سینماسینما، فرهاد خالدی نیک:
“روزهای نارنجی ” فیلمی است شخصیت محور در باب مصائب زن بودن در جامعه ای که گویی مردانش فاصله ای بعید با زنان دارند. آبان (هدیه تهرانی) که در طول فیلم بیشتر با عنوان خانم شناخته می شود،زنی است مقاوم و سختکوش با سیمایی سرد و بی روح که سعی می کند هرطور که هست به هدفش برسد. هدفی که در این جا در عرض ده روز می بایست محقق شود و فیلم در واقع شرح رنج ها و مشقات این ده روز است. ده روزی که آن چنان کشدار و با ریتمی کند روایت می شود که ممکن است خیلی زود حوصله تماشاگر را سر ببرد. همراهی چندباره دوربین با قهرمان فیلم در طول و عرض باغ مرکبات و نمایش مکرر تصاویر و ادای دیالوگ های تکراری،نشان از خالی بودن دست فیلمنامه نویسان اثر دارد. جالب اینجاست که داستانک های فرعی نیز در خدمت متن قصه اصلی قرار نگرفته و بود و نبود آن ها تاثیر چندانی در روند قصه ندارد. همچون شخصیت زری که رابطه او و پسر مورد علاقه اش ارتباط مضمونی دقیق و مناسبی با خط اصلی قصه پیدا نمی کند به طوریکه حذف سکانس های مربوط به او،هیچ لطمه ای به فیلم و حتی شخصیت پردازی اثر وارد نمی کند.
با این حال مشخص نیست چرا فیلمنامه نویسان “روزهای نارنجی”،طرح یکی از نقاط عطف فیلم را به پانزده،بیست دقیقه پایانی موکول کرده اند. زمانی که نه تنها تاثیری در نوع نگاه مخاطب به شخصیت های فیلم دارد بلکه حتی شوک و ضربه ای آن چنانی به وی وارد نمی کند و تعلیقی را موجب نمی شود. با این همه بیشترین رویکرد فیلم به ترسیم روابط سرد میان آبان و همسرش (علی مصفا) اختصاص دارد. مردی که آشکارا تسلیم زنش است و کوچکترین نقشی در تصمیمات وی ندارد و مرتکب اشتباهاتی می شود که تاوانش را باید آبان بپردازد. چنین مرد ضعیفی اما پس از آشکار شدن رابطه پنهانی اش با یکی از کارگران (ژیلا شاهی)،به یکباره در سیمای قهرمان ظاهر می شود تا آبان را در راه تحقق اهدافش یاری کند. تغییری نه چندان باورپذیر و قانع کننده که ممکن است پایانی نسبتا خوش را برای فیلم رقم بزند ولی آن چنان نچسب است که ظاهراً رضایت خود سازندگان اثر را نیز برآورده نمی کند به طوریکه در نمای پایانی فیلم،جایی که این زوج نه چندان خوشبخت در سکوتی سنگین،کنار یکدیگر در ماشین نشسته اند،هنوز سردی روابط میان ایشان است که بر فضا حکمرانی می کند. این چنین است که سردی موجود در تصاویر و حال و هوای فیلم به پایان بندی آن نیز کشیده می شود.
به نظر می رسد دوران تهیه و تولید فیلم هایی با چنین مضامین امتحان پس داده ای گذشته است. مضامینی با تم مشترک مردستیزی و در ستایش از زنانی که قرار است به هر دلیلی یک تنه بار زندگی را به دوش بکشند. مضامینی که گرچه ممکن است هنوز در آن سوی آب ها مشتاقانی داشته باشند و نظرها را به خود جلب کنند،اما برای بسیاری از مخاطبان جدی سینمای ایران،تماشای مجدد آن ها بدون نوآوری و حرفی نو،بسیار ملال آور جلوه می کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تحلیل روانشناسی فیلم ها در ایام نوروز /از حکایت دریا تا روزهای نارنجی و بنفشه آفریقایی
- «روزهای نارنجی» در شبکه نمایش خانگی + تیزر
- آمار فروش «روزهای نارنجی» در اکران آنلاین
- هدیه تهرانی، علی مصفا و مهران احمدی با «روزهای نارنجی» در اکران آنلاین + تیزر
- روزهای پرالتهاب/ نگاهی به فیلم «روزهای نارنجی»
- کوتاه درباره پنج فیلم روی پرده و نمایش خانگی
- اکران روزهای نارنجی در ۱۴ شهر دنیا، همزمان با روز جهانی زن
- جایزه بهترین فیلم از جشنواره یاری سوئد برای «روزهای نارنجی»
- «روزهای نارنجی» به بارسلون میرود
- ۳ فیلم ایرانی در راه جشنواره اسپانیایی
- نگاهی به فیلم «روزهای نارنجی»؛ نمایش در آمده در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم