سینماسینما، محسن جعفری راد:
ناگهان درخت؛ سه ستاره با ارفاق!
فیلم دوم صفی یزدانیان با این که توقع مخاطب علاقه مند به فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ – فیلم اولش- را برآورده نمی کند،اما در کل جزو خوب های جشنواره تا روز سوم است. از نقاط قوتش می توان به فضاسازی بکر به خصوص در یک سوم ابتدایی و یک سوم انتهایی اشاره کرد.یا استفاده دراماتیکی که از طبیعیت برای پیش برد داستان کرده و شخصیت پردازی طنازانه و چند بعدی قهرمان داستان یعنی فرهاد. اما فیلم نقاط ضعفی هم دارد. از جمله ترکیب بازیگرانش که زیاد متناسب به نظر نمی رسد و شیمی رابطه پیمان معادی و مهناز افشار اصلا شکل نمی گیرد. معادی کم و بیش توانسته شخصیت کسی که منفعل است و هیچ میلی به زندگی ندارد ، مقتدرانه عمل نمی کند و بیش تر شاعر مسلک و خیالاتی است را به خوبی ارائه کند اما انتخاب پارتنر او یعنی افشار اشتباه فاحش فیلم است، چون فقط حضور فیزیکی صرف دارد. اما بخش جذاب بازیگری ، بازیگر نقش هما (مادر فرهاد) یعنی زهره عباسی (اگر اشتباه نکنم!) است که شگفت انگیز بازی کرده و جانی تازه به یک سوم پایان فیلم می بخشد. اما مهمترین ضعف فیلم ناگهان درخت ساختمان سست فیلمنامه است. فیلم مقدمه چینی خوبی دارد،.اما در قسمت گره افکنی انگار موتور فیلم خاموش می شود. در واقع نه گره افکنی داستان قوت لازم را دارد و نه گره گشایی. وقتی نقاط کشمکش فیلم به خوبی ایجاد نمی شود و برخی از کنش ها و واکنش های قهرمان داستان حتی در مقایسه با جهان خود فیلم،متقاعدکننده نیست، از فیلم فقط یک شروع دل نشین می ماند و یک پایان خیال انگیز و این برای فیلم دوم صفی یزدانیان متقاعدکننده نیست. ناگهان درخت لحظات مفرح و خیال انگیزی دارد که به فضاهای فیلم اول یزدانیان هم شبیه است که جزو نقاط قوتش محسوب می شود اما برای روند صعودی کارنامه اش کافی نیست.

قصر شیرین؛ یک فیلم دل نشین از نوع تلخش!
رضا میرکریمی بعد از چند سال وقفه در فیلمسازی در فیلم جدیدش، سراغ زندگی شخصی با نام جلال با بازی حامد بهداد رفته که به جرم قتل غیر عمد سه سال از خانواده اش دور مانده و حالا که آزاد شده باید تغییر و تحولات زندگی را سرو سامان دهد.انتخاب لوکیشن و بکری آن یعنی شهر و اطراف یاسوج با طبیعت وحشی اش ،جزو امتیازات مثبت فیلم به شمار می رود و نوع شغل قهرمان داستان که ضرورت دراماتیک هم پیدا می کند. بازی های فیلم همگی به اندازه هستند اما در این میان، بازیگر نقش همسر دوم یعنی ژیلا شاهی فوق العاده ظاهر شده که از حالا می توان نامش را به عنوان کاندید مسلم سیمرغ بازیگری نقش مکمل نام برد.
جسارت میرکریمی بعد از سالها فیلمسازی، تعریف داستان در قالب همسفر شدن چند شخصیت است که با هم فاصله سنی فراوانی دارند و هم از لحاظ ذهنی و عاطفی متناسب نیستند ، اما همین فاصله ها ، هم خنده به لبان تماشاگر می نشاند و هم سرجایش چشمانش را خیس می کند. در واقع مهمترین ویژگی فیلم قصر شیرین، دل نشین بودن داستان آن است که اجرایی ساده و روان دارد. در تمام عناصر اجرایی، استانداردهای لازم رعایت شده اما مهارت میرکریمی بیشتر از همه در بازی ها، نمود عینی پیدا کرده.اینکه از کنترل انرژی حامد بهداد به خوبی برآمده، از شاهی بهترین بازی ممکن را گرفته، از بازیگران بومی استفاده جالب توجهی کرده و به خصوص دو کودک و نوجوان فیلم باورپذیر و ملموس ظاهر شده اند. اما تمام اینها برای اینکه به یک فیلم ماندگار تبدیل شود کافی نیست و فیلم در حد یک فیلم خوب باقی می ماند. چون پیام هایش تکراری است،شخصیت پردازی اش تکراری است، ماجرای پرفراز و فرود زندگی چند ساله قهرمان داستانش نمونه های دیگری در سینمای ایران و جهان دارد و فیلم نمی تواند از عهده خلق یک جهان معنایی تازه برآید. درواقع از کارگردان فیلم های موفقی مثل زیر نور ماه یا خیلی دور ، خیلی نزدیک توقع نمی رود که مفاهیم تکراری با پیام های تکراری را منتها حالا در وضعیت جغرافیایی جدید ارائه کند بلکه توقع می رود سیر صعودی در کارنامه اش داشته باشد که نمودار کارنامه اش با فیلمی مثل امروز تنزل پیدا کرد و حالا البته با قصر شیرین دوباره رو به صعود قرار می گیرد اما به کیفیت فیلم های عالی کارنامه اش مثل زیر نور ماه و خیلی دور، خیلی نزدیک، نمی رسد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- مردی که هر کاری میکند که هیچ کاری نکند!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- یک فیلم شاعرانه تجربهگرا/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- گفتوگو با صفی یزدانیان/ «ناگهان درخت» از مخاطبش میخواهد آسانگیر نباشد
- کوتاه درباره ۲ فیلم «ناگهان درخت» و «منک»/ کالت دهه پنجاهیها و ماجرای «همشهری کین»
- سه نامزدی برای «قصر شیرین» در جشنواره مذهب امروز ایتالیا
- «قصر شیرین» و دو نامزدی در جوایز فیلم آسیایی
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- تلویزیون قصر شیرین را سانسور کرد، میرکریمی از مخاطبان عذرخواهی کرد
- ادامه سانسورهای صداوسیما/ اینبار نوبت به «قصر شیرین» رسید + ویدئو
- رعایت عشق و انسان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- «قصر شیرین» برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره داکا
- گفتوگو با رضا میرکریمی/ سینمای ایران در آستانه صنعتی شدن رها شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





