در نشست خبری حسین انتظامی با خبرنگاران موضوعات متعدد و مهمی درباره سینمای ایران مطرح شد که واکنشهای مختلفی را در پی داشت.
به گزارش سینماسینما، حسین انتظامی صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود با اهالی رسانه موضوعات مختلفی را مطرح کرد. او در اولین نشست خبریاش پس از ابلاغ حکم ریاستش بر سازمان سینمایی از تصمیماتی برای ادغام بعضی از شوراهای زیرمجموعه سازمان سینمایی خبر داد. رییس سازمان سینمایی پس از بیان اینکه شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش صرف نظر از مدیومی که محصول قرار است نمایش داده شود یکی میشوند، گفت: «چون لزوم صدور پروانه ساخت در مقررات بالادستی ماست نمیتوانیم آن را حذف کنیم ولی باید کارایی آن را به روز کرد. با سیاستهایی که معاونت نظارت و ارزشیابی دارد ظرف زمان کوتاهی شاهد خواهید بود شرایط بهتر خواهد شد.»
بهروز افخمی کارگردان سینما درباره این گفته رییس سازمان سینمایی گفت: «آن چیزی که من در صحبتهای آقای انتظامی خواندم، به نظر میرسد یا پروانه ساخت به صورت یک تعهد کتبی درمیآید یا اینکه کلا حذف میشود که این خیلی بهتر است.»
او درباره این تعهد افزود: «درخواست پروانه ساخت میتواند به صورت یک تعهد کتبی دربیاید که در آن فیلمساز میگوید شورای پروانه نمایش را به رسمیت میشناسد و به تصمیم آن اعتراض نمیکند. چون الان به تصمیمات شورای پروانه نمایش هم میشود اعتراض کرد اما فیلمساز اگر خودش قبلا تعهد بدهد و امضا کند که اعتراض نخواهد کرد و صدور پروانه ساخت به این قضیه موکول شود، به نظرم یک قدم رو به جلو است.»
افخمی در توضیح این شیوه با بیان اینکه در کل اگر پروانه ساخت کلا حذف شود خیلی بهتر است، افزود: «حالا که میگویند شورای پروانه ساخت یک قانون بالادستی است و نمیتوان آن را حذف کرد، میشود با تعهد به پذیرفتن تصمیمات شورای پروانه نمایش از سوی فیلمساز پروانه ساخت برایش صادر شود. درواقع این وضعیتی است که تهیهکننده و فیلمساز در ابتدای کار بدون ارائه فیلمنامه برای ساخت فیلم درخواست مجوز میدهند و بعد با یک تعهد کتبی اعلام میکنند که مسوولیت کار خودشان را در مرحله صدور پروانه نمایش، میپذیرند.»
بهروز افخمی اما تنها سینماگری نبود که به صحبتهای حسین انتظامی در این نشست خبری واکنش نشان داد. بخش دیگری از گفتههای رییس سازمان سینمایی در این نشست خبری که درباره لزوم احترام به پروانه نمایش فیلمها گفته بود مورد توجه سیدضیا هاشمی قرار گرفت.

حسین انتظامی در این نشست در پاسخ به پرسشی درباره ماجراهای فیلم «رحمان۱۴۰۰» درباره افزودن یا کاستن از نسخه مجوز گرفته فیلمی در زمان اکران به خصوص آن روالی که گاهی حوزه هنری انجام میدهد، گفت: «با توجه به اینکه از طریق سازمان سینمایی این تمرکز وجود دارد طبعا اجازه ندارند چیزی را نسبت به آن نسخه که پروانه نمایش دارد اضافه یا کم کنند، سازمان سینمایی این اضافه یا کم کردن را بر نمیتابد.»
سیدضیا هاشمی در واکنش به این صحبتهای حسین انتظامی گفت: «یکی از بهترین فرازهای صحبت دکتر انتظامی در نشست خبری اخیر، تاکید ایشان درخصوص احترام همه جانبه به پروانه نمایش فیلمها بود.»
تهیهکننده فیلم «شوکران» درباره بازتاب این نشست خبری هم گفت: «انتظامی جدای از شخصیت عالی، مرد شفافسازی سینماست و اثر بسیار خوبی در سینمای ایران گذاشته است و این نکته معنایش این است که هیچکس حق ندارد خللی در روند نمایش آثار سینمایی مجوزدار وارد کند یا به طور رسمی در ارتباط با فیلم سینمایی اظهارنظر کند.»
وی در ادامه گفت: «این که بگویند فیلم سینمایی باید اصلاح شود و یا حذف و اضافه شود وگرنه اکران نمیکنیم، خلاف قانون است و واضح است که قانون اولویت دارد بر نظرات و تفکرات مسئولین و ارگانهای مختلف؛ طرح این موضوع از مهمترین تصمیمات دکتر انتظامی در نشست خبری بود.»
بخش دیگری از سوالات خبرنگاران از حسین انتظامی مربوط به ماجرای پرخبر و پرحاشیه این روزهای سینمای ایران یعنی ورود سرمایههای مشکوک یا اصطلاحا پولهای کثیف در روند تولید فیلمها و تاثیر آن بر سینمای ایران بود.
حسین انتظامی دراینباره با بیان اینکه سازمان سینمایی متر و معیار تشخیص سرمایه کثیف را ندارد اما سرمایههای وارد شده به سینما وقتی در روال معمول سینما خلل ایجاد میکنند، به سینما آسیب میزنند، گفت: «دراینباره اگر ما اتحادیه متمرکز داشته باشیم خیلی راحت میشود در تعامل بین صنف و دستگاه سیاستگذار از آن خروجی گرفت. من اطلاع دارم که خانه سینما تدابیر خوبی در این زمینه اتخاذ میکند که بسیاری از این نگرانیها را در همه سطوح حرفهای مرتفع خواهد کرد. خانه سینما و تهیهکنندهها تدابیری دارند برای اینکه از تبعات ورود سرمایههای مشکوک کم شود.»
سیدضیا هاشمی هم با تایید این گفته انتظامی گفت: «ما به عنوان تهیهکنندگان و اصناف سینمایی باید نظرات رییس سازمان سینمایی در خصوص شفافسازی را دنبال کنیم و به ساماندهی پولهای وارد شده به سینما کمک کنیم. باید منشاء این پولها را مشخص کنیم. تهیهکنندگان باید نظرات شخصی خود را کنار بگذارند و با کمک به اصلاحات دکتر انتظامی، سینما را به سمت هر چه بهتر شدن پیش ببرند.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لزوم شفافسازی در مکاتبات اداری وزارت ارشاد؛ انتشار نامههای عمومی ظرف ۴۸ ساعت
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





