سینماسینما، محمد تقی زاده:
مهدویان بدون شک مستعد ترین و بهترین فیلمساز نسل نوی سینمای ایران است که با سریال آخرین روزهای زمستان شناخته شد ، با ایستاده در غبار پدیده جشنواره سیو چهارم شد و امسال با ماجرای نیمروز نامش را به عنوان کارگردان صاحب سبک و کار بلد سینمای ایران تثبیت کرد.
سبک مستند داستانی و اجرای دقیق و بازسازی صحنه های واقعی سالهای جنگ و انقلاب مهمترین شاخصه آثار مهدویان است که مورد توجه و نظر مخاطبان قرار گرفته است. به غیر از توانمندی مهدویان در کارگردانی و مستند نمایی وقایع تاریخ معاصر ایران ، وجه داستانی و دراماتیک فیلم های مهدویان موضوعی است که نباید از آن گذشت : در فیلم قبلی با داستانی قهرمان محور پیرامون یکی از مغفول ترین چهره های نظام روبه رو بودیم و در ماجرای نیمروز با داستانی مواجهیم که شاید همه شرح کلی آن را شنیده باشند ولی بیان آن از قاب تصویر و در قالب مستند داستانی که تم امنیتی و سیاسی نیز دارد ، معنا و تاثیر دیگری دارد.
مهدویان در ماجرای نیمروز نه تنها به سراغ یک واقعه مهم این کشور رفته و پتانسیل های بالقوه داستانی و سینمایی تاریخ معاصر ایران را به رخ داستان نویسان و سینماگران کشیده است ، بلکه با روایتی جذاب و ظریف حال و هوای آن روزها و آنچه به سر مردم و مسئولین آمده را نیز به نسل جدید یادآوری میکند که کشور در چه شرایطی قرار داشته و چه فضای ملتهب و هوئلناکی بر جامعه ایران همراه بوده است.
ماجرای نیمروز از جهات مختلف قابل تحلیل و تفسیر است که به فرصت این یادداشت قد نمی دهد ولی نکته مهم دیگر در آثار مستند داستانی مهدویان که بسیار حایز اهمیت است ، نسبتی است که این هنرمند در ارتباط با وقایع و حفظ اصول امنیتی و پرهیز از موضع گیری های شخصی و جناحی برقرار کرده است. به عبارتی مهدویان با پرداختن به این اتفاقات و موضوعات با یک تیغ دو لبه روبرو بوده است ، از طرفی ورود به حریم امنیتی و سیاسی کشور و پرداختن به وقایع اوایل انقلاب با محدودیت هایی روبرو بوده و از طرفی موضع گیری و نگاه جهت دار فیلمساز میتوانسته فیلم ماجرای نیمروز و ایستاده در غبار را به فیلمی پروپاگاندا برای نظام تبدیل کند ، که مهدویان با زیرکی از این دره سخت و نفس گیر با موفقیت بیرون آمده است.
گروه بازیگران ماجرای نیمروز و ریسک انتخاب احمد مهرانفر و جواد عزتی در نقش های جدید از جمله نکات مهم و ویژگی های مثبت فیلم به حساب می آید و کلام آخر اینکه هادی حجازی فر به معنای واقعی یک سورپرایز واقعی برای سینمای ایران در کسوت بازیگری بوده و هست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازدید اهالی وزارت بهداشت از پشت صحنه «ماجرای نیمه شب»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- ردِ بو/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- وقتی همه چیز مبهم است/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پایبند به قواعد ژانر/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





