در نشست خبری حسین انتظامی با خبرنگاران موضوعات متعدد و مهمی درباره سینمای ایران مطرح شد که واکنشهای مختلفی را در پی داشت.
به گزارش سینماسینما، حسین انتظامی صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود با اهالی رسانه موضوعات مختلفی را مطرح کرد. او در اولین نشست خبریاش پس از ابلاغ حکم ریاستش بر سازمان سینمایی از تصمیماتی برای ادغام بعضی از شوراهای زیرمجموعه سازمان سینمایی خبر داد. رییس سازمان سینمایی پس از بیان اینکه شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش صرف نظر از مدیومی که محصول قرار است نمایش داده شود یکی میشوند، گفت: «چون لزوم صدور پروانه ساخت در مقررات بالادستی ماست نمیتوانیم آن را حذف کنیم ولی باید کارایی آن را به روز کرد. با سیاستهایی که معاونت نظارت و ارزشیابی دارد ظرف زمان کوتاهی شاهد خواهید بود شرایط بهتر خواهد شد.»
بهروز افخمی کارگردان سینما درباره این گفته رییس سازمان سینمایی گفت: «آن چیزی که من در صحبتهای آقای انتظامی خواندم، به نظر میرسد یا پروانه ساخت به صورت یک تعهد کتبی درمیآید یا اینکه کلا حذف میشود که این خیلی بهتر است.»
او درباره این تعهد افزود: «درخواست پروانه ساخت میتواند به صورت یک تعهد کتبی دربیاید که در آن فیلمساز میگوید شورای پروانه نمایش را به رسمیت میشناسد و به تصمیم آن اعتراض نمیکند. چون الان به تصمیمات شورای پروانه نمایش هم میشود اعتراض کرد اما فیلمساز اگر خودش قبلا تعهد بدهد و امضا کند که اعتراض نخواهد کرد و صدور پروانه ساخت به این قضیه موکول شود، به نظرم یک قدم رو به جلو است.»
افخمی در توضیح این شیوه با بیان اینکه در کل اگر پروانه ساخت کلا حذف شود خیلی بهتر است، افزود: «حالا که میگویند شورای پروانه ساخت یک قانون بالادستی است و نمیتوان آن را حذف کرد، میشود با تعهد به پذیرفتن تصمیمات شورای پروانه نمایش از سوی فیلمساز پروانه ساخت برایش صادر شود. درواقع این وضعیتی است که تهیهکننده و فیلمساز در ابتدای کار بدون ارائه فیلمنامه برای ساخت فیلم درخواست مجوز میدهند و بعد با یک تعهد کتبی اعلام میکنند که مسوولیت کار خودشان را در مرحله صدور پروانه نمایش، میپذیرند.»
بهروز افخمی اما تنها سینماگری نبود که به صحبتهای حسین انتظامی در این نشست خبری واکنش نشان داد. بخش دیگری از گفتههای رییس سازمان سینمایی در این نشست خبری که درباره لزوم احترام به پروانه نمایش فیلمها گفته بود مورد توجه سیدضیا هاشمی قرار گرفت.

حسین انتظامی در این نشست در پاسخ به پرسشی درباره ماجراهای فیلم «رحمان۱۴۰۰» درباره افزودن یا کاستن از نسخه مجوز گرفته فیلمی در زمان اکران به خصوص آن روالی که گاهی حوزه هنری انجام میدهد، گفت: «با توجه به اینکه از طریق سازمان سینمایی این تمرکز وجود دارد طبعا اجازه ندارند چیزی را نسبت به آن نسخه که پروانه نمایش دارد اضافه یا کم کنند، سازمان سینمایی این اضافه یا کم کردن را بر نمیتابد.»
سیدضیا هاشمی در واکنش به این صحبتهای حسین انتظامی گفت: «یکی از بهترین فرازهای صحبت دکتر انتظامی در نشست خبری اخیر، تاکید ایشان درخصوص احترام همه جانبه به پروانه نمایش فیلمها بود.»
تهیهکننده فیلم «شوکران» درباره بازتاب این نشست خبری هم گفت: «انتظامی جدای از شخصیت عالی، مرد شفافسازی سینماست و اثر بسیار خوبی در سینمای ایران گذاشته است و این نکته معنایش این است که هیچکس حق ندارد خللی در روند نمایش آثار سینمایی مجوزدار وارد کند یا به طور رسمی در ارتباط با فیلم سینمایی اظهارنظر کند.»
وی در ادامه گفت: «این که بگویند فیلم سینمایی باید اصلاح شود و یا حذف و اضافه شود وگرنه اکران نمیکنیم، خلاف قانون است و واضح است که قانون اولویت دارد بر نظرات و تفکرات مسئولین و ارگانهای مختلف؛ طرح این موضوع از مهمترین تصمیمات دکتر انتظامی در نشست خبری بود.»
بخش دیگری از سوالات خبرنگاران از حسین انتظامی مربوط به ماجرای پرخبر و پرحاشیه این روزهای سینمای ایران یعنی ورود سرمایههای مشکوک یا اصطلاحا پولهای کثیف در روند تولید فیلمها و تاثیر آن بر سینمای ایران بود.
حسین انتظامی دراینباره با بیان اینکه سازمان سینمایی متر و معیار تشخیص سرمایه کثیف را ندارد اما سرمایههای وارد شده به سینما وقتی در روال معمول سینما خلل ایجاد میکنند، به سینما آسیب میزنند، گفت: «دراینباره اگر ما اتحادیه متمرکز داشته باشیم خیلی راحت میشود در تعامل بین صنف و دستگاه سیاستگذار از آن خروجی گرفت. من اطلاع دارم که خانه سینما تدابیر خوبی در این زمینه اتخاذ میکند که بسیاری از این نگرانیها را در همه سطوح حرفهای مرتفع خواهد کرد. خانه سینما و تهیهکنندهها تدابیری دارند برای اینکه از تبعات ورود سرمایههای مشکوک کم شود.»
سیدضیا هاشمی هم با تایید این گفته انتظامی گفت: «ما به عنوان تهیهکنندگان و اصناف سینمایی باید نظرات رییس سازمان سینمایی در خصوص شفافسازی را دنبال کنیم و به ساماندهی پولهای وارد شده به سینما کمک کنیم. باید منشاء این پولها را مشخص کنیم. تهیهکنندگان باید نظرات شخصی خود را کنار بگذارند و با کمک به اصلاحات دکتر انتظامی، سینما را به سمت هر چه بهتر شدن پیش ببرند.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لزوم شفافسازی در مکاتبات اداری وزارت ارشاد؛ انتشار نامههای عمومی ظرف ۴۸ ساعت
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





