سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
فیلم پوست ساختهی برادران ارک بعد از تجربه موفق فیلم کوتاه «حیوان» در جشنواره کن، انتظارات زیادی را ایجاد کرد که این دو برادر تازه نفس با ایدههای بسیار خوب اولین فیلم بلند داستانیشان را چگونه ارائه میکنند.
فیلم پوست فیلم فوقالعادهای نیست اما از چند منظر فیلم بسیار مهمی است و یکی از فیلمهای خوب و جالب توجه جشنواره سی و هشتم است. یکی از مهمترین ویژگیهای این فیلم در سینمای ایران معنی پیدا میکند، چرا که در سینمای ایران اصلا فیلمسازی در فضای فرهنگی بومی یا به زبانی به غیر از زبان فارسی شاید امر کمتر مورد توجه قرار گرفتهای است.
پوست سراغ داستانهای محلی و باورهای بومی آذربایجان درباره ارتباط بین پسر و مادر و باورهای ما درباره جن، رمالی و دعانویسی میرود.
تمام این موارد چیزهایی نیست که از آن بیخبر باشیم اما چرا هیچوقت در سینمای ایران نبوده، یک مسئله است و اینکه چرا الان هست یک اتفاق خوب است.
همهی اینها در کنار استفاده از زبان آذری به عنوان زبان اصلی این فیلم، باعث شده است فیلم تر و تازه و جراتمند اهل تجربه ببینیم.
برادران ارک ثابت کردهاند به باورشان نسبت به سینما پایبنداند و حاضر هستند به خاطر آن هرکاری را انجام دهند.
فیلم پوست اگر یک مقدار تکلیف خود را روشن میکرد و فاصله بین انکه فضای عاشقانه مهرمادر به فرزند و دست مایه قرار گرفتن هرچیزی برای حفظ این ارتباط و فضای ترسناک فیلم را حفظ میکرد فیلم بهتری میشد. فیلم به گونهای دوپاره است و در لحظاتی فیلم ترسناک و لحظاتی فیلم عاشقانه میبینیم و این دوگانگی به فیلم لطمه زده است.
بهره گرفتن از باورها و فرهنگهای محلی، در قالبی که یک کارگردانی منسجم و خوب آن را تصویر میکند، بازیهایی که بازیگران نه چندان مطرحی ارائه میکنند اما کاملا منطبق بر باور و هدفی هستند که در فیلم دنبال میشود، همگی به یک دیگر کمک کردهاند که یک رازآلودگی، شیطنت، خلاقیت جذاب و یک حالت ذوق برانگیزی برای مخاطب ایجاد میکند که دوست دارد تا انتها فیلم را ببیند.
فیلم پوست میتوانست یک شاهکار باشد اما همین حدی هم که اجرا شده آن را به یک فیلم خوب تبدیل کرده است. شاهکار نشدن آن شاید بخاطر همین است که نتوانسته میان تم عاشقانه و تم وحشتناک یک تعادلی برقرار کند.
برادران ارک میتوانند یک امتیاز برای سینمای ایران باشند اگر خودشان قدر خودشان را بدانند و اگر سینمای ایران اجازه دهد آنها به زبان، لحن و نگاه خودشان فیلم بسازند تا در نهایت یک جریان جدید در سینمای ایران رقم بخورد.
منبع: سانس ویژه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای مستقل ایران در جشنواره کارلوویواری/ ۹ فیلم در بخش مختص ایران نمایش داده میشود
- «پوست»؛ ترجمهای تازه از داستان سحر و ساحری
- از شر طلب عشق نکن/ گفتوگو با بهمن ارک، کارگردان فیلم «پوست»
- معرفی برگزیدگان جشن حافظ
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- سه فیلم جدید روی پرده میروند/ اکران «پوست» از ابتدای محرم
- بهرام ارک مطرح کرد/ شرایط ناعادلانهای بر فرهنگ و هنر حاکم است
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- مجوز نمایش سه فیلم سینمایی صادر شد
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





