به گزارش سینماسینما، از سوی سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و با همکاری شهرداری میناتاکوی توکیو، بخش بینالملل این شهرداری و حمایت و پشتیبانی اداره کل همکاری های فرهنگی و ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آستانه نودمین سال روابط ایران و ژاپن، هفته فیلم ایران روز سه شنبه ۱۷ مرداد در سالن اکاساکای توکیو برگزار شد.
در این برنامه که به مناسبت سالگرد حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی و همزمان با برگزاری جشنواره صلح و دوستی در هیروشیما برگزار شد، هفت فیلم سینمایی، مستند و انیمیشن شامل «فصل نرگس»، «مبارک»(انیمیشن)، «شرقی» (مستند زندگینامه پروفسور ایزوتسو)، «دلبری»، «بادیگارد»، «کفش هایم کو؟» و «پری دریایی» در روزهای مختلف به نمایش در خواهد آمد.
در مراسم افتتاحیه که حدود ۲۲۰ نفر از شخصیتهای فرهنگی، علمی و علاقهمندان به فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی حضور داشتند نماهنگ کوتاه هفته فیلم پخش شد.
حسین دیوسالار رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن ضمن تقدیر و تشکر از مساعدت و همکاری صمیمانه رحمانی موحد سفیر ایران در ژاپن، شهرداری میناتاکو و اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این برنامه همزمان با جشنواره صلح و دوستی که به احترام کشته شدگان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی برگزار میشود افتتاح گردیده و لازم میدانم از صمیم قلب به آنان ادای احترام نموده و برای همه ملت بزرگ و عزیز ژاپن سلامتی و سربلندی آرزو نمایم.
او افزود: با وقوع انقلاب اسلامی تمامی عرصههای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … دست خوش تحولات شد و موضوعات فرهنگی از جمله سینما نیز در زمینه های کیفی، کمی، توجه به ارزش ها و آموزه های دینی و اسلامی، گرایش های معناگرایانه و … تحولات فراوانی را شاهد بوده و به راستی می توان آن را سینمایی دارای مفاهیم ارزشی، انسانی و صلح و دوستی دانست که در جهت ایجاد رشد و تعالی مردم و جامعه گام بر می دارد.
دیوسالار در ادامه مطالبی را در خصوص جایگاه سینمای ایران در منطقه و جهان، شخصیت های برجسته سینمایی، همکاری های ایران و ژاپن در زمینه های مختلف و از جمله نمایش فیلم های ایرانی و ژاپنی در دو کشور، نقش ایران شناسان ژاپنی و ژاپن شناسان ایرانی در شناخت بیشتر فرهنگی و … ارائه کرد.
او در پایان با اشاره به نقش برخی رسانه ها در القاء چهره ای غیر منصفانه و غیر واقعی از ایران که بسیاری از ناظران و محققان ژاپنی به غیر واقعی بودن این تبلیغات نیز اذعان دارند افزود: فیلم و سینما و فعالیت های متنوع فرهنگی میان دو ملت بزرگ ایران و ژاپن می تواند نقش بسیار ارزنده ای را در ارائه شناخت بهتر میان دو کشور تاثیرگذار شرق و غرب آسیا فراهم نماید و امیدوارم این برنامه نیز زمینه مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر دو ملت بزرگ ایران و ژاپن را فراهم نماید.
همچنین پیش از این مراسم با تعدادی از مسئولان بین الملل شهرداری ملاقات و در خصوص فیلم ها و برنامه های رایزنی فرهنگی در زمینه های مختلف بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.
در حاشیه این هفته فیلم نمایشگاهی نیز از اثار هنری و صنایع دستی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش