بچهها در سالن طبیعی است چون بعضی از عوامل فیلمها بچههایشان را به سالن میآورند. اینطور نیست که ما برای خانوادههایی کارت صادر کرده باشیم که با زن و بچه بیایند و یا اینکه دستاندرکاران اجرایی بچههایشان را بیاورند. چون ما حتی برای بازیگران نوجوان فیلمها کارت صادر نکردهایم.
رنجبران در پایان صحبتهایش در عین حال گفت: ما دوست نداریم وضعیت سالن همایشهای میلاد اینگونه باشد.
بعد از پاسخهای او، حسنینسب خطاب به وی گفت: اجرتان مشکور. اما متاسفانه این تلاشها به جایی نرسیده است، چگونه ممکن است شب گذشته این حجم آدم بدون کارت وارد کاخ جشنواره شده باشند. همیشه اول جشنواره میگویید بیرویه کارت صادر نمیکنیم اما در طول جشنواره میبینیم که این اتفاق نیفتاده است. شب گذشته ۵۰ دقیقه تحت فشار بودیم و خود من به عنوان منتقد جلسات، منتقد بولتن و کسی که برنامه زنده تلویزیونی دارم، چند تا از فیلمهای مهم را روی زمین دیدهام و بعضیها را هم روی ردیف یک، این وضعیت شرمآور است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- «بامداد خمار»؛ از کتاب ممنوعه تا پلتفرمهای سینمای خانگی
- پرداختن به آیین و فرهنگهای قشقایی در سریال تاریخی «سووشون»
- «بامداد خمار» مهرماه منتشر میشود
- نرگس آبیار، رییس هیئت داوران فستیوال TRT شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش کارگردان به توقیف سریالش و فیلتر نماوا/ نرگس آبیار: در برابر این حذف بیرحمانه، سکوت نخواهیم کرد
- پس از انتشار اولین قسمت «سووشون»؛ نماوا فیلتر شد
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





