سینماسینما، علیرضا حسنخانی
«ملبورن» و مرگ آزاردهنده نوزاد فیلم و شکل برخورد با آن مرگ دهشتناک، خشمی غریب نسبت به نیما جاویدی ته دلم نشانده بود. به نحوی که حتی از دنبال کردن خبرهای تولید «سرخپوست» هم امتناع میکردم. بااینحال، تماشای «سرخپوست» در جشنواره امسال کدورتهای میان من و جاویدی و برداشت ذهنیام نسبت به او را برطرف کرد. جاویدی در فیلم جدیدش سطح بالایی از تواناییهای کارگردانی، چینش میزانسن و هدایت بازیگران را از خود نشان میدهد. سطحی که در محیط بسته و خفقانآور «ملبورن» بههیچوجه نمود پیدا نمیکرد. حالا در لوکیشنی وسیع و با داستانی متفاوت، میتوان نشانههای ظهور یک کارگردان قابل و آیندهدار را مشاهده کرد. لوکیشن فیلم به لطف چیرهدستی محسن نصراللهی در طراحی صحنه بسیار فراتر از استانداردهای سینمای ایران شده. محسن نصراللهی حالا دیگر نامی است که حضورش مترادف اتفاقی نو و بدیع در هر فیلم است. با پدیدار شدن چهرههایی مثل او میتوان به تولیداتی متفاوت و در ژانرهایی آزمودهنشده هم فکر کرد و به موفقیتشان دل بست. مزیت «سرخپوست» در به دست آوردن و نمایش یک هارمونی چشمنواز از عوامل فنی و مولفههای بصری است. فیلمبرداری درخشان هومن بهمنش در فضایی نو و کمتر آزمودهشده با رنگ و لعابی درخشان که گسترهای وسیع و بعضا حتی متضاد از نور و آبوهوا را پوشش میدهد، در هوایی ابری و بارانی و آفتابی آنچنان در دل اثر تنیده شده که بیشتر از آنکه جلوههای متظاهرانه و خودنمایانه داشته باشد، بیننده را بیواسطه به فیلم وارد میکند و برای بیننده تجربهای نو و تماشایی رقم میزند. بازی نوید محمدزاده هم اتفاقی جدید و متفاوت در کارنامه بازیگری اوست. محمدزاده در «سرخپوست» توانسته بهخوبی از کاراکتر مالوف جوان عاصی و نمایشهای احساساتیِ اوور اکتش در شخصیتهای چند سال اخیر فاصله بگیرد و در نقش یک نظامی منضبط و با دیسیپلین، جالب توجه ایفای نقش کند. بااینحال، تماشای کیفیت دور از انتظار فیلم در بخشهای مربوط به کارگردانی در تقابل با حفرههای داستانی فیلم، بهویژه در بخش پایانبندی و تغییر ناگهانیِ فاقد وجاهت دراماتیک و ناهماهنگ با شخصیت تعریفشده برای سرگرد جاهد، ضعفهای فیلمنامه را بیش از پیش هویدا میکند. ضعفهایی که بعد از تماشای تلاشِ به ثمر نشسته عوامل تکنیکی بیش از پیش توی ذوق میزند. فقدان انگیزههای کافیِ برآمده از داستان برای سرگرد به نحوی که چرخش ناگهانی او در پایان فیلم را بتواند برای بیننده بهروشنی توضیح دهد و ابهاماتی مربوط به پنهان شدن و نحوه فرار احمد سرخپوست، ضربات مهلکی بر اثر فوقالعاده نیما جاویدی وارد میآورند. ضرباتی که لزوم توجه هر بیشتر به فیلمنامه و ضرورت اولویت بخشیدن به متن و اجزای داستان را بهروشنی یادآور میشوند. بااینحال باید از سینمادوستان دعوت کرد تا در زمان اکران، تماشای «سرخپوست» را از دست ندهند و یقین داشته باشند تماشای این ترکیب دلنشین و همکاری چیرهدستانه بر پرده سینما برایشان تجربهای متفاوت و دوستداشتنی رقم خواهد زد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- جایزه بزرگ جشنواره کورش به «آیههای زمینی» رسید/ معرفی برگزیدگان
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- راهیابی «سیزده سالگی» به جشنواره مورد تایید اسکار و بفتا
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک اسکندری/ «سلمان فارسی» چهرهپردازی با پنج اسکار را هم وسوسه میکرد
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد