به گفته معصومه ابتکار معاون رییس جمهور، فیلم سینمایی «به وقت شام» پلیدی ها و خباثت داعش را نشان می دهد.
به گزارش سینماسینما، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور درباره فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا اظهار کرد: فیلم سینمایی «به وقت شام» بخشی از تاریخ معاصر ماست و این فیلم را می توان اثری ملی، هنری، انسانی، سیاسی و تاریخی در غالب مستند و داستانی دانست.
وی افزود: جدیدترین اثر ابراهیم حاتمی کیا با تاریخ معاصر ما پیوند می خورد و به موضوعی پرداخته است که مردم نسبت به حضور و خطراتش آگاهی نسبی دارند از همین رو «به وقت شام» به تعبیری نمایشگر دوران سیاه معاصر و توانسته است به خوبی پلیدی و خباثت یک گروه تروریستی در جهان را در قالبی هنر به تصویر بکشد.
ابتکار تاکید کرد: آقای حاتمی کیا توانست با هنر خود زاویه دید متفاوتی از گروهک داعش به نمایش بگذارد که سال ها سینمای دنیا از این موضوع مهم غافل بوده است.
رییس سابق سازمان محیط زیست به وجه سیاسی اثر حاتمی کیا اشاره کرد و افزود: بخش سیاسی این فیلم همان تناقضات درباره حضور قهرمان اصلی فیلم در سوریه بوده است که منجر به چالش بین خودش و نزدیکانش شده بود. تناقضاتی که در بین مردم کشور نیز وجود داشته و دارد که شاید برای مسئولان و بخش اعظمی از مردم موضوع حضور ایران در سوریه حل شده اما حاتمی کیا خواسته است به همان بخش از مردمی که چرایی حضور ایران در سوریه برایشان علامت سوال ایجاد کرده بود پاسخی با زبان هنر داده باشد.
وی ادامه داد: داعش بیشتر از اینکه یک خطر برای جهان باشد خطری برای منطقه و جهان اسلام است و مهم تر از آن خطری برای کشور عزیزمان ایران به شمار می آید.
معصومه ابتکار به صحنه های خشن و مشمئز کننده در برخی سکانس ها اشاره کرد و گفت: «به وقت شام» توانسته است واقعیات منطقه و گروه تروریستی داعش را منعکس کند و اگر شما در فیلم خشونت های گسترده و در برخی مواقع غیرقابل تحمل را می بینید این لاجرم تلاش حاتمی کیا و عوامل فیلم «به وقت شام» برای انتقال پیام خشونت و نفرت اعضا و تفکر داعش بوده است که در برخی از صحنه های این فیلم به وضوح به تصویر کشیده شده است و شاید آقای حاتمی کیا چاره ای جز نمایش این خشونت نداشت.
معاون رییس جمهور با توصیه به دیدن فیلم توسط مردم تصریح کرد: به نظرم این فیلم را همه اقشار مردم باید ببینند تا بدانند در تاریخ معاصر ما چه گذشته است و نسبت به این موضوع آگاه شوند که چه مقدار خطر داعش نزدیک بود و اگر مجاهدت های رزمندگان مدافع حرم نبود چه آسیبی می توانست به منطقه و کشور وارد کند.
وی در تکمیل صحبت هایش اشاره کرد: این فیلم سینمایی به شدت فیلم مهمی است و باید در سینماهای سراسر دنیا اکران شود چرا که پیام این فیلم پیام جهانی در مقابله با خشونت و افراطی گری است.
ابتکار اظهار کرد: یکی از نکات برجسته این اثر وجهه نمایشی عملکرد داعش درباره سر بریدن و شکنجه اسرای در دست داعش بود که در قالب کلیپ در دنیا به نمایش گذاشته می شد که این گروه تروریستی با نمایش چنین فیلم ها و کلیپ هایی سعی در تخریب اسلام در جهان را داشت.
وی به بخش دیگر از این فیلم اشاره کرد و تاکید کرد: نکته مهم دیگر این فیلم که نباید از آن غافل شد نمایش فاصله بین نسل ها است و اینکه چگونه می توان شکاف بین ۲ نسل پدر و پسر را که در این فیلم نشان داده شده بود، برطرف کرد. پسری که می خواست راه پدر را که همان دفاع از ارزش ها بود ادامه دهد و پدری که اجازه دیده شدن را به پسرش نمی داد. این شکاف عمیق به شدت در حال حاضر در بین نسل های قبل و فعلی وجود دارد و دیدید در این فیلم چگونه پسر که نماینده نسل سوم انقلاب است جانش را برای دفاع از ارزش ها داد و به هدفش رسید. این موضوع بسیار مهمی است که در جدیدترین اثر حاتمی کیا دیده می شود و باید قدر این موضوع را دانست.
ابتکار درباره سینمای ابراهیم حاتمی کیا در سال های اخیر اظهار کرد: فیلم سینمایی «به وقت شام» از آثار برجسته آقای حاتمی کیا محسوب می شود. ما همیشه در آثار آقای حاتمی کیا حماسه و دفاع از ارزش ها را دیده ایم که همیشه برای مردم تاثیر گذار بوده است. امیدوارم که این فیلم با استقبال مردم روبه رو شود و تاثیر خودش را در آحاد جامعه بگذارد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
- تعبیر یک رویا/ نگاهی به «خواب ابراهیم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





