سینماسینما، گلاره محمدی:
«سمفونی نهم»؛ ملک الموت عاشق می شود!
پس از ۱۷ سال انتظار برای دیدن اثری از محمدرضا هنرمند روی پرده سینما، “سمفونی نهم” نا امید کننده است. گویی در این ۱۷ سال آنقدر ایده به ذهن هنرمند رسیده و فرصت ساختشان مهیا نبوده که در این فیلم تلاش کرده هریک از آن ایده ها را با اتصال به پیرنگ اصلی داستان به سرانجامی برساند. اما متاسفانه در تحقق این امر ناکام است و ایده ای بکر مثل عاشق شدن ملک الموت را نیز رسماً حرام می کند. از سوی دیگر نام فیلم ناخودآگاه بیننده را کنجکاو می سازد که آیا ارتباطی میان نام اثر و پیام مستتر در سمفونی نهم بتهون وجود دارد؟ آیا قرار است فیلمی را شاهد باشد که در ستایش نوع دوستی است؟
فیلم در اجزای گوناگونش از نقاط قوتی برخوردار است؛ طراحی صحنه و لباس بخش های تاریخی کم نقص و باورپذیر است، فیلمبرداری و موسیقی به شکل چشمگیری دقیق و درست و بجا استفاده شده و خرده داستانهای خوبی را به تصویر کشیده اند اما از داستان اصلی و انسجام کلیت اثر خبری نیست. داستان کوروش و هیتلر و رابعه و امیرکبیر و … گاهی پررنگ تر و بی نقص تر از داستان اصلی که در زمان حال می گذرد درآمده است. شاید بتوان گفت که هنرمند در تلفیق فلسفه و تاریخ با فانتزی (تم و ژانر مورد علاقه اش) نتوانسته تعادل برقرار کند از این رو فیلمش بلاتکلیف است؛ نه فانتزی است که اتفاقاً می توانست باشد چون بازیگر توانمندی مثل فرخ نژاد را در اختیار داشت و در لحظه هایی موفق هم عمل می کند و نه تاریخی. “سمفونی نهم” فیلمی است که لحن مشخصی ندارد و در حال حاضر اثری است مغشوش و سردرگم که حتی تدوین مجدد هم نمی تواند گره ای از مشکلاتش باز کند.
وقتی فیلم را مرور میکنم افسوس می خورم که چرا هنرمند از میان داستانک ها، قصه هیتلر و اوا براون را به شکل موازی با داستان معاصرش بسط و گسترش نداده و پیش نبرد؟ در آن صورت هم فانتزی داستان حفظ می شد و هم قصه ای امروزی روایت می شد. نام فیلم هم از جمله مولفه هایی است که در شرایط کنونی خالی از هر معنا و مفهومی است. در شرایطی که با این حجم پرگویی و در نتیجه آن پراکندگی و در یک کلام از دست رفتگی اثر مواجهیم، درک پیام سمفونی شماره نهم بتهون بیشتر به شوخی شبیه است!
روزهای نارنجی؛ این زن حرف نمی زند
“روزهای نارنجی” نخستین فیلم سینمایی آرش لاهوتی است که پیش از این با ساخت ۵ فیلم مستند کار خود را در سینما آغاز کرده بود. شخصیت اصلی داستان زنی به نام آبان است که هدیه تهرانی در این نقش بسیار باورپذیر و درخشان ظاهر می شود. آبان زنی روستایی است که در جامعه ای مردانه تلاش می کند موقعیت خود را بعنوان زنی فعال و تاثیرگذار تثبیت کند. او با همسرش ارتباط صمیمی ندارد و مخاطب باید صبوری زیادی به خرج دهد تا پس از مدتی نه چندان کوتاه اطلاعاتی درباره چرایی این ارتباط سرد از زبان دیگر شخصیتهای فیلم بیان شود.
ریتم فیلم کند است و به گمانم این کند بودن عمدی است فیلمساز در دل روایت خود تلاش دارد جهان زنانه ای را به تصویر بکشد که یکرنگی در آن جایی ندارد. آبانِ زخم خورده می خواهد از طریق کمک به زنان آسیب پذیر زخم خود را التیام بخشد و هر چه بر این امر اصرار می ورزد، آگاهانه یا ناآگانه از همسرش دور و دورتر می شود و علیرغم حمایت از زنان کارگری که در اختیار دارد، در پاسخ نه محبت و قدردانی که خیانت می بیندو بی مهری. چهره سرد و بی روح هدیه تهرانی توانسته شخصیت یگانه ای از آبان به تصویر بکشد که می توانست تا انتها بر صلابت و استواریش افزوده شود اما یک انتخاب اشتباه در روند داستان، در پایان آنچه از ابتدا رشته شده بود را پنبه کرده است.
چالش میان زن و مرد که قدمتی بیست ساله دارد و به مرور زمان رنگ و بوی کینه گرفته، با هیچ فرمولی یک شبه تغییر ماهیت نمی دهد. این استحاله غیرمنطقی ترین بخش فیلم است و تماشاگر را شوکه می کند آنقدر دور از ذهن است که مخاطب از خود می پرسد؛ اگر راهش این بود چرا بیست سال زمان برد تا مرد دست به چنین اقدامی بزند؟ مردی که همواره تلاش کرده تا دیده شود آیا نمی توانست زودتر از این چاره ای بجوید؟ آن هم پس از آن درگیری که مرد از آنچه بر او رفته با صدای بلند شکایت می کند و پس از دیدن آن واکنش منطقاً نمیتوان عکس العمل انتهایی اش را حتی تخیل کرد!
موسیقی کم حجم فیلم، فیلمبرداری از زیبایی های چشم نواز شمال ایران و بازی های یکدست و روان از بازیگران نقش های اصلی و فرعی از نقاط قوت “روزهای نارنجی” است و فیلمنامه، که اتفاقاً یکی از نگارندگان آن زن است و حضور او می توانست پایان بندی منطقی تری را رقم بزند، را می توان از نقاط ضعف این فیلم دانست. کارگردانی آرش لاهوتی در نخستین فیلم سینمایی اش را می توان تحسین کرد و شایسته عنوانی دانست که در جشنواره مانهایم آلمان به او اعطا شد؛ “سینماگر بزرگ تازه وارد”
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تحلیل روانشناسی فیلم ها در ایام نوروز /از حکایت دریا تا روزهای نارنجی و بنفشه آفریقایی
- «روزهای نارنجی» در شبکه نمایش خانگی + تیزر
- آمار فروش «روزهای نارنجی» در اکران آنلاین
- هدیه تهرانی، علی مصفا و مهران احمدی با «روزهای نارنجی» در اکران آنلاین + تیزر
- روزهای پرالتهاب/ نگاهی به فیلم «روزهای نارنجی»
- کوتاه درباره پنج فیلم روی پرده و نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «سمفونی نهم»/ همراهی فرشته با انسان
- اکران روزهای نارنجی در ۱۴ شهر دنیا، همزمان با روز جهانی زن
- محمد رضا هنرمند : سینما بهدست نااهلان افتاده
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ ردپای قطعی اینترنت
- ممیزی فیلم روی پرده «سمفونی نهم» و توقف اکران در قم
- آمار فروش سینمای ایران/ «مطرب»، صاحب عنوان دارنده بیشترین مخاطب این هفته
- «سمفونی نهم» و ۴ فیلم دیگر به سینماها میآیند
- جایزه بهترین فیلم از جشنواره یاری سوئد برای «روزهای نارنجی»
- «روزهای نارنجی» به بارسلون میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه