به گزارش سینماسینما، از سوی سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و با همکاری شهرداری میناتاکوی توکیو، بخش بینالملل این شهرداری و حمایت و پشتیبانی اداره کل همکاری های فرهنگی و ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آستانه نودمین سال روابط ایران و ژاپن، هفته فیلم ایران روز سه شنبه ۱۷ مرداد در سالن اکاساکای توکیو برگزار شد.
در این برنامه که به مناسبت سالگرد حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی و همزمان با برگزاری جشنواره صلح و دوستی در هیروشیما برگزار شد، هفت فیلم سینمایی، مستند و انیمیشن شامل «فصل نرگس»، «مبارک»(انیمیشن)، «شرقی» (مستند زندگینامه پروفسور ایزوتسو)، «دلبری»، «بادیگارد»، «کفش هایم کو؟» و «پری دریایی» در روزهای مختلف به نمایش در خواهد آمد.
در مراسم افتتاحیه که حدود ۲۲۰ نفر از شخصیتهای فرهنگی، علمی و علاقهمندان به فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی حضور داشتند نماهنگ کوتاه هفته فیلم پخش شد.
حسین دیوسالار رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن ضمن تقدیر و تشکر از مساعدت و همکاری صمیمانه رحمانی موحد سفیر ایران در ژاپن، شهرداری میناتاکو و اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این برنامه همزمان با جشنواره صلح و دوستی که به احترام کشته شدگان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی برگزار میشود افتتاح گردیده و لازم میدانم از صمیم قلب به آنان ادای احترام نموده و برای همه ملت بزرگ و عزیز ژاپن سلامتی و سربلندی آرزو نمایم.

او افزود: با وقوع انقلاب اسلامی تمامی عرصههای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … دست خوش تحولات شد و موضوعات فرهنگی از جمله سینما نیز در زمینه های کیفی، کمی، توجه به ارزش ها و آموزه های دینی و اسلامی، گرایش های معناگرایانه و … تحولات فراوانی را شاهد بوده و به راستی می توان آن را سینمایی دارای مفاهیم ارزشی، انسانی و صلح و دوستی دانست که در جهت ایجاد رشد و تعالی مردم و جامعه گام بر می دارد.
دیوسالار در ادامه مطالبی را در خصوص جایگاه سینمای ایران در منطقه و جهان، شخصیت های برجسته سینمایی، همکاری های ایران و ژاپن در زمینه های مختلف و از جمله نمایش فیلم های ایرانی و ژاپنی در دو کشور، نقش ایران شناسان ژاپنی و ژاپن شناسان ایرانی در شناخت بیشتر فرهنگی و … ارائه کرد.
او در پایان با اشاره به نقش برخی رسانه ها در القاء چهره ای غیر منصفانه و غیر واقعی از ایران که بسیاری از ناظران و محققان ژاپنی به غیر واقعی بودن این تبلیغات نیز اذعان دارند افزود: فیلم و سینما و فعالیت های متنوع فرهنگی میان دو ملت بزرگ ایران و ژاپن می تواند نقش بسیار ارزنده ای را در ارائه شناخت بهتر میان دو کشور تاثیرگذار شرق و غرب آسیا فراهم نماید و امیدوارم این برنامه نیز زمینه مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر دو ملت بزرگ ایران و ژاپن را فراهم نماید.
همچنین پیش از این مراسم با تعدادی از مسئولان بین الملل شهرداری ملاقات و در خصوص فیلم ها و برنامه های رایزنی فرهنگی در زمینه های مختلف بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.
در حاشیه این هفته فیلم نمایشگاهی نیز از اثار هنری و صنایع دستی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





