سینماسینما، جابر تواضعی:
حیرت؛ این است حاصل تماشای بسیاری از فیلمهای سینمای ایران. نه حیرتی که ناشی از وجد و شادی است، حیرتی از این جنس که این فیلمها چرا، چهطور و با چه هدفی تولید میشوند و قرار است چه اتفاقی برایشان بیفتد؟
«مردی بدون سایه» ظاهراً تمام مشخصههای یک فیلم استاندارد را دارد. مهمتر از همه، کارگردان و بازیگرانی که حضورشان نویدبخش یک کار با حداقل استانداردها است. اما در فیلم جدید علیرضا رئیسیان خانه از پایبست ویران است و بود و نبود همه اینها به معنی واقعی کلمه، هیچ تأثیری ندارد.
چون تقریباً بعد از گذشت سهچهارم فیلم یا پایان پرده دومش، هنوز ایده محرک فیلم مطرح نمیشود و ما نمیدانیم موضوع اصلی فیلم چیست. ماهان کوشیار (علی مصفا) مستندسازی است که فیلمی با موضوع قتل خانوادگی ساخته و بعد از انتشارش در اینترنت بیکار شده است. اما نه سینما و مستندسازی، نه مناسبات و روابط او با همسرش و اطرافیان، نه آنهمه فضاسازی مثل جشن تولد، نه تهدیدهای کسی که ماهان را برای ساخت مستندش تهدید میکند و البته تا پایان هم تهدیدش را عملی نمیکند، … و خلاصه هیچچیز فیلم در خدمت هیچچیز ایده محرک فیلم یعنی شک کردن ماهان به همسرش (لیلا حاتمی) نیست.
حتی از اینجا به بعد هم معلوم نیست با یک فیلم روانکاوانه طرفیم یا یک فیلم پلیسی و فیلم از جایی به بعد درگیر نصیحتهای مهوع و دیالوگهای گلدرشتی میشود که در دهان بازیگران لق میزند. واقعاً چرا باید اینقدر به مادرزن (گوهر خیراندیش) بپردازیم یا دخترکی که در مهمانی قصد اغوای ماهان را دارد، چه پیوند ارگانیکی با کلیت فیلم دارد؟ یا نگاه کنید به اسم فیلم؛ به نظرتان از جایی که تماشاچی میفهمد سایه اسم همسر مرد است، فاتحه فیلم خوانده نشده؟
رئیسیان در یادداشتی از وضع موجود و تقابل فیلمهای سفارشی- ارگانی با سفارشی- تجارتی حرف زده و در مورد آینده سینمای متفاوت و اندیشمند هشدار داده است. کاش حاصل عینی و عملیمان با حجم ادعاهامان همخوانی داشت. از قدیم هم گفتهاند دوصد گفته چون نیم کردار نیست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سوئیچ پن»/ یادداشتی بر فیلم «مردی بدون سایه»
- چهار فیلم جدید به سینماها میآیند
- اعلام زمان اکران فیلمی با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
- نگاهی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / این نیز بگذرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد