آیدا عزتی
مدت طولانی است که اهالی فن میگویند سینمای ایران قهرمان ندارد. شخصیت فیلمها خاکستری هستند و نمیتوانند شور و هیجان زندگی را به تماشاگر منتقل کنند، پایانهای باز از تماشاگر میخواهد دنبال هیچ پایانی برای سلسله اتفاق پر از رنج فیلمها نگردد.
اما این روزها فیلمی در سینماهای کشور در حال اکران است که قهرمان دارد. قهرمانهایی که امید و انگیزه داشتن را سرمشق مخاطب میکند. «از صفر تا سکو» روایت زندگی ۳خواهر سرسختی است که از هیچ برای خودشان سکوی قهرمانی ساختند. خواهران ووشوکاری که امروز قهرمانان ایران و آسیا و جهان هستند. اما به خاطر بیمهری تلویزیون به مسابقات زنان پیش از اکران این فیلم کسی آنها را در کشور خودشان نمیشناخت.
صفر تا سکو فقط سینما نیست، بلکه توانسته دغدغههای ورزش و زندگی را با هم تلفیق کند و پیشروی تماشاگران بگذارد. تماشاگرانی که فقط کافی است تا سالن سینما بروند، بعد فیلم کار خود را انجام میدهد و آنها را تا انتها روی صندلی نگه میدارد.
فیلمساز برای ساخت این مستند کم زحمت نکشیده، ۲تا۳ سال همراه خواهران منصوریان بوده و تمام لحظات سخت و آسان و شکست و پیروزیشان را ثبت کرده است. با اینکه هیچ نمایی بازسازی نشده اما درستتر است که فیلم را مستند_داستانی بدانیم. به خصوص در سکانسهایی که در خانه مادرشان میگذرد به وضوح میزانسن وجود دارد. البته حضور شیرین و گرم مادر فضایی راحت و صمیمی میسازد.
نقطه قوت فیلم حفظ تعادل است. با اینکه با داشتههایش از زندگی این ۳ زن و خانوادهشان میتواند عواطف و احساسات مخاطب را تحریک کند، اما دست نگه میدارد. چرا که از اساس هدف و خواستهاش این نیست بلکه میخواهد واقعیت را با آنها درمیان بگذارد و تماشاگر هم میتواند با تمام اجزا فیلم از کاراکترها تا فضاهایی که فیلم در آن روایت میشود، ارتباط برقرار کند.
با اینکه بعد از نیمه اول فیلم ریتم تدوین کند میشود، اما قبل از کلافگی مخاطب، اوج میگیرد و با ریتمی تند از مبارزات و موفقیتهای شهربانو، سهیلا و الهه منصوریان به پایان میرسد.
«صفر تا سکو» در دهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» هم مورد استقبال و تشویق قرار گرفت و جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند. همچنین در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هم حضور موفقی داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت مبهم تیم ملی فوتبال بانوان در یک مستند
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
- آثار خارجی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- موزه سینما به «سینماحقیقت» پیوست
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- خندهها و دروغها/ نگاهی به مستند «شاهدان پوتین»
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- رضا تیموری: سهم فیلمبردار در فیلمهای مستند بسیار بیشتر از سینمای داستانیست
- چند فیلم متقاضی حضور در بخش بینالملل «سینماحقیقت» است
- «جایی برای فرشتهها نیست» و «اکسدوس» راهی پاریس میشوند
- فراخوان پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
- انتشار مستر کلاس نامزد اسکار/ برت مورگن از مستند بیوگرافی صحبت میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





