سینماسینما، ایلیا محمدی نیا:
سینما جای شعار نیست
۱- عوامل فیلم”دیدن این فیلم جرم است” قبل از هر چیزی دنبال جنجال رسانه ای هستند تا دیده شوند.اینکه کارگردان فیلم در جلسه پیش از اکران فیلمش در چارسو بازیگرانی را که حضور در فیلم را نپذیرفتند بزدل می خواند.یعنی اینکه با جنجال سازی در پی جریانی برای دیده شدن فیلم هستند.
۲- به لحاظ مضمونی فیلم اثری به شدت شعاری است که جای بحثش بماند برای اکران عمومی پر حاشیه اش.
۳- ورود به داستان در فیلم با هیچ منطقی جور نمی آید. سال ۹۷ است پیرمردی پشت چراغ قرمز به زنی محجبه در ماشین معترض حجابش می شود و وقتی زن چراغ قرمز را برای نجات از تکیه پراکنی های مرد رد می کند مرد باسرعت او را تعقیب و بی هیچ بهانه ای مورد ضرب و شتم قرار می دهد آن هم در خیابان های شلوغ تهران و…
مشخص می شود مرد شرب خمر کرده اما در عین حال اثری از مستی در رفتار و کلام مرد نیست.
۴- کارگردانی دم دستی ،بازی های اغراق شده و تئاتری و فیلمنامه شعاری و فاقد منطق روایی از شاخصه های فیلم است.
۵- فیلم جاهایی خوب و درست حرف می زند اما سینما جای شعار نیست
۶- بازسازی آژانس شیشه ای حاتمی کیا در سال ۹۷ اثری ناشیانه و شعارزده است که فقط به مدد جار و جنجال های رسانه ای و دستگاه های تبلیغی امکان دیده شدن می یابد کاری که دست اندرکاران فیلم پیش از جشنواره فیلم شروع کرده اند.
درباره ساختار فیلم در فرصت اکرانش مفصل خواهم نوشت
خون خدا کلیپی تصویری است
فیلم “خون خدا” اثرکم حرفی است.فیلمساز تلاش می کند به مدد تصاویر این نقیصه را برطرف کند اما موفق نمی شود چرا که حرف فیلم آنقدر جان ندارد که مخاطبش را با خود درگیر سازد.فیلم بیشتر مناسب پخش در تلویزیون و به مناسبت های خاص است هر چند سخت می توان پذیرفت که بتواند. در آن مدیوم هم مخاطبش را تا انتها با فیلم همراه سازد.
وقتی قرار است در اثری با فیلمنامه ای لاغر به مدد تصویر حرفی زده شودتصاویر باید آنقدر پررنگ و قدرتمند باشند که خلا متن را پر کنند.خون خدا بیشتر یک کلیپ تصویری است تا اثری سینمایی.
صدر عاملی نفس تازه کرد
رسول صدر عاملی بر خلاف بسیاری از کارگردانان هم نسل و پیش از خودش که در سالهای اخیر آثارشان ناامید کننده بود بعد از چند سال بازگشتی درخورتوجه به سینمایی که از او می شناسیم دارد.”سال دوم دانشکده من”اثری دلنشین است که ما را به صدرعاملی امیدوار نگاه می دارد.
داستان ساده فیلم در کنار پیچیدگی رفتاری آدم های قصه فیلم به خوبی در هم آمیخته می شود تا فیلم اثر گذار و گرم باشد.
به نظر می رسد رسول صدر عاملی با فیلم اخرش نفسی تازه کرده تا در ماراتن فیلمسازی از نفس افتاده نباشد

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدن این فیلم، وقت تلف کردن است
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- «سال دوم دانشکده من» و «جهان با من برقص» در جشنواره فیلم صوفیه منار/ «بندر بند»، «کشتارگاه» و «دختر آبی» در داکا
- پاسخ جشنواره جهانی فیلم فجر به ادعای دستاندرکاران «دیدن این فیلم جرم است»/ شبههافکنی غیرواقعی درباره جشنواره
- «سال دوم دانشکده من» به شبکه نمایش خانگی آمد
- آنچه را میپرورانی پشت پیشانی بگو*/ نگاهی به فیلم «سال دوم دانشکده من»
- جدیدترین تیزر فیلم سال دوم دانشکده من منتشر شد
- تهیهکننده «سال دوم دانشکده من»: از شرایط اکران و فروش فیلم راضی نیستیم
- نقد ایگور ساویلیو Igor Savelyev منتقد مطرح روسیه درباره فیلم «سال دوم دانشکده من»/ «دوست بهترین دوستم»
- نمایش «سال دوم دانشکده من» در استرالیا پس از دعوت به مسابقه جوایز آسیا پاسیفیک
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ ادامه صدرنشینی «ماجرای نیمروز: رد خون»
- آمار فروش هفتگی سینمای ایران/ صدرنشینی «ماجرای نیمروز: رد خون»
- اکران “سال دوم دانشکده من” از چهارشنبه
- زمان اکران آخرین فیلم رسول صدرعاملی مشخص شد
- رسول صدرعاملی داور جشنواره بینالمللی سنگاپور شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری