سینماسینما، یزدان سلحشور:
تورج اصلانی بر اساس کارنامهاش در سینمای ایران، یک فیلمبردار حرفهایست که دو فیلم را هم در کارنامه دارد به عنوان کارگردان که اولیش «جینگو» است و دومی همین «حمال طلا». فیلمنامه را خودش مشترکاً با هادی نادری نوشته که به گمان من فیلمنامه خوبیست فیلمنامه فوقالعادهای نیست اما هم حساب و کتاب دارد هم داستاناش را خوب تعریف میکند هم شخصیتها باورپذیرند هم آوانگاردبازی برای تماشاگر عام ندارد. «حمال طلا» واقعاً فیلم خوبیست که اگر پایان تقدیرگرایانه تلخاش نبود و سکانسهای طلاگیری از بیت الخلایش، به راحتی میتوانست در جدول فروش سال آینده، برای خودش جای مطمئنی را دست و پا کند اما همین دو عامل[بیشتر دومی] احتمالاً راهی اکران هنر و تجربهاش میکند؛ ربطی هم به ممیزی و چیزهای دیگر ندارد، بعضی سکانسها، رغبت تماشاگر عام و گاهی حتی خاص را برای ورود به سالن نمایش و رغبت پخشکنندههای اصلی سینما را برای پخش یک فیلم، از میان میبرند. سینما همین است دیگر! اگر میخواهی پولت برگردد، یک جاهایی باید کوتاه بیایی!
نوشتن در مورد «تیغ و ترمه» خیلی برایم مشکل است. من بچهی کانونم. از بچگی با کارهای پوراحمد بزرگ شدم و ورود بعد از انقلاباش را هم به سینمای حرفهای -به عنوان یک مخاطب- شاهد بودم. مجموعهی تلویزیون خوب پرطرفدار ساخت فیلم خوب پرطرفدار ساخت. فیلم بد هم ساخت. بعضی فیلمهایش فروخت اما نه به دلیل آنکه میخواست «فیلم بفروش بدنه» بسازد بلکه به دلایلی که ممکن است همیشه در سینمای بدنه ما پیش بیاید و برای یک فیلمساز، یک بارش به دو بار و دو بارش به سه بار منجر نشود چون «فیلم بفروش» ساختن در هر سینمایی[از سینمای هند گرفتن تا سینمای آمریکا و از سینمای مصر گرفته تا سینمای ایران] برای خودش تخصصیست که هر کسی ندارد؛ پوراحمد چنین تخصصی ندارد نمونهاش همین «تیغ و ترمه»؛ فیلمنامهاش ظاهراً، همهی آن چیزهایی را که باید باعث «بفروش شدن» بشود دارد اما حاصلِ کار این طور نیست! انتقامی که باورپذیر نیست روحی که معلوم نیست، هست یا نیست و آن پایان خندهدار در فرودگاه که پوراحمد ناگهان به این فکر میافتد که مادر، همیشه یک مادر است، ولو اینکه…! همین! میبخشید آقای پوراحمد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
- گفتوگو با تورج اصلانی/ به بهروز وثوقی گفتم «قیصر» و «گوزنها» را ندیدم
- تیزر فیلم «حمال طلا» منتشر شد
- «حمال طلا» آنلاین اکران میشود
- درخواست کیومرث پوراحمد از مردم/ «تیغ و ترمه» را از سایتهای رسمی ببینید
- تورج اصلانی مطرح کرد/ فرهنگ کپی نکردن فیلمها باید بین مردم جا بیفتد
- «تیغ و ترمه» از فردا اکران آنلاین میشود
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ تهرانیها بیش از سه و نیم میلیارد خرج سینما کردند
- اکران سه فیلم جدید در سینماها
- «تیغ و ترمه» پاییز روی پرده میرود
- طلای احمقها/ نگاهی به فیلم «حمال طلا»
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





