سینماسینما، میثم یوسفی:
اگر از تعارفات همیشگی بگذریم که انتخابها در هرجشنوارهای سلیقهایست و در کشور ما سلیقهای و دولتی باهم، به شکل خلاصه باید چند نکته را در مورد جشنوارهی سیوهفتم فیلم فجر بنویسم:
۱- از سال ۸۱ به شکل مستقیم درگیر جشنوارهی فیلم فجر هستم و از همان سالها دبیری سرویس موسیقی هفتهنامهی سینما را هم برعهده داشتم. طبق تجربهی شخصی من تقریبا هیچ سالی آهنگسازی یا فرد مرتبط به موسیقی را در بین هیات داوران نداشتیم و هرساله تعدادی هنرمند که شاید سطح دانششان در مورد موسیقی فیلم به اندازهی مخاطب عادی باشد در مورد یکی از تخصصیترین جوایز نظر میدهند. همین موضوع باعث میشود که موسیقی بسیار درست و ناب رامین کوشا دیده نشود و حتا در بین کاندیداها هم نباشد. البته که اگر این موسیقی برای فیلمی دولتی یا کارگردان شناخته شدهای نوشته و ساخته شده بود، نه برای فیلم مستقل «سرخپوست»، حتما سرنوشت دیگری پیدا میکرد.
۲- نادر فلاح را نه در «چندمتر مکعب عشق» دیدند و نه در سکانسهای طلاییاش در «درخونگاه». کاش یکی از اعضای هیات داوران توضیح بدهد که یک بازیگر باید چه کند تا دیده شود؟! سکانسهای بازی نادر فلاح و امین حیایی و نادر فلاح و پانتهآ پناهیها در فیلم آخر سیاوش اسعدی از ستودنیترین سکانسهای فیلمها در جشنوارهی اخیر بود.
۳- حامد بهداد بازی عجیبی در «قصر شیرین» داشت و ریسکی که او و رضا میرکریمی برای نزدیک شدن به گریم «سد معبر» کرده بودند خطرناک بود. دو نقشی که حامد در این دو فیلم بازی کرده بود هردو از یک طبقهی اجتماعی بودن، هردو از نظر بصری شبیه هم بودند و هردو درگیر یک چالش خانوادگی. با این تفاوت که بازیگر سدمعبر برای خانواده میجنگید و بازیگر قصر شیرین کل خانواده را به باد داده بود. جز این ریسک که حامد بهداد به زیبایی از پسش برآمد، در آوردن ویژگیهای چندلایهی درونی نقشی که در «قصر شیرین» بود کار راحتی نبود. نمیدانم دوباره کی چنین نقشی به حامد بهداد پیشنهاد خواهد شد که از پسش بر بیاید و هیات داوران از کنارش بگذرد!
۴- در بین کاندیداهای اعلام شده، افشین عزیزی و پیمان یزدانیان بیشترین لیاقت را در جشنوارهی امسال برای گرفتن جایزهی موسیقی فیلم داشتند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
- نگاهی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / این نیز بگذرد
- تهیهکننده «متری شیش و نیم»: فکر نمیکنم پلیس علیه ما بیانیه بدهد
- مردم به سانسور اختتامیه فیلم فجر در تلویزیون عادت دارند!
- اکران فیلم های جشنواره فجر در قزوین؛ نیمه تاریک جشنواره فیلم فجر در قزوین/ فیلمهای خوب اکران نشد
- اختتامیه سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟