به گزارش سینماسینما، از سوی سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و با همکاری شهرداری میناتاکوی توکیو، بخش بینالملل این شهرداری و حمایت و پشتیبانی اداره کل همکاری های فرهنگی و ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آستانه نودمین سال روابط ایران و ژاپن، هفته فیلم ایران روز سه شنبه ۱۷ مرداد در سالن اکاساکای توکیو برگزار شد.
در این برنامه که به مناسبت سالگرد حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی و همزمان با برگزاری جشنواره صلح و دوستی در هیروشیما برگزار شد، هفت فیلم سینمایی، مستند و انیمیشن شامل «فصل نرگس»، «مبارک»(انیمیشن)، «شرقی» (مستند زندگینامه پروفسور ایزوتسو)، «دلبری»، «بادیگارد»، «کفش هایم کو؟» و «پری دریایی» در روزهای مختلف به نمایش در خواهد آمد.
در مراسم افتتاحیه که حدود ۲۲۰ نفر از شخصیتهای فرهنگی، علمی و علاقهمندان به فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی حضور داشتند نماهنگ کوتاه هفته فیلم پخش شد.
حسین دیوسالار رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن ضمن تقدیر و تشکر از مساعدت و همکاری صمیمانه رحمانی موحد سفیر ایران در ژاپن، شهرداری میناتاکو و اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این برنامه همزمان با جشنواره صلح و دوستی که به احترام کشته شدگان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی برگزار میشود افتتاح گردیده و لازم میدانم از صمیم قلب به آنان ادای احترام نموده و برای همه ملت بزرگ و عزیز ژاپن سلامتی و سربلندی آرزو نمایم.
او افزود: با وقوع انقلاب اسلامی تمامی عرصههای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … دست خوش تحولات شد و موضوعات فرهنگی از جمله سینما نیز در زمینه های کیفی، کمی، توجه به ارزش ها و آموزه های دینی و اسلامی، گرایش های معناگرایانه و … تحولات فراوانی را شاهد بوده و به راستی می توان آن را سینمایی دارای مفاهیم ارزشی، انسانی و صلح و دوستی دانست که در جهت ایجاد رشد و تعالی مردم و جامعه گام بر می دارد.
دیوسالار در ادامه مطالبی را در خصوص جایگاه سینمای ایران در منطقه و جهان، شخصیت های برجسته سینمایی، همکاری های ایران و ژاپن در زمینه های مختلف و از جمله نمایش فیلم های ایرانی و ژاپنی در دو کشور، نقش ایران شناسان ژاپنی و ژاپن شناسان ایرانی در شناخت بیشتر فرهنگی و … ارائه کرد.
او در پایان با اشاره به نقش برخی رسانه ها در القاء چهره ای غیر منصفانه و غیر واقعی از ایران که بسیاری از ناظران و محققان ژاپنی به غیر واقعی بودن این تبلیغات نیز اذعان دارند افزود: فیلم و سینما و فعالیت های متنوع فرهنگی میان دو ملت بزرگ ایران و ژاپن می تواند نقش بسیار ارزنده ای را در ارائه شناخت بهتر میان دو کشور تاثیرگذار شرق و غرب آسیا فراهم نماید و امیدوارم این برنامه نیز زمینه مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر دو ملت بزرگ ایران و ژاپن را فراهم نماید.
همچنین پیش از این مراسم با تعدادی از مسئولان بین الملل شهرداری ملاقات و در خصوص فیلم ها و برنامه های رایزنی فرهنگی در زمینه های مختلف بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.
در حاشیه این هفته فیلم نمایشگاهی نیز از اثار هنری و صنایع دستی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد