سینماسینما، محمد تقی زاده:
مهدویان بدون شک مستعد ترین و بهترین فیلمساز نسل نوی سینمای ایران است که با سریال آخرین روزهای زمستان شناخته شد ، با ایستاده در غبار پدیده جشنواره سیو چهارم شد و امسال با ماجرای نیمروز نامش را به عنوان کارگردان صاحب سبک و کار بلد سینمای ایران تثبیت کرد.
سبک مستند داستانی و اجرای دقیق و بازسازی صحنه های واقعی سالهای جنگ و انقلاب مهمترین شاخصه آثار مهدویان است که مورد توجه و نظر مخاطبان قرار گرفته است. به غیر از توانمندی مهدویان در کارگردانی و مستند نمایی وقایع تاریخ معاصر ایران ، وجه داستانی و دراماتیک فیلم های مهدویان موضوعی است که نباید از آن گذشت : در فیلم قبلی با داستانی قهرمان محور پیرامون یکی از مغفول ترین چهره های نظام روبه رو بودیم و در ماجرای نیمروز با داستانی مواجهیم که شاید همه شرح کلی آن را شنیده باشند ولی بیان آن از قاب تصویر و در قالب مستند داستانی که تم امنیتی و سیاسی نیز دارد ، معنا و تاثیر دیگری دارد.
مهدویان در ماجرای نیمروز نه تنها به سراغ یک واقعه مهم این کشور رفته و پتانسیل های بالقوه داستانی و سینمایی تاریخ معاصر ایران را به رخ داستان نویسان و سینماگران کشیده است ، بلکه با روایتی جذاب و ظریف حال و هوای آن روزها و آنچه به سر مردم و مسئولین آمده را نیز به نسل جدید یادآوری میکند که کشور در چه شرایطی قرار داشته و چه فضای ملتهب و هوئلناکی بر جامعه ایران همراه بوده است.
ماجرای نیمروز از جهات مختلف قابل تحلیل و تفسیر است که به فرصت این یادداشت قد نمی دهد ولی نکته مهم دیگر در آثار مستند داستانی مهدویان که بسیار حایز اهمیت است ، نسبتی است که این هنرمند در ارتباط با وقایع و حفظ اصول امنیتی و پرهیز از موضع گیری های شخصی و جناحی برقرار کرده است. به عبارتی مهدویان با پرداختن به این اتفاقات و موضوعات با یک تیغ دو لبه روبرو بوده است ، از طرفی ورود به حریم امنیتی و سیاسی کشور و پرداختن به وقایع اوایل انقلاب با محدودیت هایی روبرو بوده و از طرفی موضع گیری و نگاه جهت دار فیلمساز میتوانسته فیلم ماجرای نیمروز و ایستاده در غبار را به فیلمی پروپاگاندا برای نظام تبدیل کند ، که مهدویان با زیرکی از این دره سخت و نفس گیر با موفقیت بیرون آمده است.
گروه بازیگران ماجرای نیمروز و ریسک انتخاب احمد مهرانفر و جواد عزتی در نقش های جدید از جمله نکات مهم و ویژگی های مثبت فیلم به حساب می آید و کلام آخر اینکه هادی حجازی فر به معنای واقعی یک سورپرایز واقعی برای سینمای ایران در کسوت بازیگری بوده و هست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- ردِ بو/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- وقتی همه چیز مبهم است/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پایبند به قواعد ژانر/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- برشهایی بدون شتابزدگی/ نگاهی به تدوین فیلم «مرد بازنده»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست