سینماسینما، ایلیا محمدی نیا:
سینما جای شعار نیست
۱- عوامل فیلم”دیدن این فیلم جرم است” قبل از هر چیزی دنبال جنجال رسانه ای هستند تا دیده شوند.اینکه کارگردان فیلم در جلسه پیش از اکران فیلمش در چارسو بازیگرانی را که حضور در فیلم را نپذیرفتند بزدل می خواند.یعنی اینکه با جنجال سازی در پی جریانی برای دیده شدن فیلم هستند.
۲- به لحاظ مضمونی فیلم اثری به شدت شعاری است که جای بحثش بماند برای اکران عمومی پر حاشیه اش.
۳- ورود به داستان در فیلم با هیچ منطقی جور نمی آید. سال ۹۷ است پیرمردی پشت چراغ قرمز به زنی محجبه در ماشین معترض حجابش می شود و وقتی زن چراغ قرمز را برای نجات از تکیه پراکنی های مرد رد می کند مرد باسرعت او را تعقیب و بی هیچ بهانه ای مورد ضرب و شتم قرار می دهد آن هم در خیابان های شلوغ تهران و…
مشخص می شود مرد شرب خمر کرده اما در عین حال اثری از مستی در رفتار و کلام مرد نیست.
۴- کارگردانی دم دستی ،بازی های اغراق شده و تئاتری و فیلمنامه شعاری و فاقد منطق روایی از شاخصه های فیلم است.
۵- فیلم جاهایی خوب و درست حرف می زند اما سینما جای شعار نیست
۶- بازسازی آژانس شیشه ای حاتمی کیا در سال ۹۷ اثری ناشیانه و شعارزده است که فقط به مدد جار و جنجال های رسانه ای و دستگاه های تبلیغی امکان دیده شدن می یابد کاری که دست اندرکاران فیلم پیش از جشنواره فیلم شروع کرده اند.
درباره ساختار فیلم در فرصت اکرانش مفصل خواهم نوشت
خون خدا کلیپی تصویری است
فیلم “خون خدا” اثرکم حرفی است.فیلمساز تلاش می کند به مدد تصاویر این نقیصه را برطرف کند اما موفق نمی شود چرا که حرف فیلم آنقدر جان ندارد که مخاطبش را با خود درگیر سازد.فیلم بیشتر مناسب پخش در تلویزیون و به مناسبت های خاص است هر چند سخت می توان پذیرفت که بتواند. در آن مدیوم هم مخاطبش را تا انتها با فیلم همراه سازد.
وقتی قرار است در اثری با فیلمنامه ای لاغر به مدد تصویر حرفی زده شودتصاویر باید آنقدر پررنگ و قدرتمند باشند که خلا متن را پر کنند.خون خدا بیشتر یک کلیپ تصویری است تا اثری سینمایی.
صدر عاملی نفس تازه کرد
رسول صدر عاملی بر خلاف بسیاری از کارگردانان هم نسل و پیش از خودش که در سالهای اخیر آثارشان ناامید کننده بود بعد از چند سال بازگشتی درخورتوجه به سینمایی که از او می شناسیم دارد.”سال دوم دانشکده من”اثری دلنشین است که ما را به صدرعاملی امیدوار نگاه می دارد.
داستان ساده فیلم در کنار پیچیدگی رفتاری آدم های قصه فیلم به خوبی در هم آمیخته می شود تا فیلم اثر گذار و گرم باشد.
به نظر می رسد رسول صدر عاملی با فیلم اخرش نفسی تازه کرده تا در ماراتن فیلمسازی از نفس افتاده نباشد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدن این فیلم، وقت تلف کردن است
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- «سال دوم دانشکده من» و «جهان با من برقص» در جشنواره فیلم صوفیه منار/ «بندر بند»، «کشتارگاه» و «دختر آبی» در داکا
- پاسخ جشنواره جهانی فیلم فجر به ادعای دستاندرکاران «دیدن این فیلم جرم است»/ شبههافکنی غیرواقعی درباره جشنواره
- «سال دوم دانشکده من» به شبکه نمایش خانگی آمد
- آنچه را میپرورانی پشت پیشانی بگو*/ نگاهی به فیلم «سال دوم دانشکده من»
- جدیدترین تیزر فیلم سال دوم دانشکده من منتشر شد
- تهیهکننده «سال دوم دانشکده من»: از شرایط اکران و فروش فیلم راضی نیستیم
- نقد ایگور ساویلیو Igor Savelyev منتقد مطرح روسیه درباره فیلم «سال دوم دانشکده من»/ «دوست بهترین دوستم»
- نمایش «سال دوم دانشکده من» در استرالیا پس از دعوت به مسابقه جوایز آسیا پاسیفیک
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ ادامه صدرنشینی «ماجرای نیمروز: رد خون»
- آمار فروش هفتگی سینمای ایران/ صدرنشینی «ماجرای نیمروز: رد خون»
- اکران “سال دوم دانشکده من” از چهارشنبه
- زمان اکران آخرین فیلم رسول صدرعاملی مشخص شد
- رسول صدرعاملی داور جشنواره بینالمللی سنگاپور شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش