سینماسینما، محمد دیندار:
مهدی زمین پرداز که از هنرمندان جوان تئاتر محسوب می شود،پیشتر از اینها در مجموعه مستند و متفاوت تلویزیونی “آخرین روزهای زمستان” ایفاگر نقش بیاد ماندنی شهید حسن باقری بوده که چه به لحاظ فیزیکی و چه از نظر فرو رفتن و بلکه ذوب شدن در نقش، توانست کاراکتری بیادماندنی را در حوزه آثار دفاع مقدس رقم زده و از این رهگذر توانایی خود را نیز بخوبی به اثبات برساند.
وی پس از آن در فیلم “ایستاده در غبار” در کنار هادی حجازی فر در اثری دیگر از مهدویان ایفای نقش نمود و باز تجربه ای موفق را از سر گذراند تا سرانجام در “ماجرای نیمروز” با هنرمندی تمام، نقش یک بازجوی انقلابی و متفاوت به اسم مسعود را ایفا نموده که نقش اخیر وی از چنان ظرافت و پیچیدگی خاصی برخوردار است که می توان آن را نقطه عطفی در کارنامه بازیگری او به حساب آورد.
تیپ،رفتار و حتی نوع نگاه زمین پرداز در نقش مسعود که وظیفه بازحویی از عوامل سازمان را دارد و نحوه گفتار و رفتارش با نیروهای همرزم و دستگیر شدگان به گونه ای طراحی گردیده و توسط او بخوبی اجرا شده که تا دقایق قابل توجهی از فیلم گاهی دوستانش و نیز تماشاگر این تعلیق و دغدغه را دارند که شاید او نیز از هواداران یا نفوذی های سازمان است که در پی اهدافی خاص میان نیروهای انقلاب ورود پیدا کرده و بخشی از تعلیق نفس گیر که در بطن فیلم جریان دارد بی شک مدیون بازی ظربف و لبه مرزی اوست.
در این خصوص ذکر این نکته ضروری است که یکی از بزرگترین مشکلات آثار پلیسی و جاسوسی در سینمای ایران از پیش از انقلاب تاکنون، لو رفتن پیش از موعد ماموری بوده که کارگردان سعی داشته او را در نزد تماشاگر، نفوذی یا جاسوس قلمداد نموده و در بزنگاه فیلم خلاف آن را نشان دهد،اما به علت ضعف داستان و بازی،تماشاگر پیش از موعد مورد نظر به خلاف آن پی برده و باعث فرو ریختن شاکله فیلم گردیده است. در ماجرای نیمروز اما توانایی نویسنده و کارگردان و تبحر بازیگران از جمله مهدی زمین پرداز ماتع از بروز چنین اتفاقی شده و تا لحظه ای که مد نظر کارگردان است،موضوعی لو نرفته و کم رنگ نمی شود.
البته این وجه از شخصیت مسعود تنها فرازی از کاراکتر وی در طول فیلم محسوب می شود و در ادامه وقتی منوجه می شویم که وی نه تنها نفوذی نبست، بلکه یک انقلابی کاملا معتقد اما معتدل است، روش آرام و با طمانینه او در طول بازجویی ها، وجهی دبگر از شخصیت درونگرای وی را بروز میدهد که به کنتراستی دیدنی هم در مفایسه با سایر دوستانش و هم در آن اوضع ملنهب منجر می شود.
با این همه سیر رفتاری و شخصیتی این کاراکتر را می توان پس از مواجه شدن پیکرسوخته شده برادرش توسط تروربست ها مشاهده کرد،آنجا که چنین شخصیت آرامی در پی مشاهده این جنایت اشکی تلخ ریخته و در سکانس های فینال خواستار قاطعیت و سرعت عمل در حمله به خانه های تیمی می شود.
نکته مهم دیگر اینکه جدای از تسلط بازیگرانی مانند مهدی رمین پرداز و هادی حجازی فر در ایفای نقش های محوله و سخت و متفاوت؛ و با توجه به شناختی که از این دو هنرمند دارم، منش اخلاقی و سواد اجتماعی و فرهنگی آنهاست که ما را به حضور بازیگرانی خلاق و اخلاق مدار در سینمای ایران امیدوار می سازد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- ردِ بو/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- وقتی همه چیز مبهم است/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پایبند به قواعد ژانر/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- برشهایی بدون شتابزدگی/ نگاهی به تدوین فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده»، برنده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری