آیدا عزتی
مدت طولانی است که اهالی فن میگویند سینمای ایران قهرمان ندارد. شخصیت فیلمها خاکستری هستند و نمیتوانند شور و هیجان زندگی را به تماشاگر منتقل کنند، پایانهای باز از تماشاگر میخواهد دنبال هیچ پایانی برای سلسله اتفاق پر از رنج فیلمها نگردد.
اما این روزها فیلمی در سینماهای کشور در حال اکران است که قهرمان دارد. قهرمانهایی که امید و انگیزه داشتن را سرمشق مخاطب میکند. «از صفر تا سکو» روایت زندگی ۳خواهر سرسختی است که از هیچ برای خودشان سکوی قهرمانی ساختند. خواهران ووشوکاری که امروز قهرمانان ایران و آسیا و جهان هستند. اما به خاطر بیمهری تلویزیون به مسابقات زنان پیش از اکران این فیلم کسی آنها را در کشور خودشان نمیشناخت.
صفر تا سکو فقط سینما نیست، بلکه توانسته دغدغههای ورزش و زندگی را با هم تلفیق کند و پیشروی تماشاگران بگذارد. تماشاگرانی که فقط کافی است تا سالن سینما بروند، بعد فیلم کار خود را انجام میدهد و آنها را تا انتها روی صندلی نگه میدارد.
فیلمساز برای ساخت این مستند کم زحمت نکشیده، ۲تا۳ سال همراه خواهران منصوریان بوده و تمام لحظات سخت و آسان و شکست و پیروزیشان را ثبت کرده است. با اینکه هیچ نمایی بازسازی نشده اما درستتر است که فیلم را مستند_داستانی بدانیم. به خصوص در سکانسهایی که در خانه مادرشان میگذرد به وضوح میزانسن وجود دارد. البته حضور شیرین و گرم مادر فضایی راحت و صمیمی میسازد.
نقطه قوت فیلم حفظ تعادل است. با اینکه با داشتههایش از زندگی این ۳ زن و خانوادهشان میتواند عواطف و احساسات مخاطب را تحریک کند، اما دست نگه میدارد. چرا که از اساس هدف و خواستهاش این نیست بلکه میخواهد واقعیت را با آنها درمیان بگذارد و تماشاگر هم میتواند با تمام اجزا فیلم از کاراکترها تا فضاهایی که فیلم در آن روایت میشود، ارتباط برقرار کند.
با اینکه بعد از نیمه اول فیلم ریتم تدوین کند میشود، اما قبل از کلافگی مخاطب، اوج میگیرد و با ریتمی تند از مبارزات و موفقیتهای شهربانو، سهیلا و الهه منصوریان به پایان میرسد.
«صفر تا سکو» در دهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» هم مورد استقبال و تشویق قرار گرفت و جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند. همچنین در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هم حضور موفقی داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت مبهم تیم ملی فوتبال بانوان در یک مستند
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
- آثار خارجی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- موزه سینما به «سینماحقیقت» پیوست
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- خندهها و دروغها/ نگاهی به مستند «شاهدان پوتین»
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- رضا تیموری: سهم فیلمبردار در فیلمهای مستند بسیار بیشتر از سینمای داستانیست
- چند فیلم متقاضی حضور در بخش بینالملل «سینماحقیقت» است
- «جایی برای فرشتهها نیست» و «اکسدوس» راهی پاریس میشوند
- فراخوان پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
- انتشار مستر کلاس نامزد اسکار/ برت مورگن از مستند بیوگرافی صحبت میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





