در نشست خبری حسین انتظامی با خبرنگاران موضوعات متعدد و مهمی درباره سینمای ایران مطرح شد که واکنشهای مختلفی را در پی داشت.
به گزارش سینماسینما، حسین انتظامی صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود با اهالی رسانه موضوعات مختلفی را مطرح کرد. او در اولین نشست خبریاش پس از ابلاغ حکم ریاستش بر سازمان سینمایی از تصمیماتی برای ادغام بعضی از شوراهای زیرمجموعه سازمان سینمایی خبر داد. رییس سازمان سینمایی پس از بیان اینکه شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش صرف نظر از مدیومی که محصول قرار است نمایش داده شود یکی میشوند، گفت: «چون لزوم صدور پروانه ساخت در مقررات بالادستی ماست نمیتوانیم آن را حذف کنیم ولی باید کارایی آن را به روز کرد. با سیاستهایی که معاونت نظارت و ارزشیابی دارد ظرف زمان کوتاهی شاهد خواهید بود شرایط بهتر خواهد شد.»
بهروز افخمی کارگردان سینما درباره این گفته رییس سازمان سینمایی گفت: «آن چیزی که من در صحبتهای آقای انتظامی خواندم، به نظر میرسد یا پروانه ساخت به صورت یک تعهد کتبی درمیآید یا اینکه کلا حذف میشود که این خیلی بهتر است.»
او درباره این تعهد افزود: «درخواست پروانه ساخت میتواند به صورت یک تعهد کتبی دربیاید که در آن فیلمساز میگوید شورای پروانه نمایش را به رسمیت میشناسد و به تصمیم آن اعتراض نمیکند. چون الان به تصمیمات شورای پروانه نمایش هم میشود اعتراض کرد اما فیلمساز اگر خودش قبلا تعهد بدهد و امضا کند که اعتراض نخواهد کرد و صدور پروانه ساخت به این قضیه موکول شود، به نظرم یک قدم رو به جلو است.»
افخمی در توضیح این شیوه با بیان اینکه در کل اگر پروانه ساخت کلا حذف شود خیلی بهتر است، افزود: «حالا که میگویند شورای پروانه ساخت یک قانون بالادستی است و نمیتوان آن را حذف کرد، میشود با تعهد به پذیرفتن تصمیمات شورای پروانه نمایش از سوی فیلمساز پروانه ساخت برایش صادر شود. درواقع این وضعیتی است که تهیهکننده و فیلمساز در ابتدای کار بدون ارائه فیلمنامه برای ساخت فیلم درخواست مجوز میدهند و بعد با یک تعهد کتبی اعلام میکنند که مسوولیت کار خودشان را در مرحله صدور پروانه نمایش، میپذیرند.»
بهروز افخمی اما تنها سینماگری نبود که به صحبتهای حسین انتظامی در این نشست خبری واکنش نشان داد. بخش دیگری از گفتههای رییس سازمان سینمایی در این نشست خبری که درباره لزوم احترام به پروانه نمایش فیلمها گفته بود مورد توجه سیدضیا هاشمی قرار گرفت.
حسین انتظامی در این نشست در پاسخ به پرسشی درباره ماجراهای فیلم «رحمان۱۴۰۰» درباره افزودن یا کاستن از نسخه مجوز گرفته فیلمی در زمان اکران به خصوص آن روالی که گاهی حوزه هنری انجام میدهد، گفت: «با توجه به اینکه از طریق سازمان سینمایی این تمرکز وجود دارد طبعا اجازه ندارند چیزی را نسبت به آن نسخه که پروانه نمایش دارد اضافه یا کم کنند، سازمان سینمایی این اضافه یا کم کردن را بر نمیتابد.»
سیدضیا هاشمی در واکنش به این صحبتهای حسین انتظامی گفت: «یکی از بهترین فرازهای صحبت دکتر انتظامی در نشست خبری اخیر، تاکید ایشان درخصوص احترام همه جانبه به پروانه نمایش فیلمها بود.»
تهیهکننده فیلم «شوکران» درباره بازتاب این نشست خبری هم گفت: «انتظامی جدای از شخصیت عالی، مرد شفافسازی سینماست و اثر بسیار خوبی در سینمای ایران گذاشته است و این نکته معنایش این است که هیچکس حق ندارد خللی در روند نمایش آثار سینمایی مجوزدار وارد کند یا به طور رسمی در ارتباط با فیلم سینمایی اظهارنظر کند.»
وی در ادامه گفت: «این که بگویند فیلم سینمایی باید اصلاح شود و یا حذف و اضافه شود وگرنه اکران نمیکنیم، خلاف قانون است و واضح است که قانون اولویت دارد بر نظرات و تفکرات مسئولین و ارگانهای مختلف؛ طرح این موضوع از مهمترین تصمیمات دکتر انتظامی در نشست خبری بود.»
بخش دیگری از سوالات خبرنگاران از حسین انتظامی مربوط به ماجرای پرخبر و پرحاشیه این روزهای سینمای ایران یعنی ورود سرمایههای مشکوک یا اصطلاحا پولهای کثیف در روند تولید فیلمها و تاثیر آن بر سینمای ایران بود.
حسین انتظامی دراینباره با بیان اینکه سازمان سینمایی متر و معیار تشخیص سرمایه کثیف را ندارد اما سرمایههای وارد شده به سینما وقتی در روال معمول سینما خلل ایجاد میکنند، به سینما آسیب میزنند، گفت: «دراینباره اگر ما اتحادیه متمرکز داشته باشیم خیلی راحت میشود در تعامل بین صنف و دستگاه سیاستگذار از آن خروجی گرفت. من اطلاع دارم که خانه سینما تدابیر خوبی در این زمینه اتخاذ میکند که بسیاری از این نگرانیها را در همه سطوح حرفهای مرتفع خواهد کرد. خانه سینما و تهیهکنندهها تدابیری دارند برای اینکه از تبعات ورود سرمایههای مشکوک کم شود.»
سیدضیا هاشمی هم با تایید این گفته انتظامی گفت: «ما به عنوان تهیهکنندگان و اصناف سینمایی باید نظرات رییس سازمان سینمایی در خصوص شفافسازی را دنبال کنیم و به ساماندهی پولهای وارد شده به سینما کمک کنیم. باید منشاء این پولها را مشخص کنیم. تهیهکنندگان باید نظرات شخصی خود را کنار بگذارند و با کمک به اصلاحات دکتر انتظامی، سینما را به سمت هر چه بهتر شدن پیش ببرند.»
منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لزوم شفافسازی در مکاتبات اداری وزارت ارشاد؛ انتشار نامههای عمومی ظرف ۴۸ ساعت
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- حسین انتظامی معاون توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری