زنان مستندساز ایرانی در عرصههای مختلف کارگردانی، تهیهکنندگی، پژوهش و نویسندگی، امور فنی و… فیلمهای مستند، با ۹۵ حضور نقش پُررنگی در بخشهای مختلف یازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت برعهده دارند. به گزارش سینماسینما، پیشتر اعلام شده بود که ۸۶ فیلمساز زن با آخرین آثار مستند خود متقاضی شرکت در این جشنواره شده بودند که نمایانگر مشارکت ۰۵/۱۰ درصدی بانوان مستندساز در این رویداد بزرگ سینمای مستند ایران بود.
برپایهی این گزارش، از این جمع ۱۱ فیلمساز زن به این شرح، به بخش مسابقه ملی جشنواره راه یافتند: پگاه آهنگرانی (وقایع خانه سینما)، الهام اسدی (نشان)، لیلا امینی (هاسوخته)، آزادی رضائیانمقدم (معرف)، مونا زندیحقیقی (یک لقمه خواب)، مریم سپهری (زنبورک در گام مینور)، یاسمین شریفمنش (عشق به سبک دیکتاتور)، سروناز علمبیگی (نقطه و شیر)، معصومه کیانی (پری خوانی)، سودابه مجاوری (وه انتیوک شاپور)، آزاده موسوی (در جستجوی فریده) که نشانگر حضور ۷۵/۱۳ درصدی زنان مستندساز در بخش رقابتی جشنواره سینماحقیقت است.
در بخش جایزه شهید آوینی هم دو بانوی مستندساز با فیلمهای اشرف همزاد شاه (سعیده نیکاختر) و تجربه شرقی (فاطمه موسوی) حضور دارند.
امسال چندین تهیهکننده زن هم در بخشهای مختلف جشنواره حضور دارند. عاطفه سربند (چهل و یک)، غزال بهیزادی (وازاریه، وادی خاموشان)، مریم جانقریان (پنجشنبهسوری)، سمیه زارعکار (راه دل)، دیدار شمالی (چند ملاقات با یک زن)، آسیه مزینانی (ستارهای دور اما روشن) در بخش مسابقه ملی؛ ناهید دلآگاه (اسماعیل به روایت هاجر)، زهرا مرجانی (بابایی) در بخش جایزه شهید آوینی و عفت تقیپور صمیمی (زائر شبهای بارانی) در بخش خارج از مسابقه، از زنان تهیهکنندهای هستند که با آثار تولیدی خود در این دوره از جشنواره شرکت کردهاند.
مریم امینی قاضیجهانی و معصومه محمدپور هم دو مستندساز تبریزی هستند که با فیلمهای «بانوی آب» و «بانوی طبیعت» در بخش نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی جشنواره حاضر خواهند بود.
در بخش مسابقه بینالملل نیز دو بانوی مستندساز ایرانی حضور دارند که با پروژههای خارجی در این بخش حضور یافتهاند. افسانه سالاری با مستند «هیچکستان» و فرناز جورابچیان با فیلم «سینما کریستال».
در مجموع ۲۶ بانوی مستندساز و تهیهکننده فیلم مستند در یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور دارند که آمار قابل توجهی است.
زنان نویسنده و پژوهشگر سینماحقیقت
در جمع آثار راهیافته به بخشهای مختلف «مسابقه ملی»، «جایزه شهید آوینی»، «خارج از مسابقه» و «نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی» یازدهمین جشنواره سینماحقیقت، ۲۲ نویسنده و پژوهشگر زن حضور دارند که صرفاً در همین زمینه با پروژههای مستند همکاری کرده و کارگردان یا تهیهکننده فیلمهای منتخب جشنواره نیستند.
این زنان نویسنده و پژوهشگر عبارتند از:
نویسندگان: آبان عسکری (لاوراتوار)، فاطمه بنیادی (زنانی با گوشواره باروتی)، بهارک جنتمکان (وادی خاموشان)، منیژه سلطانی و مریم تلگینی (گوتنبرگ کجاست)، الهه اذکاری (ملوانان تنها به دریا نمیروند)، مریم فانی (دیوارهای خاموش)
مهتاب جعفرپناه نیز نویسنده مستند «نسیان» منتخب بخش خارج از مسابقه است.
فرانک آذر هم نویسندگی گفتار متن «طلوع سرخ» را برعهده داشته است.
پژوهشگران: زهرا نبیپور و اعظم بهروز (بانو قدس ایران)، مینا نوروزی (پنجشنبهسوری)، سپیده توحیدی (اُبوایست)، شقایق رئوفی (اینستاگرامر)، فرزانه دوستانیان (داستان فیکا و فیدان)، مریم طاهرخانی (پناهگاه حامی)، شقایق ولیپور و سپیده علیزاده (پیش از سی سالگی)، مریم مداح (فرزندان زمین)، ریحانه دهقان (قاضی و مرگ)
نرگس جودکی هم پژوهشگر مستند «پرواز هدهد» از بخش جایزه شهید آوینی جشنواره است. نسرین پیرسمساری نیز پژوهش «بانوی آب» در بخش نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی را برعهده داشته است.
چهل و پنج بانوی فنی جشنواره
در بین آثار منتخب جشنواره سینماحقیقت، ۴۵ بانوی فنی سینمای مستند مشخصاً عهدهدار فیلمبرداری، صدابرداری و صداگذاری، گویندگی، مدیریت تولید و تدوین این فیلمها بودهاند که به تفکیک وظایف خود عبارتند از:
تدوینگران: نازنین مفخم (سمفونی ایران)، فرحناز شریفی (نقطه و شیر)، محدثه گلچینعارفی (عشق به سبک دیکتاتور)، آزاده سلیمیان (معرف)، شیرین برقنورد (یک لقمه خواب)، مریم شاپوریان (پندوم)، مرضیه پیمانی (تالاب جازموریان)، رویا پاشاکی (جام در آفساید) در بخش مسابقه ملی؛ سلمه اربابون (قصر قند)، نسرین بیگلری و زینب احمدی (بابایی)، همیلا مؤید (پرواز هدهد) در بخش جایزه شهید آوینی؛ افروز خانبلوکی (لسانالحکما) در بخش نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی
صداگذاران: انسیه ملکی (در جستجوی فریده، معرف، چند ملاقات با یک زن، نقطه و شیر)، مینا مشهدیمهدی (شبیه مضحک؛ وازاریه)، زهره علیاکبری (سالسوس)، طلا آزادروش (نادرهکار) در بخش مسابقه ملی؛ آذر مهرابی (شاعر بهشتی) در بخش نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی
گویندگان: مهتاب کرامتی (وه آنتیوک شاپور)، مریم واعظپور (بانو قدس ایران) در بخش مسابقه ملی؛ ثریا قاسمی (اسماعیل به روایت هاجر)، ساغر عزیزی (اشرف همزاد شاه) در بخش جایزه شهید آوینی؛ خدیجه نقیان (بانوی آب) در بخش نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی
صدابرداران: فاطمه امینی (تجربه شرقی) در بخش جایزه شهید آوینی، شادی عربی (نود و دو منهای یک) در بخش خارج از مسابقه؛ سهیلا الهویی (بانوی آب) در بخش نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی
فیلمبردار: سحر فدائیان (نود و دو منهای یک) از بخش خارج از مسابقه
مدیران تولید: افروز شادکی (وقایع خانه سینما)، فاطمه زیوری (وه انتیوک شاپور)، ماریه برخورد و روژین نیکلایی (در گرداب انقراض)، مریم شریف (یک لقمه خواب)، مارال مصری (چند ملاقات با یک زن)، سمیرا قرباننژاد (اینستاگرامر)، افسون محمودنژاد (ادوارد)، عاطفه آقامحمدی (پسر حاجعلی)، مریم طاهرخانی (پناهگاه حامی)، الهام امانی (جام در آفساید)، عاطفه مرادی (فرزند) در بخش مسابقه ملی؛ طیبه نادی (تجربه شرقی) و سیدهزهرا محمدیسلیمی (ارمغان) در بخش جایزه شهید آوینی؛ ویدا اشرفخانی (پلی به خیبر)، رقیه رزمی (ناخدا سلیمان)، سپیده میهندوست (لسانالحکما) و سمانه زندینژاد (محرم سسی) در بخش نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی
در مجموع و در یازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، شاهد حضور گسترده ۹۳ بانوی هنرمند هستیم که در زمینههای مختلف کارگردانی، تهیهکنندگی، فیلمبرداری، صدابرداری و صداگذاری، تدوین، گویندگی و مدیریت تولید فیلم مستند، آثاری در بخشهای مسابقه ملی، جایزه شهید آوینی، خارج از مسابقه و نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی دارند.
در این زمینه و با افزودن نام خانمها «کتایون شهابی» و «مستانه مهاجر» به عنوان داوران بخش مسابقه بینالملل و مسابقه ملی، آمار حضور پُررنگ بانوان در دوره یازدهم جشنواره سینماحقیقت به عدد قابل توجه ۹۵ میرسد که بسیار ارزشمند است.
بیست و دو فیلم مستند با موضوع محوری زنان
از جمع آثار مستند ایرانی راه یافته به بخشهای مختلف یازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، ۲۲ فیلم نیز با موضوع محوری زنان است. این فیلمها عبارتند از: بانو قدس ایران (مصطفی رزاقکریمی)، آلاله (فرشاد اکتسابی)، چند ملاقات با یک زن (احمد جلیلیجهرمی)، زنانی با گوشوارههای باروتی (رضا فرهمند)، در جستجوی فریده (آزاده موسوی و کوروش عطائی)، دیدن و بودن (علی شیلاندری)، عشق به سبک دیکتانور (یاسمن شریفمنش)، مادرم ایل من (عزتالله پروازه)، معرف (آزادی رضائیانمقدم)، پیش از سی سالگی (فضلالله تاری)، داستان عروسکها (سیدمصطفی فخاری)، زیورک (مهدی میرزایی)، لوتوس (محمدرضا وطندوست)، خاکهای نرم فکه (عباس عمرانیبیدی) در بخش مسابقه ملی؛ اسماعیل به روایت هاجر (محمدحسین کشاورز)، تجربه شرقی (فاطمه موسوی)، ارمغان (روحالله اسدیکیادهی)، اشرف همزاد شاه (سعیده نیکاختر) در بخش جایزه شهید آوینی؛ یکی بود یکی نبود (غلامرضا کتال) در بخش خارج از مسابقه؛ بانوی آب (مریم امینی)، بانوی طبیعت (معصومه محمدپور) و طرقه (محمدحسن دامنمن) در بخش نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی
یازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» تا روز ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶ در پردیس سینمایی چارسو شهر تهران ادامه خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
- همزمان با نمایش در جشنواره سینماحقیقت؛ پوستر «روزهای ناتمام» منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





