سینماسینما، عطیه موذن: این روزها مخاطبان تلویزیون شاهد پخش سریال های تکراری از شبکه هایی هستند که ماموریت آنها پخش مجموعه های قدیمی نیست و این وظیفه را قرار بود شبکه «آی فیلم» انجام دهد.
به گزارش خبرنگار مهر، جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه هم تمام شد و مخاطبان انتظار داشتند آنتن تلویزیون با چند سریال متنوع پر شود تا شب ها برنامه ای برای تماشا داشته باشند ولی شبکه های مختلف سیما این روزها به جدولی برای پخش سریال های تکراری ایرانی و خارجی تبدیل شده اند آن هم در حالی که قرار بود شبکه آی فیلم برای پخش سریال های تکراری در نظر گرفته شود.
در حال حاضر هر شبکه باکسی جدا برای بازپخش آثار تکراری و تامینی دارد ولی شبکه پنج سیما این روزها نه تنها هیچ سریال جدیدی پخش نمی کند بلکه کنداکتور اصلی خود را به بازپخش سریال «در جستجوی آرامش» به کارگردانی سعید سلطانی اختصاص داده است که درست یک سال پیش با پخشی نامناسب روی آنتن همین شبکه رفت. این سریال در سال ۹۵ کلید خورد و سال ۹۶ روی آنتن رفت و حالا با چندین ماه فاصله از پخش اولیه، دوباره روی آنتن رفته است.
به تازگی در شبکه سه سریال های «درحاشیه» کاری از مهران مدیری و «سارق روح» به کارگردانی احمد معظمی پخش شد که البته «درحاشیه» پیش از این هم بازپخش داشته است و «سارق روح» برای دیده شدن بهتر ابتدا روی آنتن شبکه پنج رفت و بعد هم راهی شبکه سه شد. در کنار اینها «بهترین نقش زندگی» مینی سریال جدیدی است که این شب ها از شبکه سه پخش می شود.
بازپخش سریال ها در شبکه های سیما روندی تکراری است که هویت و دلیل راه اندازی شبکه هایی مثل آی فیلم را زیر سوال می برد چراکه اگر قرار است همه شبکه ها باکسی برای پخش سریال های تکراری داشته باشند دلیلی برای تاسیس و نگهداری شبکه های جداگانه و صرف هزینه های زیاد نیست آن هم در شرایطی که تلویزیون از بی پولی گلایه مند است و دعواهای حضور اسپانسرها و حاشیه های زیاد آن نیز ناشی از همین کمبود بودجه است.
به راستی اگر راه اندازی شبکه ای مانند آی فیلم در راستای یک ماموریت برای بازپخش آثار بوده است پس چرا شبکه های یک تا پنج آثار تکراری و تامینی پخش می کنند.
مدیران تلویزیون در یک سال گذشته بیشترین تاکیدشان بر این بوده است که همواره چندین سریال در حال تولید وجود دارد و شبکه ها هیچ گاه از پخش تولیدات جدید خالی نخواهند بود این درحالیست که حتی کیفیت پایین بعضی از سریال های جدید مثل «راه و بیراه» ساخته داوود بیدل که ۲۹ تیرماه پخش آن از شبکه یک به پایان رسید مخاطب را با نوعی بی اطلاعی از جدید بودن این سریال ها مواجه کرده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی فیلم مشترک ایران و تاجیکستان؛ جبلی: «ماهی در قلاب» و «پایتخت ۷» پیوند ما و تاجیکستان را در رسانه ملی برجسته کرد
- نمایش محصول مشترک ایران و تاجیکستان در آلمان
- بیانیه روابط عمومی سازمان صداوسیما؛ دیدگاه جبلی درباره محتوای شبکه نمایش خانگی دوباره تشریح شد
- رئیس سازمان صدا و سیما: تکرار آثار بدون محتوا مثل دادن آب شور دریا به فردی تشنه است
- رویا میرعلمی جدیدترین بازیگر «مستوران» شد + عکس
- آنچه در صداوسیما میگذرد/ آسیبشناسی عملکرد رسانه ملی
- تعبیر وارونه یک انتظار/ به بهانه بازپخش مجموعه «تعبیر وارونه یک رویا»
- کدام شبکه ها جشنواره «سینماحقیقت» را پوشش می دهند؟
- مجید افشاری از تجربه خبرنگاری تا اجرایش در «شما و آی فیلم» میگوید
- پژمانفر نماینده مجلس: منافع فردی مانع ساماندهی صداوسیما است / لزوم نظارت استصوابی بر سیما
- در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب؛ شبکه یک مستندسازی را احیا میکند/ «عزت» روی آنتن سیما
- رییس کمیسیون فرهنگی مجلس :رسانه ملی هیات امنایی می شود
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- واکنش فراستی به یک حاشیه/ صدای اعتراض علیه ابتذال به گوش همه رسید
- اتفاق «من و شما» اتفاق یا چیدمان/ دستورالعملی برای مشهور شدن!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





