سینماسینما، یزدان سلحشور:
«دیدن این فیلم جرم است!» رضا زهتابچیان با تمام حواشی پیش از نمایشاش، گرچه توان تولید توهم برای مخاطب عام را داشته که با یک فیلم سیاسی بیپرده روبروست، اما دیدنِ فیلم آشکار میکند که نه فیلم چنانکه سازندگانش مدعی شدند زیرزمینیست نه با واقعیات جامعه سازگاری دارد تا همدلی مخاطب عام را برانگیزد؛ فیلمیست با پیشفرضهای ایدئولوژیکی جناحی خاص در سیاست اکنونی ایران، که این پیشفرضها را جانشین «بهانه روایت»، «انگیزه روایت» و «وضعیت ثانویه» در روایت کرده و همهی اینها را هم در ظرفی ریخته که خاطره جمعی از «آژانس شیشهای» حاتمیکیا دارد فیلمی که آن هم با «باورهای ایدئولوژیک» شکل گرفته بود اما به دلیل تعامل و تقارن با واقعیات مشهود جامعه و تجربه اجتماعی-تاریخی جمعی، توانست از پیله ایدئولوژیک خود خارج شود و به عنوان فیلمی اجتماعی-انتقادی، مخاطبان را[از هر دسته و گروهی] به همدلی وادارد؛ همهی اینها به کنار، «آژانس شیشهای» فیلمنامه خوبی دارد[که فیلم زهتابچیان ندارد]، بازیهای خیلی خوبی دارد[که-غیر از بازی حسین پاکدل- فیلم زهتابچیان ندارد]،کارگردانی خوبی دارد[که فیلم زهتابچیان ندارد] بهانه روایت و انگیزه روایت خوبی دارد[که فیلم زهتابچیان ندارد] و فیلم زهتابچیان، ندارد، ندارد، ندارد، ندارد….
باور میکنید که اگر کسی قسم جلاله هم میخورد که فیلمنامه «سال دوم دانشکده من» را پرویز شهبازی نوشته، باور نمیکردم؟! اصلاً چه معنی دارد که ۴۰ دقیقه فیلم را ببینی، بدون اینکه وارد «وضعیت ثانویه روایت» شده باشی؟ چه معنی دارد که فیلمنامه،در این ۴۰ دقیقه، حتی به اندازه یک مستند متوسط هم، روایت و تعلیق و ریتم نداشته باشد؟ چه معنی دارد که رسول صدر عاملی که روزگاری میتوانست از سنگ هم بازی خوب بیرون بکشد، این قدر کم آورده باشد؟ چه معنی دارد که دیالوگنویسی فیلم، این قدر بی حس و حال و بیرمق و رسماً «غیرِ مؤثر در پیشبرد روایت و درام» باشد؟ اصلاً چه معنی دارد که چند سالیست همه راه رفتن خودشان را فراموش کردهاند و میخواهند یا «درباره الی» بسازند یا «جدایی نادر از سیمین»، بی آنکه درک کرده باشند مکانیزم این گونه فیلمنامه نوشتن و خلق اتمسفر داستانی و «خلق ریتم» را درک نکردهاند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدن این فیلم، وقت تلف کردن است
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- «سال دوم دانشکده من» و «جهان با من برقص» در جشنواره فیلم صوفیه منار/ «بندر بند»، «کشتارگاه» و «دختر آبی» در داکا
- پاسخ جشنواره جهانی فیلم فجر به ادعای دستاندرکاران «دیدن این فیلم جرم است»/ شبههافکنی غیرواقعی درباره جشنواره
- «سال دوم دانشکده من» به شبکه نمایش خانگی آمد
- آنچه را میپرورانی پشت پیشانی بگو*/ نگاهی به فیلم «سال دوم دانشکده من»
- جدیدترین تیزر فیلم سال دوم دانشکده من منتشر شد
- تهیهکننده «سال دوم دانشکده من»: از شرایط اکران و فروش فیلم راضی نیستیم
- نقد ایگور ساویلیو Igor Savelyev منتقد مطرح روسیه درباره فیلم «سال دوم دانشکده من»/ «دوست بهترین دوستم»
- نمایش «سال دوم دانشکده من» در استرالیا پس از دعوت به مسابقه جوایز آسیا پاسیفیک
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ ادامه صدرنشینی «ماجرای نیمروز: رد خون»
- آمار فروش هفتگی سینمای ایران/ صدرنشینی «ماجرای نیمروز: رد خون»
- اکران “سال دوم دانشکده من” از چهارشنبه
- زمان اکران آخرین فیلم رسول صدرعاملی مشخص شد
- رسول صدرعاملی داور جشنواره بینالمللی سنگاپور شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد