سینماسینما، فریبا اشوئی:
علی پاکزاد مهندس آلمان رفته ای که فی الحال معتاد وکارتن خواب شده است.دهه محرم است واو هرشب خواب های پریشان وکابوس های نامعلوم می بیند .شبی ازشب ها وقتی از خواب می پرد در کنارخود ظرف غذایی می بیند که درون آن چکی با مبلغ نجومی است.علی بعد از این اتفاق متصل، ملاقات هایی با سایه روشنی از آدم ها از مرام ومسلک های مختلف دارد تا برای وصول وهزینه چک راهکاری بیابد تااین که…..
میرزایی ، فیلم اولش انزوا رادر ژانر اجتماعی ساخت . این بار نیز اودر همان بستر ،بسراغ موضوعی خاص تر رفته است.این بار سوژه او از خانواده های نابسامان عبور می کند و درگیرکارتن خوابی می شودکه مورد تفقد معصومی قرار گرفته است .
روایت خون خدا در سه پرده خلاصه میشود که رکن پایه آن پرده میانی اش است وپرده های اول وپایان بُرشی است از قبل وبعد یک کابوس.پرده دوم معرفی شخصیت اصلی، حال وگذشته وامروزش والبته حیاتی است که آن را باخته وبه ازای باخته هایش امابرگ برنده ای (چک) به نگاه والتفاتی در دست دارد.
چارچوب کلی فیلم درمیانه رویا وواقعیت طراحی شده است.نشان ونمادبازیگران اصلی این اثرسینمایی اند.کاراکترها نیز در این روایت خود نمادهستند.از ولگردهای خیابانی وزورگیر ومتجاوز، تا خمار ولوطی وتکیه دار وبقال وروحانی…نمادهایی از نگاه های قالب در اجتماعند که به زعم خود موضوعات وآدم ها وشرایط راقضاوت می کنند.
صدا ونور عناصر موثر وقالب در این روایت اند.زاویه دید مخاطب در تمام طول فیلم محدود به نماهای بسته از ابزار معنایی صاحب اثر شده است.سکانس بازپرسی علی که در پلان معرف است درانتهای اثر ارتباطش با کابوس های علی لو رفته وتاثیر مثبت خود را از دست می دهد.
روایت خون خدا یک دراماتیزه ایرانی-شیعی است که زبانش خاص وارتباطش بامخاطب ناقص والکن است.شاید بزرگترین چالش فیلم هم همین عدم دستیابی به زبان مشترک با مخاطب بوده باشد.
زبانی که درمیانه بازی نور ،تصویر ؛صدا ونماهای بسته از بیان عمق معنا ناکام مانده است.رضا اخلاقی راد درنقش علی یکی از طولانی ترین نقش های صامت ودشوار در سینمای ایران را تجربه کرده است.علی میرزایی درمقام کارگردان اثر جنس سینمای اجتماعی را مقبول می داند اما در این وادی، برای بیان معانی قریب وبزرگ که با ایمان وجنس باورهای عوام در ارتباط است قطعا نیازمند پژوهش ونگاه عمیق تری است.کلام بیشتر درباره این فیلم را باید به زمان اکران آن موکول کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه فیلم جدید به سینماها میآیند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نه سینما، نه فوتبال/ نگاهی به فیلم «بیرو»
- روز اول: یک فیلم ورزشیِ قابلِ قبول + اسپینآف گاندو!
- سینمای ایران، بهشت عباس میرزاییها
- «بیرو»؛ ساده و بیتکلف
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟