سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه:
در جویندگان جان فورد، ایتان ادواردز سال ها به دنبال ردی از برادرزاده گمشده اش که دست سرخپوست ها اسیر مانده میگردد نه برای آنکه نجاتش دهد که بکشدش چون به گمانش خونش آلوده سرخ پوست ها شده.
سال ها پس از آن فیلم ،دو قهرمان فیلم ردی از خواهرو همسر گمشده را که سال ها پیش در اوایل جنگ اسیر نیروهای عراقی شده را میان گروهک مجاهدین و در میانه عملیات شکست خورده مرصاد میابند. این اما همه فیلم نیست. فیلم انبانی از قصه ها است و همه نیمه کاره. به این اضافه کنید جهت گیری آشکارا سیاسی و تبلیغاتی که راه را بر هرگونه شخصیت پردازی بسته. آدم ها یا سیاه اند یا سفید. بالا و پایین ندارند. شناسنامه و احساس ندارند. فرقی میان نیروهای اطلاعاتی این طرف و گروهک مجاهدین انگار نیست. همه مثل روبات حرف میزنند و کنش نشان میدهند. همین ریتم رد خون را گرفته. فیلم را نبدیل کرده به بازسازی عملیات نظامی شکست خورده در سال ها پیش. کاراکترهای قصه این وسط کجایند؟ فیلم مهدویان گویا قصد قصه تعریف کردن ندارد. آمده شعار دهد.
فیلم نشان میدهد فیلمنامه چه کتاب مقدسی دست فیلمساز است و در نبودش چه آشفته بازاری شکل میگیرد.
به داستان خواهر گمشده برگردیم. ایتان فیلم جویندگان ،در نمای پایانی با اسب میانه جنگ با سرخ پوست ها ،سر پی خواهر میگذارد اما وقتی به او میرسد یک کلمه میگوید. بریم خونه دبی. سپس دبی را بغل کرده و میتازد سمت خانه.
در فیلم مهدویان مهم نیست چه بلایی سر دختر میاید.فیلم را خودتان ببینید متوجه میشوید. مهم آنست که چنان کینه ای در فیلم جاری است که جای هر بخشودگی را از بین برده. آن هم در مورد کسی که به شهادت اعضا دستگیر شده گروهک مجاهدین تا فرق استخوان با سازمان مشکل داشته.
تبلیغات و پیش فرض که بر فیلم حاکم باشد راه بر هرگونه تحلیل شخصیت انسانی ای بسته میشود. فیلم میشود نمایش یک رزمایش برای حلوگیری از نفوذ خائنین به کشور. حال این خائنین چه شکل و صورتی دارند و چه فکر میکنند اصلا هدف کار نیست. اگر با چنین هدفی میخواهیم عملیات شکست خورده مرصاد را از ورای یک قصه عاطفی خانوادگی تعریف کنیم، کاری که جان فورد در جویندگان چه زیبا و جاودانه ازپسش برآمده و فیلم مهدویان خواسته و ناخواسته چه شباهت های مضمونی به آن پیدا کرده، اصلا چه نیازی به ساخت فیلم بوده؟ این همه را میشد در یک رزمایش نظامی بهتر از این هم نشان داد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت گمشده/ نگاهی به فیلم «رد خون»
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- پیام فضلی نژاد :منتقدان «رد خون» تروریست نیستند آقای جلیلی!
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
- نگاهی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / این نیز بگذرد
- تهیهکننده «متری شیش و نیم»: فکر نمیکنم پلیس علیه ما بیانیه بدهد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت