سینماسینما، فرهاد خالدی نیک:
“روزهای نارنجی ” فیلمی است شخصیت محور در باب مصائب زن بودن در جامعه ای که گویی مردانش فاصله ای بعید با زنان دارند. آبان (هدیه تهرانی) که در طول فیلم بیشتر با عنوان خانم شناخته می شود،زنی است مقاوم و سختکوش با سیمایی سرد و بی روح که سعی می کند هرطور که هست به هدفش برسد. هدفی که در این جا در عرض ده روز می بایست محقق شود و فیلم در واقع شرح رنج ها و مشقات این ده روز است. ده روزی که آن چنان کشدار و با ریتمی کند روایت می شود که ممکن است خیلی زود حوصله تماشاگر را سر ببرد. همراهی چندباره دوربین با قهرمان فیلم در طول و عرض باغ مرکبات و نمایش مکرر تصاویر و ادای دیالوگ های تکراری،نشان از خالی بودن دست فیلمنامه نویسان اثر دارد. جالب اینجاست که داستانک های فرعی نیز در خدمت متن قصه اصلی قرار نگرفته و بود و نبود آن ها تاثیر چندانی در روند قصه ندارد. همچون شخصیت زری که رابطه او و پسر مورد علاقه اش ارتباط مضمونی دقیق و مناسبی با خط اصلی قصه پیدا نمی کند به طوریکه حذف سکانس های مربوط به او،هیچ لطمه ای به فیلم و حتی شخصیت پردازی اثر وارد نمی کند.
با این حال مشخص نیست چرا فیلمنامه نویسان “روزهای نارنجی”،طرح یکی از نقاط عطف فیلم را به پانزده،بیست دقیقه پایانی موکول کرده اند. زمانی که نه تنها تاثیری در نوع نگاه مخاطب به شخصیت های فیلم دارد بلکه حتی شوک و ضربه ای آن چنانی به وی وارد نمی کند و تعلیقی را موجب نمی شود. با این همه بیشترین رویکرد فیلم به ترسیم روابط سرد میان آبان و همسرش (علی مصفا) اختصاص دارد. مردی که آشکارا تسلیم زنش است و کوچکترین نقشی در تصمیمات وی ندارد و مرتکب اشتباهاتی می شود که تاوانش را باید آبان بپردازد. چنین مرد ضعیفی اما پس از آشکار شدن رابطه پنهانی اش با یکی از کارگران (ژیلا شاهی)،به یکباره در سیمای قهرمان ظاهر می شود تا آبان را در راه تحقق اهدافش یاری کند. تغییری نه چندان باورپذیر و قانع کننده که ممکن است پایانی نسبتا خوش را برای فیلم رقم بزند ولی آن چنان نچسب است که ظاهراً رضایت خود سازندگان اثر را نیز برآورده نمی کند به طوریکه در نمای پایانی فیلم،جایی که این زوج نه چندان خوشبخت در سکوتی سنگین،کنار یکدیگر در ماشین نشسته اند،هنوز سردی روابط میان ایشان است که بر فضا حکمرانی می کند. این چنین است که سردی موجود در تصاویر و حال و هوای فیلم به پایان بندی آن نیز کشیده می شود.
به نظر می رسد دوران تهیه و تولید فیلم هایی با چنین مضامین امتحان پس داده ای گذشته است. مضامینی با تم مشترک مردستیزی و در ستایش از زنانی که قرار است به هر دلیلی یک تنه بار زندگی را به دوش بکشند. مضامینی که گرچه ممکن است هنوز در آن سوی آب ها مشتاقانی داشته باشند و نظرها را به خود جلب کنند،اما برای بسیاری از مخاطبان جدی سینمای ایران،تماشای مجدد آن ها بدون نوآوری و حرفی نو،بسیار ملال آور جلوه می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تحلیل روانشناسی فیلم ها در ایام نوروز /از حکایت دریا تا روزهای نارنجی و بنفشه آفریقایی
- «روزهای نارنجی» در شبکه نمایش خانگی + تیزر
- آمار فروش «روزهای نارنجی» در اکران آنلاین
- هدیه تهرانی، علی مصفا و مهران احمدی با «روزهای نارنجی» در اکران آنلاین + تیزر
- روزهای پرالتهاب/ نگاهی به فیلم «روزهای نارنجی»
- کوتاه درباره پنج فیلم روی پرده و نمایش خانگی
- اکران روزهای نارنجی در ۱۴ شهر دنیا، همزمان با روز جهانی زن
- جایزه بهترین فیلم از جشنواره یاری سوئد برای «روزهای نارنجی»
- «روزهای نارنجی» به بارسلون میرود
- ۳ فیلم ایرانی در راه جشنواره اسپانیایی
- نگاهی به فیلم «روزهای نارنجی»؛ نمایش در آمده در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی