به گفته معصومه ابتکار معاون رییس جمهور، فیلم سینمایی «به وقت شام» پلیدی ها و خباثت داعش را نشان می دهد.
به گزارش سینماسینما، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور درباره فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا اظهار کرد: فیلم سینمایی «به وقت شام» بخشی از تاریخ معاصر ماست و این فیلم را می توان اثری ملی، هنری، انسانی، سیاسی و تاریخی در غالب مستند و داستانی دانست.
وی افزود: جدیدترین اثر ابراهیم حاتمی کیا با تاریخ معاصر ما پیوند می خورد و به موضوعی پرداخته است که مردم نسبت به حضور و خطراتش آگاهی نسبی دارند از همین رو «به وقت شام» به تعبیری نمایشگر دوران سیاه معاصر و توانسته است به خوبی پلیدی و خباثت یک گروه تروریستی در جهان را در قالبی هنر به تصویر بکشد.
ابتکار تاکید کرد: آقای حاتمی کیا توانست با هنر خود زاویه دید متفاوتی از گروهک داعش به نمایش بگذارد که سال ها سینمای دنیا از این موضوع مهم غافل بوده است.
رییس سابق سازمان محیط زیست به وجه سیاسی اثر حاتمی کیا اشاره کرد و افزود: بخش سیاسی این فیلم همان تناقضات درباره حضور قهرمان اصلی فیلم در سوریه بوده است که منجر به چالش بین خودش و نزدیکانش شده بود. تناقضاتی که در بین مردم کشور نیز وجود داشته و دارد که شاید برای مسئولان و بخش اعظمی از مردم موضوع حضور ایران در سوریه حل شده اما حاتمی کیا خواسته است به همان بخش از مردمی که چرایی حضور ایران در سوریه برایشان علامت سوال ایجاد کرده بود پاسخی با زبان هنر داده باشد.
وی ادامه داد: داعش بیشتر از اینکه یک خطر برای جهان باشد خطری برای منطقه و جهان اسلام است و مهم تر از آن خطری برای کشور عزیزمان ایران به شمار می آید.
معصومه ابتکار به صحنه های خشن و مشمئز کننده در برخی سکانس ها اشاره کرد و گفت: «به وقت شام» توانسته است واقعیات منطقه و گروه تروریستی داعش را منعکس کند و اگر شما در فیلم خشونت های گسترده و در برخی مواقع غیرقابل تحمل را می بینید این لاجرم تلاش حاتمی کیا و عوامل فیلم «به وقت شام» برای انتقال پیام خشونت و نفرت اعضا و تفکر داعش بوده است که در برخی از صحنه های این فیلم به وضوح به تصویر کشیده شده است و شاید آقای حاتمی کیا چاره ای جز نمایش این خشونت نداشت.
معاون رییس جمهور با توصیه به دیدن فیلم توسط مردم تصریح کرد: به نظرم این فیلم را همه اقشار مردم باید ببینند تا بدانند در تاریخ معاصر ما چه گذشته است و نسبت به این موضوع آگاه شوند که چه مقدار خطر داعش نزدیک بود و اگر مجاهدت های رزمندگان مدافع حرم نبود چه آسیبی می توانست به منطقه و کشور وارد کند.
وی در تکمیل صحبت هایش اشاره کرد: این فیلم سینمایی به شدت فیلم مهمی است و باید در سینماهای سراسر دنیا اکران شود چرا که پیام این فیلم پیام جهانی در مقابله با خشونت و افراطی گری است.
ابتکار اظهار کرد: یکی از نکات برجسته این اثر وجهه نمایشی عملکرد داعش درباره سر بریدن و شکنجه اسرای در دست داعش بود که در قالب کلیپ در دنیا به نمایش گذاشته می شد که این گروه تروریستی با نمایش چنین فیلم ها و کلیپ هایی سعی در تخریب اسلام در جهان را داشت.
وی به بخش دیگر از این فیلم اشاره کرد و تاکید کرد: نکته مهم دیگر این فیلم که نباید از آن غافل شد نمایش فاصله بین نسل ها است و اینکه چگونه می توان شکاف بین ۲ نسل پدر و پسر را که در این فیلم نشان داده شده بود، برطرف کرد. پسری که می خواست راه پدر را که همان دفاع از ارزش ها بود ادامه دهد و پدری که اجازه دیده شدن را به پسرش نمی داد. این شکاف عمیق به شدت در حال حاضر در بین نسل های قبل و فعلی وجود دارد و دیدید در این فیلم چگونه پسر که نماینده نسل سوم انقلاب است جانش را برای دفاع از ارزش ها داد و به هدفش رسید. این موضوع بسیار مهمی است که در جدیدترین اثر حاتمی کیا دیده می شود و باید قدر این موضوع را دانست.
ابتکار درباره سینمای ابراهیم حاتمی کیا در سال های اخیر اظهار کرد: فیلم سینمایی «به وقت شام» از آثار برجسته آقای حاتمی کیا محسوب می شود. ما همیشه در آثار آقای حاتمی کیا حماسه و دفاع از ارزش ها را دیده ایم که همیشه برای مردم تاثیر گذار بوده است. امیدوارم که این فیلم با استقبال مردم روبه رو شود و تاثیر خودش را در آحاد جامعه بگذارد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
- تعبیر یک رویا/ نگاهی به «خواب ابراهیم»
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- یادداشت ابراهیم حاتمیکیا برای صادق صفایی/ راز ماندگاری نقش نوذر در «از کرخه تا راین»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران