محمد حقیقت، منتقد سینما، درباره علت غیبت فیلم های ایرانی در جشنواره امسال برلین معتقد است سینمای کشورمان در سال جاری فیلم مناسبی برای حضور در این رویداد معتبر جهانی نداشته است.
به گزارش سینماسینما، محمد حقیقت، درباره تفاوت جشنواره برلین و کن گفت: جشنواره ای مانند برلین بیشتر حالت سیاسی به خود گرفته است، یعنی مقدار سیاسی بودن آن نسبت به کن بیشتر است. یکی از تفاوت هایی که می تواند جشنواره کن را متمایز کند، این است که تمام دنیا دوست دارند به کن بروند و آن ها دستشان برای انتخاب فیلم هایی که دوست دارند بازتر است؛ چون برد تجاری و هنری بیشتری دارد. یکی از حسن های جشنواره برلین مردمی بودن آن است و همه می توانند بلیت بخرند و فیلم های مورد علاقه شان را ببینند اما در جشنواره کن همه باید کارت حرفه ای داشته باشند. به طور عادی بلیت فروشی در کن صورت نمی گیرد و مردم عادی از رفتن به جشنواره محرومند.
او درباره ارزیابی خود از جشنواره برلین گفت: در هر جشنواره ای که با منتقدان فرانسوی فیلم ها را می بینم، این قرار را می گذارم که اگر ۵ فیلم خوب دیدیم، جشنواره موفق است. هنوز در جشنواره برلین به آن ۵ فیلم نرسیدم و دو یا سه فیلم نسبت به بقیه برتر و باقی آن ها متوسط بودند. «آن سوی امید» کوریسماکی از فنلاند درخصوص پناهندگی، فیلم خوبی بود.
او در خصوص دلیل غیبت فیلم های ایرانی در جشنواره برلین بیان کرد: به طور کلی امسال فیلم های خیلی خوب کمتر تولید شدند. بعضی فیلم ها در حال تمام شدن هستند که بعد از اتمام به جشنواره کن معرفی می شوند. یکی از فیلم ها «خانه» اصغر یوسفی نژاد است. نباید چندان اصرار کنیم که فیلم از ایران در جشنواره باشد، احتمالاً فیلم هایی که مناسب باشند، کم بودند. فیلم «خانه» شروع خوبی دارد اما در ادامه انتظارها را برآورده نمی کند. اگر جزو هیأت داوران جشنواره برلین بودم، جایزه را به «آن سوی امید» می دادم».
برندگان خرس طلایی و خرس های نقره ای، برلیناله ۲۰۱۷ بزودی معرفی می شوند.
منبع: بانی فیلم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





