سینماسینما، فریبا اشوئی:
علی پاکزاد مهندس آلمان رفته ای که فی الحال معتاد وکارتن خواب شده است.دهه محرم است واو هرشب خواب های پریشان وکابوس های نامعلوم می بیند .شبی ازشب ها وقتی از خواب می پرد در کنارخود ظرف غذایی می بیند که درون آن چکی با مبلغ نجومی است.علی بعد از این اتفاق متصل، ملاقات هایی با سایه روشنی از آدم ها از مرام ومسلک های مختلف دارد تا برای وصول وهزینه چک راهکاری بیابد تااین که…..
میرزایی ، فیلم اولش انزوا رادر ژانر اجتماعی ساخت . این بار نیز اودر همان بستر ،بسراغ موضوعی خاص تر رفته است.این بار سوژه او از خانواده های نابسامان عبور می کند و درگیرکارتن خوابی می شودکه مورد تفقد معصومی قرار گرفته است .
روایت خون خدا در سه پرده خلاصه میشود که رکن پایه آن پرده میانی اش است وپرده های اول وپایان بُرشی است از قبل وبعد یک کابوس.پرده دوم معرفی شخصیت اصلی، حال وگذشته وامروزش والبته حیاتی است که آن را باخته وبه ازای باخته هایش امابرگ برنده ای (چک) به نگاه والتفاتی در دست دارد.
چارچوب کلی فیلم درمیانه رویا وواقعیت طراحی شده است.نشان ونمادبازیگران اصلی این اثرسینمایی اند.کاراکترها نیز در این روایت خود نمادهستند.از ولگردهای خیابانی وزورگیر ومتجاوز، تا خمار ولوطی وتکیه دار وبقال وروحانی…نمادهایی از نگاه های قالب در اجتماعند که به زعم خود موضوعات وآدم ها وشرایط راقضاوت می کنند.
صدا ونور عناصر موثر وقالب در این روایت اند.زاویه دید مخاطب در تمام طول فیلم محدود به نماهای بسته از ابزار معنایی صاحب اثر شده است.سکانس بازپرسی علی که در پلان معرف است درانتهای اثر ارتباطش با کابوس های علی لو رفته وتاثیر مثبت خود را از دست می دهد.

روایت خون خدا یک دراماتیزه ایرانی-شیعی است که زبانش خاص وارتباطش بامخاطب ناقص والکن است.شاید بزرگترین چالش فیلم هم همین عدم دستیابی به زبان مشترک با مخاطب بوده باشد.
زبانی که درمیانه بازی نور ،تصویر ؛صدا ونماهای بسته از بیان عمق معنا ناکام مانده است.رضا اخلاقی راد درنقش علی یکی از طولانی ترین نقش های صامت ودشوار در سینمای ایران را تجربه کرده است.علی میرزایی درمقام کارگردان اثر جنس سینمای اجتماعی را مقبول می داند اما در این وادی، برای بیان معانی قریب وبزرگ که با ایمان وجنس باورهای عوام در ارتباط است قطعا نیازمند پژوهش ونگاه عمیق تری است.کلام بیشتر درباره این فیلم را باید به زمان اکران آن موکول کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه فیلم جدید به سینماها میآیند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نه سینما، نه فوتبال/ نگاهی به فیلم «بیرو»
- روز اول: یک فیلم ورزشیِ قابلِ قبول + اسپینآف گاندو!
- سینمای ایران، بهشت عباس میرزاییها
- «بیرو»؛ ساده و بیتکلف
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





