سینماسینما، فرزانه متین: فیلم امیر نخستین ساخته نیما اقلیما است که که در ژانر درام کسل کننده قرار دارد و مخاطب قرار است با فیلمی روبه رو شود که از بیخ و بن ضعیف است.
آغازش چون پایانش بی هویت است و گیرایی ندارد.امیر، مردی تنها و غمگین است و با اینکه زندگی اش پیچیده است باید مشکلات خواهر روان پریشش و دوستش را حل کند.
شخصیت امیر با بازی میلاد کی مرام مانند همیشه در یک تیپ فرو رفته است؛ خشن، ساکت و خشمگین و کی مرام نتواسته خارج از تیپ همیشگی اش نقش متفاوتی را بازی کند.دوست وی، علی از گرگان راهی تهران شده تا پسرش را از زن سابقش بگیرد و آن ها به خانه ی امیر یواشکی پناه آورده اند و ما تصویری از بچه نمی بینیم و فقط صدایش را می شنویم و در آخر تصویری که از او می بینیم در دستش چوب شور است که آن را مانند سیگار به دست گرفته است.امیر در اینجا به ناله های علی گوش می کند و از سوی دیگر به نقشه های زن علی برای رفتن به کانادا.از سوس دیگر امیر حلال مشکلات خانواده ی خود هم هست.پدر و مادرش از خواهر مجنون وی ریما با بازی ستودنی سحر دولتشاهی به ستوه آمده اند.تنها نکته ی مثبت فیلم دیالوگ ها و بازی قابل لمس دولت شاهی که با آمدن برادرش، آرام می گیرد.
ریتم فیلم به شدت کند و خسته کننده است . به طوری که مخاطب سرگرم عوامل بیرونی می شود.جلوه های بصری فیلم جذاب نیست.امیر از فیلمنامه ضعیفی برخورداراست. هیچکدام از نقش ها به خوبی شخصیت پردازی نشده است، اقلیما در اولین فیلمش کلی گویی کرده و به سیاه نمایی پرداخته است البته طنز شخصیت هادی کاظمی در نقش کارگر ساختمان تا حدی لبخند را بر لب مخاطب می آورد.
در انتهای فیلم نشان داده می شود هر چیزی که کاراکترها برای آن می جنگیدند نقش بر آب می شود، غزال زن سابق علی، به دنبال زندگی اش در کانادا می رود و علی از مسئولیت پدرانه شانه خالی می کند و امیر قیم پسر آن ها می شود در صورتی که علی به تهران آمده بود تا پسرش را بر گرداند و خواهر امیر که نمی خواست بستری شود در انتها راضی می شود که بستری شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- روزی روزگاری تئاتر/ گزارش تصویری از کنسرت-نمایش «سی»
- شروع مبهم، پایان مخدوش/ نگاهی به فیلم «امیر»
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- یک مرد تنها/ نگاهی به فیلم «امیر»
- «امیر» راهی ترکیه شد
- اکران مردمی فیلم دلم می خواد / گزارش تصویری
- اختصاصی سینماسینما/ کارلوویواری در تسخیر فیلمهای ایرانی / از «امیر» تا «همه میدانند» و «سه رخ»
- نیما اقلیما برای ساخت فیلم تازهاش راهی شمال میشود
- نگاهی به فیلم امیر / تجربه گرایی لذت بخش
- کوتاه درباره فیلمهای جشنواره ۳۶/ روز پنجم: لاتاری و امیر
- نگاهی به فیلم «امیر»/ شبکههای حقیر انسانی
- شاهکاری از تلفیق نمایش و موسیقی/ همایون شجریان سعدآباد را تسخیر کرد
- «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» با اصلاحات هم پروانه نمی گیرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





