سینماسینما، سپیده ابرآویز :اگر شرط ورود به سینما را داشتن استعداد ، پشتکار و شانس فرض کنیم پیمان قاسمخانی یکی از آنهایی است که هر سه را دارد. قاسمخانی ذاتا دارای توانایی بالایی در خلق موقعیت های طنز است. پشتکار دارد ، فیلم بین حرفه ای است و خوب بلد است الگوهای سینمای غرب را ایرانیزه کند و فیلم نامه های ایرانی بنویسد که درست عمل کند و بر دل بنشیند . قاسمخانی ضمنا آدم خوش شانسی است و همواره ( از دهه ۶۰ به بعد ) درهای پیشرفت به رویش باز شده است. خلاصه اینکه این سه عامل او را انگیزه مند کرده تا جایی که ریسک کارگردانی را هم پذیرفته است .
قاسمخانی اساسا اهل ریسک است . نگران قضاوت ها نیست .شاید چون از کارش مطمین است . او حتی به راحتی جلوی دوربین می رود و بازیگری می کند . بازیگر شدنش به یاران همیشگی ش امیر مهدی ژوله و مهراب قاسمخانی هم سرایت می کند و آنها هم جلوی دوربین فیلم خوب ، بد ، جلف به عنوان بازیگر ظاهر می شوند . بازیگران این فیلم همه به خوبی از عهده یک مفهوم برآمده اند . از عهده تصویر کردن بلاهتی که لحظه به لحظه در حال گسترش است.
این ((بلاهت گسترش یابنده )) فرمول عمده کارهای قاسمخانی است . او از هیچ همه چیز می سازد .یک موقعیت احمقانه تعریف می کند واین موقعیت احمقانه را چنان بسط می دهد که انگار اگر فیلم نامه یا فیلمش صد قسمت دیگر هم ادامه داشته باشد احمقانگی می تواند هم چنان بیشتر و بیشتر شود.
این ترفند کار هر کسی نیست و قطعا ذهن پویایی می خواهد مثل ذهن پیمان قاسمخانی. در خوب ، بد ، جلف ما با مشتی آدم احمق مواجهیم که در یک موقعیت مضحک دچارند اما همین موقعیت مضحک به شیوه ای روایت می شود که شاید بهترین انتخاب برای روایت آن است . اصلا در همین شیوه روایت است که قدرت قاسمخانی در کارگردانی ژانر کمدی فانتزی نمایان می شود . او با ریتم و تمپوی بالا ، کات های تند ، استفاده از کپشن های سینمای کلاسیک و طراحی های صحنه و لباس خاص کمک می کند تا کمدی فانتزی ش هر چه بیشتر به دل بنشیند..
اینکه آیا در نگارش فیلمنامه هم قاسمخانی همین شیوه را دنبال می کرده یا در کارگردانی و احیانا تدوین به آن رسیده فرقی نمی کند . حاصل کار نشان هوش خالق اثر است . شوخی کردن با همه چیز و همه کس . استفاده از بازیگران برای ایفای نقش های واقعی شان و به سخره گرفتن سینما و تلویزیون و فوتبال و مواد مخدر و پلیس و عشق و … در اندازه های یک کمدی تجاری سالم درست در آمده .
خوب ، بد ، جلف حتی با سینمای هالیوود و حتی سینمای هند شوخی می کند . از موسیقی و تصاویر آن کمک می گیرد و بر بلاهت مورد نظر فیلم می افزاید. همه چیز در این فیلم آن قدر ساده به نظر می آید که ضرورتی برای بحث های عمیق زیبایی شناختی و فنی سینما نمی گذراد . اصلا قرار فیلم با مخاطب یا حتی منتقد این نیست . انگار فیلم آمده است تا بگوید من می توانم این حرف ها را بزنم ، تو را سرگرم کنم ، بخندانم و راضی از سالن سینما بیرون بفرستم . چیزی بیشتر از این هم قرار نیست بگویم.اصلا هم نگران نیستم که یک فیلم تجاری بفروش باشم . چون می خواهم باشم .
در قصه ساده خوب ، بد ، جلف قرار است پژمان جمشیدی و سام درخشانی به اصرار تهیه کننده آزاده خانم ( با بازی ویشکا آسایش ) در فیلم در دست تولید مانی حقیقی نقش پلیس آگاهی را بازی کنند . حمید فرخ نژاد در نقش جناب سرگرد که یک پلیس جدی آگاهی است می آید تا به آنها یاد بدهد که پلیس واقعی کیست و چگونه رفتار می کند . اما کار به جایی می رسد که جناب سرگرد هم خودش می شود یکی از مهره های این داستان ساده و ابلهانه .
وقتی قرار می شود پژمان جمشیدی، سام درخشانی ، مجید مظفری ، رضا رویگری و مانی حقیقی خودشان در نقش خودشان بازی کنند و خودشان به خودشان بخندند همان جایی است که تماشاگر هم می تواند با آنها همراه شود و در بعضی سکانس ها به معنای واقعی از ته دل بخندند . خنداندن تماشاگر باهوش امروز که به واسطه زندگی در دنیای سرعت و تکنولوژی با تماشاگر حتی ۵ سال قبل بسیار فرق کرده کار آسانی نیست . اما خوب ، بد ، جلف در این کار موفق است .
خوب ، بد ، جلف می تواند گزینه مناسبی برای اکران نوروز باشد . کمدی بی ادعایی است که فبرصت نفس کشیدن به سینما می دهد . سینمایی که اگر گاهی نفس نکشد خفه می شود. این کمدی با سبک کارگردانی و قصه روانش یک سر و گردن از نمونه های سخیفی که در سال های گذشته با نام کمدی به سینمای ایران حقنه می شدند بالاتر است .
۱۰-نمی شود انکار کرد که داشتن فیلم های تجاری خوب مثل خوب بد جلف هم بخشی از نیاز سینما ست. نیازی که گاه در بین انبوه تلخی ها ، نشدن ها ، حب و بغض ها و اداهای روشنفکری گم می شود . نیازی که اجتناب ناپذیر است . به قول دیالوگ کلیدی فیلم خوب ، بد ، جلف : اینو همه می دونن همه .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما / صحبت های پژمان جمشیدی درباره پیمان قاسم خانی، فیلم «رگ خواب» و تجربه متفاوت جشنواره فجر
- اختصاصی سینماسینما/ پیمان قاسم خانی: اگر یک فیلم را دومیلیون نفر ببینند یعنی زلزله
- جالب است که کیانوش عیاری بیرون می ماند و سعید آقاخانی وارد جشنواره می شود
- خانه مستوفی الممالک در فیلم خوب، بد، جلف آشپزخانه شیشه شد!
- تبریک یک سینماگر به جشنواره فیلم فجر براى بزرگداشت “فرهاد توحیدى”
- پژمان جمشیدی: در این سه سال جواب ندادم و از این به بعد هم جواب نمی دهم
- عماد افروغ از دلیل کنار گذاشته شدن «امپراطوری جهنم» گفت
- اختصاصی سینماسینما/سیمرغهای جشنواره به سمت برخی فیلمسازان سرازیر میشود
- خبرهای جدید از رایگیری مردمی در جشنواره فیلم فجر
- تصویر علی حاتمی بر روی پوستر فیلم فجر میرود
- دیدار دبیر جشنواره فیلم فجر با جمعی از سینماگران حاضر در جشنواره
- عکس اینستاگرامی متفاوت سام درخشانی و تشکر از عوامل «خوب، بد، جلف»
- پنج فیلم دیگر به بخش مسابقه جشنواره فجر اضافه شد
- پژمان جمشیدی: به خاطر انتخاب نشدن فیلم «خوب،بد،جلف» بسیار غمگین شدم
- پاسخ بهاره رهنما به شایعه ی جدایی از همسرش پیمان قاسمخانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





