سینماسینما، یزدان سلحشور:
سه فیلم «طلا» پرویز شهبازی، «غلامرضا تختی» بهرام توکلی و «متری شش و نیم» سعید روستایی را میخواستم حتماً ببینم چون فکر میکردم احتمالاً بهترینهای جشنواره باشند اما دو فیلم اول، که واقعاً فیلمهای خوبی نبودند نه در فیلمنامههاشان، نه در کارگردانی، نه حتی در بازیها.
فیلم روستایی فیلم خوبی بود اما در آن اندازهای نبود که مسعود فراستی در برنامه هفت، تعریفاش را کرد! واقعیتاش را بخواهید فراستی جوری از فیلم تعریف کرد که من فکر کردم با یکی از آثار برجسته نوآر کلاسیک روبرو خواهم شد که این طور نبود! در اینکه برای اولین بار در این چهل سال، ما با پلیس واقعیِ زمان حال[نه زمان پهلوی دوم یا اول] روبرو هستیم، حرفی نیست؛ اینکه واقعنمایی و باورپذیری وقایع، خیلی خوب از آب درآمده، باز هم حرفی نیست. قصه، خوب تعریف شده؟ البته! فیلم، فیلم وضعیت است؟ بله که هست! بنابراین، اینکه غیر از «بَدمن» فیلم که نقشاش را محمدزاده بازی میکند بقیه در حد تیپ میمانند و بدل به «شخصیت» نمیشوند، چندان مهم نیست اما مشکل فیلم، که باعث میشود بدل به فیلم بزرگی نشود این است که «وضعیت درخشان» موقعی شکل میگیرد که «وضعیتِ انفرادی» باشد نه «وضعیتِ اجتماعی»؛ وضعیت فیلم روستایی، کاملاً اجتماعیست و شخصی نمیشود؛ البته در سکانسهایی، چه «روستایی کارگردان» و چه «روستایی نویسنده» به این سمت حرکت میکنند مثل سکانسِ شبِ آن سلول پر از آدم و در نهایت، آن آبپاشی محمدزاده روی سرِ تمام زندانیان که سکانسی به یادماندنیست اما «شخصیسازی وضعیت» در حد همین سکانس باقی میماند.
فیلم شهبازی، در یک کلام: هیچ چیزی ندارد! نه شخصیت، نه وضعیت درست و درمان، نه منطق رفتاری، نه ریتم قابل قبول، نه سیر وقایع جذاب،نه…،نه…،نه…! کاش این طور نبود و من الان میتوانستم دربارهاش بنویسم لااقل: «جالب بود!» فیلم بر اساس چند ایده قرار بوده شکل بگیرد که همهشان جمع شدهاند اواخر فیلم و مزاحم کار هم شدهاند؛ پیش از این شهبازی، ایدهها را پخش میکرد در داستان و همهشان، جواب هم میگرفتند اما این دفعه…! بگذریم! امیدوارم فیلم بعدیاش لااقل اشتباهات ابتدایی فیلمنامهنویسی را نداشته باشد!
فیلم توکلی، «تختی» را «نساخته» بلکه سعی کرده با «حافظه جمعی» مشورتی کند و اشاراتی داشته باشد تا «تختی حافظه جمعی» زنده شود. اگر این فیلم را نشان یک غیرِ ایرانی دهید چیزی دستگیرش نمیشود نه از انگیزههای سیاسی تختی و نه از نوع مردمداری او؛ چون «شخصیت»، ساخته نشده. پایانبندی فیلم هم، که حتی «حکایت فیلم» را نمیبندد.[میگویم «حکایت»، چون داستانی وجود ندارد.] نه مصدق فیلم، شخصیت است نه طالقانی فیلم نه همتیمیهایش که برخیشان کشتیگیران نامآوری بودند. در ضمن یک نکته کوچک: در فیلم سکانسیست که تختی در سالن سینماست و فیلم روی پرده هم یکی از فیلمهای فردین است[که متوجه نشدم کدام فیلماش بود] بعد کات میخورد به مسابقات ۱۹۵۹ که برابر است حدود ۱۳۳۷ ما. فردین، تازه در سال ۳۸ با دکتر کوشان آشنا میشود و وارد سینما میشود!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی کوتاه به فیلمهای «طلا» و «هجوم»
- «خروج» و «طلا» در اکران آنلاین چقدر فروختند؟
- طلا یا دلار؟/ نگاهی به فیلم «طلا»
- گفتوگو با رامبد جوان یکی از تهیهکنندگان فیلم «طلا» /مثل دایناسورها دُگم نباشیم
- «طلا» چقدر فروخت؟
- «طلا» با بازی طناز طباطبایی و نگار جواهریان به خانهها میآید/ درخواست رامبد جوان از مردم
- پخش فیلمهای مطرح سال ۹۸ در نوروز ۹۹ از تلویزیون
- فیلمهای سینمایی راهیافته به بخش مسابقه جشنواره ورزشی اعلام شدند
- عرضه «متری شیش و نیم» ویژه نابینایان
- انتقاد ایرنا از دانلود غیرقانونی و بالای فیلم متری شش و نیم
- عوامل فیلم متری شیش و نیم در جشنواره ونیز / گزارش تصویری
- هجدهمین جشن مدیران تولید سینما / گزارش تصویری
- «غلامرضا تختی» و «نهنگ آبی» در جشنواره فیلم شهر حضور ندارند
- نگاهی به شیوه بازیگری نوید محمدزاده به مناسبت اکران فیلم دو فیلم «متری شیش و نیم» و «سرخپوست»/ «روزهای اوج یک بازیگر»
- نکتهای دربارهی صدای «متری شیشونیم» / جلوهی صوتیِ تأویلپذیر: راهی برای فرار نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





