اشارات فلسفی و شاعرانه «یک ایستگاه جلوتر» از جنس رئالیسم جادویی است.
سینماسینما، شادی حاجی مشهدی:
اولین تجربه بلند سینمایی سامان استرکی فیلم «یک ایستگاه جلوتر» است که آن را به شیوه ویدیویی، در سال ۸۱، وقتی فقط ۲۱ ساله بود، ساخته است. استرکی را پیش از این، با فیلم «صندلی خالی» میشناسیم؛ فیلمی که در سال ۸۷ از جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار گرفت و مورد توجه منتقدان قرار گرفت.
استرکی فیلمسازی خلاق و معترض است. اعتراض او نه از جنس آتشفشانهای روشنفکرمآبانه همنسلانش، بلکه از سَرِ بلوغ زودرس فکری و روحی اوست. پیرانهسریهای جوانی که مطالبهگر و هوشیار است.
پرسشگری و بیقراری او در کنار جسارتش برای ساختارشکنی و تجربهگرایی از او فیلمسازی جاهطلب و جسور ساخته است. او ستایشگر نوع نگاه و خط فکری کیارستمی است و این علاقهمندی و گرتهبرداری از آثار این استاد سینما، در این فیلم بهوضوح قابل ردیابی است. داستان فیلم روایتی ساده و کشدار است و به شیوه رئالیسمی جادویی روایت میشود، نوعی از داستانگویی که فضاها و شخصیتها در آن واقعی است، اما برخلاف قواعد علت و معلولی جاری در دنیای ما پیش میرود و فاقد چیدمان روایی کلیشهای است.
«یک ایستگاه جلوتر» روایت مردی شوریدهحال است که تا زمان مرگش اندک زمانی باقی است. او در واپسین روزهای عمرش برای رسیدن به آرامش نزد دایهای که از او شیر خورده است و به روستای زادگاهش، کندوان، بازمیگردد. مرگآگاهی و بروز احوالات درونی، از او نزد مردم سادهدل روستا، پیکی قدیس میسازد تا پیام و نامههای مردمانِ زنده را به عالم مردگان برساند.
شخصیت عباس فاقد هرگونه احساس عشق، نفرت، ترس، تنهایی و امید است، و دل کندن از جهان پیرامونش و پناهجویی او به این گوشه از دنیا، از او مردی میسازد که اتفاقا نمیخواهد قهرمان باشد. تاویلپذیری و تکرار در نماها و رخدادها، همراه با طنز تلخ و لحن شاعرانه فیلم، همسو با ذهنیت فرامتنی کارگردان است که در نخستین فیلم بلندش تفکر شاعرانه و فلسفی آثار کیارستمی را متجلی میسازد، با این تفاوت که استرکی مجذوب بکرنمایی در اعجاز موقعیتها و مکث در کنشهای نابازیگرانش نمیشود.
انتخاب دهکده کوچکِ کندوان با مردم آذریزبان و دیرجوشِ کوهنشینش و بازی گرفتن از همه این نابازیگران، چالش سخت و بزرگی برای فیلمساز به شمار میرود. قابها و دکوپاژها مختصات سینمای حرفهای را دارند، اما در بعضی از سکانسها، تکیه بر نمایش جزئیات، همراه با تکرار برخی از این کنشها، کندی ریتم را به دنبال دارد و روند پرسشگری مخاطب و تمرکز معناشناختی مدنظر فیلمساز را درباره مفاهیم معنوی مطرحشده از او میگیرد.
نقطه قوت فیلم به چند لایه بودن آن بازمیگردد؛ لایههایی از طنزی تلخ که بهظاهر در قالب شکواییههای ساکنان روستا مطرح میشود. انتظارات و خواستههایی که آنها سادهلوحانه از متوفیان خود دارند با طنازی، مفاهیم عمیق فلسفی و معنوی را درخصوص معاد و جاودانگی مطرح میکند و بیننده را متوجه این مهم میسازد تا با تکیه بر داشتهها و نیازهایش، جهانی ویژه خود بیافریند. نگاه چندوجهی استرکی به زندگی فراجسمی و مفاهیمی همچون جاودانگی پس از مرگ و ارجاعاتی که در تقابل با ترس از مرگ در میانِ جماعتِ کندواننشین در پی دارد، فیلم را از لزوم نمایش و توصیفات پرطمطراق قهرمانانه شخصیت اصلی بینیاز میکند.
گویی عباس با آن موی سپید و هیبت شوریده، با سکوت و سکون درونیاش ناخواسته، نقش واسطهای روحی (مدیوم) را بازی میکند که مردم او را به دلیل آگاهی از زمان مرگش یک شفادهنده میدانند و با درددل کردن و نامه نوشتن برای مردگانشان بر آلام روحی خویش مرهم مینهند.
به قول شاعر سینما، آندره تارکوفسکی، که آثار برخی کارگردانان را اینطور تعبیر میکند: «برخی از فیلمسازان با آثار دشوارشان که از الهام درونیشان حکایت دارد، در این دنیا به یادگار میمانند و از اینرو همواره با ذوق همگان خوانا نیستند.» این اثر نیز بیانگر روح مهاجر و دغدغهمند فیلمساز است. استرکی با استفاده از سه وجه شعر، فلسفه و سینما ابعاد پیچیدهای را برای بیان دردها و داستانهایش برگزیده است.
دو تم اساسی این اثر، نخست بر ذکر حدیث نفس و سپس بر سویه معنوی حیات در دنیا و پس از مرگ تاکید دارد. فیلمی که عباس کیارستمی آن را بهعنوان تجربهای نو ستایش کرده است، اگر با گرتهبرداریهای کمتر و آشنازداییهای بیشتری از نمونههای مشابه در این نوع ژانر، توام میشد، میتوانست علاوه بر جلب نظر منتقدان بر طیف وسیعتری از مخاطبان این نوع سینما تاثیر داشته و ابعاد بیشتری از نبوغ ذاتی ایدهپردازانه را در چنین داستان ساده اما عمیقی آشکار سازد.
در جستوجو برای مکاشفه در شخصیت اصلی فیلم و آدمهای روبهرویش که به واقع، هیچ از آنها نمیدانیم، کارگردان آگاهانه و با تاخیری که حاصل تاکید او بر اشیا و آدمهاست، میخواهد در میزانسنها با نزدیک شدن آرام دوربین به موضوع، به منظور مکاشفه در درون آنها توجه بیننده را جلب کند. یعنی مفهوم غیرفیزیکی (مکاشفه) به صورت فیزیکی (نزدیک شدن آرام به شیء یا شخص) بیان میشود. به عبارت سادهتری میتوان گفت دوربین نقبی به درون اشیا یا آدمها میزند. دیالوگهایی به زبان ترکی که با زیرنویس نمایش داده میشود، غریبگی قهرمانِ مرگآشنای مسافر را کمکم میزداید و او را با فضای حاکم بر روستا مانوستر میکند و سبب میشود که او خودخواسته به سنگ صبور و گوش شنوای اهالی دردمند بدل شود.
پس از همجنس شدن با این آدمها در انتها، سرانجام معجزه رخ مینماید؛ درمان پریشانحالی این مسافر در قرار نیست و او آرامش را در دل کندن مییابد. بهواقع اطمینان از اینکه مرگ چیزی جز یک آغاز نیست، و اینکه نامیرایی تقدیر بیتغییر آدمی است، جهان معنایی فیلم را قوام میبخشد و ردپاهایی که بر بوم سپید و نامتناهی برف نقش میبندد، تعبیر این رویای برزخی است.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «آخرین عاشقانه» از فردا/ «نهنگها» به زودی به سینما میآید
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- اکران «ایساتیس» در «هنر و تجربه» از ۲۲ دی
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
- آغاز اکران یک مستند سیاسی در هنر و تجربه
- اکران «آویختگی» در سینماهای هنر و تجربه
- اکران چهار فیلم جدید در گروه سینمایی هنر و تجربه در آذر ماه
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- «پسر انسان» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- شهاب حسینی با «مقیمان ناکجا» به هنر و تجربه میآید
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پسر انسان» مطرح شد: هیچکدام از شخصیتها ضدقهرمان نیستند/بحران خانواده اهورا به عدم پذیرش جامعه برمیگردد
- «پسر انسان»؛ سوژهای که جایش در سینمای ایران خالی بود
- اکران فیلم «مهاجران» از ۳۱ خرداد در هنر و تجربه/ رونمایی از پوستر
- «حرف آخر» به هنر و تجربه رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند
- با انتشار یک بیانیه؛ خانه موسیقی نسبت به لغو کنسرت و بازداشت هنرمندان اعتراض کرد
- یک داستان قدیمی و باورنکردنی
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اکران خصوصی فیلم «عزیز» / گزارش تصویری
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- ولفگانگ بکر درگذشت
- با حکم معاون هنری؛ سرپرستان اداره کل هنرهای نمایشی و تئاترشهر منصوب شدند
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- سینماگران ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شهره آغداشلو بازیگر فصل سوم «چرخ زمان» شد
- بر اساس اعلام DGA؛ جایزه دستاورد یک عمرِ انجمن کارگردانان به آنگ لی اهدا میشود
- معرفی بازیگران نمایشهای «هدویگ» و «نامههای بینام و نشان»