سینماسینما، محمد تقی زاده:
مهدویان بدون شک مستعد ترین و بهترین فیلمساز نسل نوی سینمای ایران است که با سریال آخرین روزهای زمستان شناخته شد ، با ایستاده در غبار پدیده جشنواره سیو چهارم شد و امسال با ماجرای نیمروز نامش را به عنوان کارگردان صاحب سبک و کار بلد سینمای ایران تثبیت کرد.
سبک مستند داستانی و اجرای دقیق و بازسازی صحنه های واقعی سالهای جنگ و انقلاب مهمترین شاخصه آثار مهدویان است که مورد توجه و نظر مخاطبان قرار گرفته است. به غیر از توانمندی مهدویان در کارگردانی و مستند نمایی وقایع تاریخ معاصر ایران ، وجه داستانی و دراماتیک فیلم های مهدویان موضوعی است که نباید از آن گذشت : در فیلم قبلی با داستانی قهرمان محور پیرامون یکی از مغفول ترین چهره های نظام روبه رو بودیم و در ماجرای نیمروز با داستانی مواجهیم که شاید همه شرح کلی آن را شنیده باشند ولی بیان آن از قاب تصویر و در قالب مستند داستانی که تم امنیتی و سیاسی نیز دارد ، معنا و تاثیر دیگری دارد.
مهدویان در ماجرای نیمروز نه تنها به سراغ یک واقعه مهم این کشور رفته و پتانسیل های بالقوه داستانی و سینمایی تاریخ معاصر ایران را به رخ داستان نویسان و سینماگران کشیده است ، بلکه با روایتی جذاب و ظریف حال و هوای آن روزها و آنچه به سر مردم و مسئولین آمده را نیز به نسل جدید یادآوری میکند که کشور در چه شرایطی قرار داشته و چه فضای ملتهب و هوئلناکی بر جامعه ایران همراه بوده است.
ماجرای نیمروز از جهات مختلف قابل تحلیل و تفسیر است که به فرصت این یادداشت قد نمی دهد ولی نکته مهم دیگر در آثار مستند داستانی مهدویان که بسیار حایز اهمیت است ، نسبتی است که این هنرمند در ارتباط با وقایع و حفظ اصول امنیتی و پرهیز از موضع گیری های شخصی و جناحی برقرار کرده است. به عبارتی مهدویان با پرداختن به این اتفاقات و موضوعات با یک تیغ دو لبه روبرو بوده است ، از طرفی ورود به حریم امنیتی و سیاسی کشور و پرداختن به وقایع اوایل انقلاب با محدودیت هایی روبرو بوده و از طرفی موضع گیری و نگاه جهت دار فیلمساز میتوانسته فیلم ماجرای نیمروز و ایستاده در غبار را به فیلمی پروپاگاندا برای نظام تبدیل کند ، که مهدویان با زیرکی از این دره سخت و نفس گیر با موفقیت بیرون آمده است.
گروه بازیگران ماجرای نیمروز و ریسک انتخاب احمد مهرانفر و جواد عزتی در نقش های جدید از جمله نکات مهم و ویژگی های مثبت فیلم به حساب می آید و کلام آخر اینکه هادی حجازی فر به معنای واقعی یک سورپرایز واقعی برای سینمای ایران در کسوت بازیگری بوده و هست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- ردِ بو/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- وقتی همه چیز مبهم است/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پایبند به قواعد ژانر/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- برشهایی بدون شتابزدگی/ نگاهی به تدوین فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده»، برنده است
- «مرد بازنده»، برگ برنده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز