سینماسینما، علیرضا حسنخانی
«ملبورن» و مرگ آزاردهنده نوزاد فیلم و شکل برخورد با آن مرگ دهشتناک، خشمی غریب نسبت به نیما جاویدی ته دلم نشانده بود. به نحوی که حتی از دنبال کردن خبرهای تولید «سرخپوست» هم امتناع میکردم. بااینحال، تماشای «سرخپوست» در جشنواره امسال کدورتهای میان من و جاویدی و برداشت ذهنیام نسبت به او را برطرف کرد. جاویدی در فیلم جدیدش سطح بالایی از تواناییهای کارگردانی، چینش میزانسن و هدایت بازیگران را از خود نشان میدهد. سطحی که در محیط بسته و خفقانآور «ملبورن» بههیچوجه نمود پیدا نمیکرد. حالا در لوکیشنی وسیع و با داستانی متفاوت، میتوان نشانههای ظهور یک کارگردان قابل و آیندهدار را مشاهده کرد. لوکیشن فیلم به لطف چیرهدستی محسن نصراللهی در طراحی صحنه بسیار فراتر از استانداردهای سینمای ایران شده. محسن نصراللهی حالا دیگر نامی است که حضورش مترادف اتفاقی نو و بدیع در هر فیلم است. با پدیدار شدن چهرههایی مثل او میتوان به تولیداتی متفاوت و در ژانرهایی آزمودهنشده هم فکر کرد و به موفقیتشان دل بست. مزیت «سرخپوست» در به دست آوردن و نمایش یک هارمونی چشمنواز از عوامل فنی و مولفههای بصری است. فیلمبرداری درخشان هومن بهمنش در فضایی نو و کمتر آزمودهشده با رنگ و لعابی درخشان که گسترهای وسیع و بعضا حتی متضاد از نور و آبوهوا را پوشش میدهد، در هوایی ابری و بارانی و آفتابی آنچنان در دل اثر تنیده شده که بیشتر از آنکه جلوههای متظاهرانه و خودنمایانه داشته باشد، بیننده را بیواسطه به فیلم وارد میکند و برای بیننده تجربهای نو و تماشایی رقم میزند. بازی نوید محمدزاده هم اتفاقی جدید و متفاوت در کارنامه بازیگری اوست. محمدزاده در «سرخپوست» توانسته بهخوبی از کاراکتر مالوف جوان عاصی و نمایشهای احساساتیِ اوور اکتش در شخصیتهای چند سال اخیر فاصله بگیرد و در نقش یک نظامی منضبط و با دیسیپلین، جالب توجه ایفای نقش کند. بااینحال، تماشای کیفیت دور از انتظار فیلم در بخشهای مربوط به کارگردانی در تقابل با حفرههای داستانی فیلم، بهویژه در بخش پایانبندی و تغییر ناگهانیِ فاقد وجاهت دراماتیک و ناهماهنگ با شخصیت تعریفشده برای سرگرد جاهد، ضعفهای فیلمنامه را بیش از پیش هویدا میکند. ضعفهایی که بعد از تماشای تلاشِ به ثمر نشسته عوامل تکنیکی بیش از پیش توی ذوق میزند. فقدان انگیزههای کافیِ برآمده از داستان برای سرگرد به نحوی که چرخش ناگهانی او در پایان فیلم را بتواند برای بیننده بهروشنی توضیح دهد و ابهاماتی مربوط به پنهان شدن و نحوه فرار احمد سرخپوست، ضربات مهلکی بر اثر فوقالعاده نیما جاویدی وارد میآورند. ضرباتی که لزوم توجه هر بیشتر به فیلمنامه و ضرورت اولویت بخشیدن به متن و اجزای داستان را بهروشنی یادآور میشوند. بااینحال باید از سینمادوستان دعوت کرد تا در زمان اکران، تماشای «سرخپوست» را از دست ندهند و یقین داشته باشند تماشای این ترکیب دلنشین و همکاری چیرهدستانه بر پرده سینما برایشان تجربهای متفاوت و دوستداشتنی رقم خواهد زد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- جایزه بزرگ جشنواره کورش به «آیههای زمینی» رسید/ معرفی برگزیدگان
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- راهیابی «سیزده سالگی» به جشنواره مورد تایید اسکار و بفتا
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک اسکندری/ «سلمان فارسی» چهرهپردازی با پنج اسکار را هم وسوسه میکرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور