۲۰ سال پیش دنیا به کاممان بود. کیارستمی نخل طلایی کن را برای «طعم گیلاس» برد تا پیروزی سینمایی برایمان مقدمهای باشد بر پیروزی سیاسی (دومخرداد ۷۶) و پیروزی ورزشی (راهیابی تیمملی فوتبال ایران به جامجهانی ۹۸). اینکه ما چقدر سینمای کیارستمی را دوست داشتیم، اهمیتی نداشت. هنوز «طعم گیلاس» را ندیده بودیم و تعداد شیفتگان فیلمهای قبلی کیارستمی («خانه دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون»و…) هم خیلی زیاد نبود؛ حتی میشود گفت تحویل گرفته شدن کیارستمی در مجله «فیلم» و موفقیتهای بینالمللیاش، کمی هم برایمان سؤالبرانگیز و در مواردی حرصدرآور بود. اما این یکی، یعنی بردن نخل طلایی کن آنقدر موفقیت چشمگیر و غرورآمیزی بود که نمیشد نادیدهاش گرفت.
برای اولین بار (و تا امروز آخرین بار) یک فیلمساز ایرانی توانسته بود جایزه بهترین فیلم معتبرترین فستیوال سینمایی جهان را بگیرد. تئوری توهم توطئه که در اینجا طرفداران زیادی هم داشت، میکوشید همهچیز را تحت لوای «ارتباط فرانسوی» توجیه کند، اما اینکه فرانسویها قبل از دیدن «طعمگیلاس» آن را برای بخش مسابقه انتخاب کرده بودند و اینکه فیلم در آخرین لحظات به کن رسیده بود و مدیران کن قوانین خودشان را هم دور زده بودند نیز نمیتوانست طعم شیرین موفقیت «طعم گیلاس» را برایمان گس کند. با اکران «طعمگیلاس» در سینما عصر جدید، سرانجام چشممان به جمال برنده نخل طلاروشن شد؛ فیلمی که در آن خبری از کیارستمی زیادی خوشبین و منادی تز «زندگی ادامه دارد»، «زیر درختان زیتون» و «زندگی و دیگر هیچ» نبود.
آن شاعرانگی و گرایش به طبیعت سرسبز شمال و صفا و سادگی روستاییها، جای خودش را به تلخی و اندوهی داده بود که مشابهش را تنها در «گزارش» دیده بودیم. بدیعی (همایون ارشادی) که قصد خودکشی داشت (و میدانستیم کیارستمی هرگز دلیلی برای این کارش ارائه نخواهد کرد) دنبال کسی میگشت که پس از اطمینان به تمام شدن ماجرا (با انداختن چند سنگریزه به داخل گور) روی قبرش خاک بریزد. اینکه چرا برایش این موضوع مهم بود مثل دلیل یا دلایلی که برای خودکشی داشت، گنگ و مبهم بود. همه این ابهامات میتوانست در فیلمی که وفادار به فرم کلاسیک داستانگویی بود، ایراد محسوب شود، اما در «طعم گیلاس» جای تبدیل شدن به نقطهضعف، مبدل به ویژگیها و شاخصههای فیلمی مدرن شده بود.
حالا که ۲۰ سال گذشته و فیلمهایی چون «باد ما را خواهد برد»، «پنج»، «ده» و «شیرین» را هم از کیارستمی دیدهایم، «طعم گیلاس» خیلی هم ساختارشکن به نظرمان نمیرسد؛ در عوض اندوه عمیق و تلخی هر دم فزایندهای که فیلم در پس لحن به ظاهر خونسردش نمایان میکند، بیشتر به چشم میآید؛ بهخصوص اینکه در این سالها به شکلی تراژیک کیارستمی را هم از دست دادهایم. ازسوی دیگر فیلم ویدئویی چسباندهشده به انتهای فیلم که به نوعی نقض جهان اثر و پایان منطقی چنین اثری است هم بیشتر از گذشته تحمیلی و زاید به نظر میرسد. «طعم گیلاس» یک شاهکار بیعیب و نقص نیست. تکههای درخشانی دارد و تصاویری بدیع که حاصل ذهن خلاق سازندهاش است و کنارش گاهی مقدمهچینیهای طولانیاش، بیکارکرد هستند و ملالآور، اما همینها هم بهشدت کیارستمیوارند؛ مثل ابهاماتی که در سراسر «طعم گیلاس» موج میزند و از کاراکتر اصلیاش آقای بدیعی میآید. در تقابل با این ابهام همراه با تلخی روشنفکرانه، قطعیت آقای باقری را داریم که خوشبینیاش به زندگی، آدم را یاد کاراکترهای روستایی فیلمهای دیگر کیارستمی میاندازد. کیارستمی در «طعم گیلاس» پرسشهایی را در ذهن تماشاگر ایجاد میکند، اما پاسخی به آنها نمیدهد. مهمترین پرسش دلیل خودکشی بدیعی است که کیارستمی به شکلی هوشمندانه از جواب دادن به آن طفره میرود و راه به تأویل و تفسیرهای متفاوت میگشاید.
مثل همان قوطی حشرهکش فیلم «کلوزآپ» که حسن فرازمند به آن ضربه میزد و به حرکتش درمیآورد. قوطی حشرهکش که به قول کیارستمی چون خالی بود میشد در آن هر چیزی ریخت و همه نوع تحلیلی ارائه کرد. جوان که بودیم این نوع فیلمسازی را نوعی فرار از مسئولیت میدانستیم، الان اما به نظر میرسد نمیشود کلمه کلی صادر کرد و همهچیز به رویکرد فیلمساز و میزان تواناییاش در متقاعد کردن تماشاگر بستگی دارد.
کیارستمی در «طعم گیلاس» با همه حاشیهرویها و کاستیهایش (بهخصوص در فصل پایانی بیجهت امیدوارکننده آن) به شکل قابل قبولی توانسته تماشاگر را به پذیرش قواعد جهان اثرش متقاعد کند؛ قواعد فیلم مدرنی که با پرسشها و ابهاماتش، قصه آدم تنهایی را روایت میکند که دیگر انگیزهای برای زنده ماندن ندارد؛ درست عکس خالقش که عاشق زندگی بود و بیخود و بیجهت از این دنیا رفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار