سینماسینما، فرهاد خالدی نیک:
تماشای فیلمی تازه از کارگردانی که “نفس عمیق” را کارگردانی کرده و فیلم های مهمی چون “عیار۱۴” و “دربند” را در کارنامه دارد،همواره کنجکاوی برانگیز است. کارگردانی که نه فقط به دلیل تسلطش در کارگردانی،بلکه به خاطر تخصصش در فیلمنامه نویسی نیز زبانزد است و تولید و نمایش هر فیلمش فی نفسه می تواند اتفاقی خوب و مبارک برای سینمای ایران تلقی شود. و حالا با فیلمی رو به رو هستیم که به نظر می رسد در مجموع می تواند توقعات فراوان از پرویز شهبازی را برآورده کند.
“طلا” نیز همچون اغلب فیلم های شهبازی رویکردی اجتماعی دارد و فیلمنامه نویس سعی نموده نگاهی عمیق بیاندازد به مشکلات ریز و درشت جوانانی که با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. تصمیم شخصیت های اصلی قصه مبنی بر افتتاح یک رستوران نقلی و چالش مالی به وجود آمده،یک مشکل به ظاهر ساده را آن چنان پیچیده کرده که زندگی و سرنوشت شخصیت های اصلی قصه را تحت شعاع خود قرار می دهد. شهبازی در نگارش فیلمنامه اثر گره های متعددی را پیش روی شخصیت های قصه پیش بینی کرده و به نظر می رسد شخصیت ها برای هر کدام راه حلی ظاهرا منطقی پیدا می کنند. غافل از این که عاقبت این گره افکنی ها به گره کوری ختم می شود که سرنوشت محتوم یکی از شخصیت ها به نام منصور (هومن سیدی) را رقم خواهد زد. شخصیتی به شدت خاکستری که در عین ارتکاب عملی مجرمانه،به خاطر هدف مهمی که در ذهن دارد،سمپاتیک و قابل احترام می نماید.
در عین حال هرچه شخصیت منصور باورپذیر بوده و فعل و انفعالاتش قابل درک می نماید و همذات پنداری بیننده را موجب می شود،شخصیت دریا (نگار جواهریان) آن چنان که باید درنیامده و برخی تصمیمات خلق الساعه اش سؤال برانگیز به نظر می رسد. تصمیماتی نظیر بخشیدن و راهی کردن منصور پس از آگاهی از دزدی وی یا قصدش برای نگهداری از فرزند نامشروعی که به دنیا خواهد آورد. شاید اگر شهبازی تصویر دقیق و کامل تری از پیشینه این شخصیت نشان داده و مخاطب را به شناخت بیشتری از روحیات و درونیات وی می رساند،”طلا” از منظر شخصیت پردازی، فیلمی کم نقص تر و قابل تامل تر از این می نمود. از سویی دیگر برخی از شخصیت های فرعی فیلم نظیر لیلا (طناز طباطبایی) و رضا (مهرداد صدیقیان) در حد ابعاد نقش و تاثیرشان در روند قصه،به اندازه و متناسب پرداخت شده ولی کاش شهبازی روی شخصیت پردازی طلا و پدرش که بخش مهمی از بار فیلم بر دوش آن ها سنگینی می کند،تمرکز و تعمق بیشتری اعمال می کرد.
نمی توان از “طلا” گفت و از پایان بندی مناسب و غافلگیرکننده اش یاد نکرد. پایانی اثرگذار که از کارگردانی قابل توجهی نیز برخوردار است تا بدین ترتیب آخرین ساخته سینمایی شهبازی با توجه به جمیع جهات،در ردیف بهترین های جشنواره سی و هفتم فیلم فجر قرار گیرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی کوتاه به فیلمهای «طلا» و «هجوم»
- «خروج» و «طلا» در اکران آنلاین چقدر فروختند؟
- طلا یا دلار؟/ نگاهی به فیلم «طلا»
- گفتوگو با رامبد جوان یکی از تهیهکنندگان فیلم «طلا» /مثل دایناسورها دُگم نباشیم
- «طلا» چقدر فروخت؟
- «طلا» با بازی طناز طباطبایی و نگار جواهریان به خانهها میآید/ درخواست رامبد جوان از مردم
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
آخرین ها
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- بازگشت تام کروز به جشنواره فیلم کن
- شیر طلای افتخاری ونیز به ورنر هرتزوگ تعلق میگیرد
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- استودیوی ایامسی میسازد؛ «خوشههای خشم» سریال میشود
- مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی معرفی شد
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟