سینماسینما، محمد دیندار:
مهدی زمین پرداز که از هنرمندان جوان تئاتر محسوب می شود،پیشتر از اینها در مجموعه مستند و متفاوت تلویزیونی “آخرین روزهای زمستان” ایفاگر نقش بیاد ماندنی شهید حسن باقری بوده که چه به لحاظ فیزیکی و چه از نظر فرو رفتن و بلکه ذوب شدن در نقش، توانست کاراکتری بیادماندنی را در حوزه آثار دفاع مقدس رقم زده و از این رهگذر توانایی خود را نیز بخوبی به اثبات برساند.
وی پس از آن در فیلم “ایستاده در غبار” در کنار هادی حجازی فر در اثری دیگر از مهدویان ایفای نقش نمود و باز تجربه ای موفق را از سر گذراند تا سرانجام در “ماجرای نیمروز” با هنرمندی تمام، نقش یک بازجوی انقلابی و متفاوت به اسم مسعود را ایفا نموده که نقش اخیر وی از چنان ظرافت و پیچیدگی خاصی برخوردار است که می توان آن را نقطه عطفی در کارنامه بازیگری او به حساب آورد.
تیپ،رفتار و حتی نوع نگاه زمین پرداز در نقش مسعود که وظیفه بازحویی از عوامل سازمان را دارد و نحوه گفتار و رفتارش با نیروهای همرزم و دستگیر شدگان به گونه ای طراحی گردیده و توسط او بخوبی اجرا شده که تا دقایق قابل توجهی از فیلم گاهی دوستانش و نیز تماشاگر این تعلیق و دغدغه را دارند که شاید او نیز از هواداران یا نفوذی های سازمان است که در پی اهدافی خاص میان نیروهای انقلاب ورود پیدا کرده و بخشی از تعلیق نفس گیر که در بطن فیلم جریان دارد بی شک مدیون بازی ظربف و لبه مرزی اوست.
در این خصوص ذکر این نکته ضروری است که یکی از بزرگترین مشکلات آثار پلیسی و جاسوسی در سینمای ایران از پیش از انقلاب تاکنون، لو رفتن پیش از موعد ماموری بوده که کارگردان سعی داشته او را در نزد تماشاگر، نفوذی یا جاسوس قلمداد نموده و در بزنگاه فیلم خلاف آن را نشان دهد،اما به علت ضعف داستان و بازی،تماشاگر پیش از موعد مورد نظر به خلاف آن پی برده و باعث فرو ریختن شاکله فیلم گردیده است. در ماجرای نیمروز اما توانایی نویسنده و کارگردان و تبحر بازیگران از جمله مهدی زمین پرداز ماتع از بروز چنین اتفاقی شده و تا لحظه ای که مد نظر کارگردان است،موضوعی لو نرفته و کم رنگ نمی شود.
البته این وجه از شخصیت مسعود تنها فرازی از کاراکتر وی در طول فیلم محسوب می شود و در ادامه وقتی منوجه می شویم که وی نه تنها نفوذی نبست، بلکه یک انقلابی کاملا معتقد اما معتدل است، روش آرام و با طمانینه او در طول بازجویی ها، وجهی دبگر از شخصیت درونگرای وی را بروز میدهد که به کنتراستی دیدنی هم در مفایسه با سایر دوستانش و هم در آن اوضع ملنهب منجر می شود.
با این همه سیر رفتاری و شخصیتی این کاراکتر را می توان پس از مواجه شدن پیکرسوخته شده برادرش توسط تروربست ها مشاهده کرد،آنجا که چنین شخصیت آرامی در پی مشاهده این جنایت اشکی تلخ ریخته و در سکانس های فینال خواستار قاطعیت و سرعت عمل در حمله به خانه های تیمی می شود.
نکته مهم دیگر اینکه جدای از تسلط بازیگرانی مانند مهدی رمین پرداز و هادی حجازی فر در ایفای نقش های محوله و سخت و متفاوت؛ و با توجه به شناختی که از این دو هنرمند دارم، منش اخلاقی و سواد اجتماعی و فرهنگی آنهاست که ما را به حضور بازیگرانی خلاق و اخلاق مدار در سینمای ایران امیدوار می سازد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- ردِ بو/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- وقتی همه چیز مبهم است/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پایبند به قواعد ژانر/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- برشهایی بدون شتابزدگی/ نگاهی به تدوین فیلم «مرد بازنده»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور