سینماسینما، محمد تقی زاده:
حالا دیگر وقت آن ست که پس از نمایش فیلم طلا و ساخت چند فیلم ضعیف از پرویز شهبازی ، این فیلم را بازگشتی دوباره برای سازنده نفس عمیق دانست و از طرفی دیگر شهبازی را بهترین شاگرد بازمانده از مکتب مرحوم کیارستمی دانست. شهبازی مانند استادش عباس کیارستمی بسیار علاقه مند سینمای رئالیستی است با این تفاوت که سبک کیارستمی بیشار به تجربه گرایی در سینما انجامید و آثار شهبازی بیشتر با فیلم های اجتماعی و قصه گو نسبت پیدا می کند.
فیلم طلا فیلم با جزییات و قصه گو است که در جامعه امروز ایران می گذرد و می توان برای خیلی از موقعیت ها و رفتارهایش ما به ازای بیرونی پیدا کرد. فیلم خیلی تدریجی و با ظرافت و قره چکانی داستان چهار شخصیت خود را با محوریت زوج سیدی و جواهریان دنبال می کند و در انتها نیز با سرگذشتی با امید و تاحدی باز به مخاطب فرصت این را می دهد که فیلم را در سالن سینما تمام نکند و در آینده نیز با فیلم همراه شود و به فرجام کارکترهای فیلم بیشتر فکر کند.
ریتم فیلم خیلی ریتم با هیجان و تندی نیست و از طرفی نیز کند و حوصله بر نیز پیش نمی رود به عبارتی شهبازی گویی پس از ساخت چند فیلم به نوعی به پختگی در ساخت سینمای مورد علاقه اش رسیده و همه چیز را به خوبی و اندازه رعایت می کند . شخصیت ها همراه هم و به اندازه معرفی و پیش می روند و داستان فیلم اوج و فرودهای به موقعی دارد . هر شخصیت به اندازه ای که مربوط به تم داستان است پرداخته می شود و پایان همه کاراکترها مشخص و با فرجام تمام می شود.
پایان بندی طلا یکی از مورد بحث ترین پایان های فیلم های شهبازی و حتی سینمای ایران است . فیلم با امید به نگه داشتن بچه برای شخصیت نگار جواهریان ادامه پیدا میکند و علی رغم کشته یا زخمی شدن شخصیت هومن سیدی برادرش و دختر فرار میکنند و پولها لو نمی رود به عبارتی ساده تر برخلاف اکثر فیلم های این چنینی که شخصیت ها در انتها توسط قاچاقچیان نیست و نابود می شوند در این فیلم شاهد سرانجام واقعی تری هستیم و یکی از کاراکترها نجات پیدا میکند و دیگری زمین گیر می شود.
باور پذیری و همذات پنداری با شخصیت ها و همراهی با داستان نرم و جذاب مهم ترین ویژگی فیلمنامه طلاست که در همه این سالها از شهبازی و سینمای ایران دریغ شده بود و طلا فیلمی است که می تواند تماشاگر خود را از هر طیفی پیدا کند و ناراضی از سینما بیرون نفرستد بخصوص اینکه طلا را باید یک مرحله بالاتر در کارنامه شهبازی و فیلمی کم اشکال تر و موفق تر در آثار متاخر او طبقه بندی کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی کوتاه به فیلمهای «طلا» و «هجوم»
- «خروج» و «طلا» در اکران آنلاین چقدر فروختند؟
- طلا یا دلار؟/ نگاهی به فیلم «طلا»
- گفتوگو با رامبد جوان یکی از تهیهکنندگان فیلم «طلا» /مثل دایناسورها دُگم نباشیم
- «طلا» چقدر فروخت؟
- «طلا» با بازی طناز طباطبایی و نگار جواهریان به خانهها میآید/ درخواست رامبد جوان از مردم
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید